Gå til innhold
  • Bli medlem

Gjerdet Bygdin - Yksendalsbu


Susanne

Anbefalte innlegg

Hei,

for to uker siden vi skulle vandre fra Bygdin (Parkplass Sameleieren) i retning Yksendalsbu. Vi gikk på "T"-marked stig. Men bare noe videre enn ca. 1 km. Kort etter andre forgreningen til Bitihorn var stigen avsperret med en gjerde. På kartet stigen går rett fram (retning vest). Vi hadde ingen lyst å gå oppover bakke for å gå forbi gjerdet. Dessuten jeg er ikke sikkert hvor langt oppover bakke gjerdet var. Slik vi gikk tilbake og gjorde en annen tur.

Vet noen hvilken funksjon gjerdet har og hvorfor der ikke er en mulighet for å komme seg over? (Bortsett fra vandre retning Bitihorn for omgå gjerdet.) Har forsøkt å tegn i kartet løselige beliggenhet av gjerdet.

Jeg håper noen kan løse fallet! :P

Susanne

post-1638-133474492551_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Susanne, hvis dere gikk på T-stien, så skal det være en svær port i gjerdet som man kommer seg gjennom :-) . Gjerdet er enormt, det er et reingjerdet, men stien går gjennom og videre på andre siden.

(PS: Turen er for øvrig tegnet inn og beskrevet (inkl. port i gjerdet) i vårt nye bok om området...)

(PPS: Du kommer ikke forbi gjerdet på andre måter som å gå rundt e.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Julia,

tusen takk for forklaringen. :) Men tror det eller ikke. Vi så ikke port i gjerdet. :oops: Og vi virkelig holdt utkikk etter en port. Vi følgte "T-stigen og krapp stod vi for gjerdet. På gjerdet var bare en røde pil til venstre (retning Bitihorn). Kanskje pilen var veiviseren til porten? Men jeg synes det var kun en alternativ-stig til Bitihorn. Også videregående T-stigen på annen siden så vi ikke. Vi gikk litt nedover bakken for å se etter porten eller lederen. Men der var ingenting. Og som du sier er der ikke mulighet for å gå rundt gjerdet. Det merkte vi da også. :D

Jeg leste om veien i "Turhandbok Vang i Valdres" (beskrivelse i motsatt retning). Dessuten hadde vi "Turkart Vang i Valdres" i bruk. Der var ikke gjerdet eller porten beskrevet. Det er vanligvis ikke heller så viktig fordi man kan mest kommer over gjerdet med hjelpen av porter eller ledrer.

:D Morsomt. Noen dager før turen kjøpte jeg deres bok, men jeg synes til da leste jeg ikke nok i den. Det skal jeg hente nå!

Ha det.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk den turen fram til Marabotthornet for et år siden (og Morten har vært mot Seksinhornet og Yksendalsbu flere ganger). Jeg husker ikke helt nøyaktig hvor lenge man følger gjerdet før porten kommer, men en ting er riktig: Stien til Bitihorn er mye tydeligere enn T-stien som fortsetter mot Yksendalsbu, så da må man kikke litt ekstra godt :D. Men porten i gjerdet er svær, så jeg skjønner ikke hvordan det går an å overse den :oops::D (med mindre de har fjernet den midlertidig pga reinsanking, men det kan jeg heller ikke tenke meg, for vi gikk der om høsten også og reinsankingen er vel mye senere...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skriver at gjerdet er svær er det dess mer gåtefullt at vi ikke så den. :oops: Vi så kun noe bøter i gjerdet som vi gikk litt nedover bakken. Ikke mer.

Jeg vite vel ikke når og at jeg vil gå denne stigen igjen. Men nå jeg vite beskjed å holde opp øyene på dette stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stien er endret med årene. Ganske kort tid etter avmars trekker stien noe til venstre opp i lia og fører (ganske tydelig) rett frem til porten som Julia sier. Stidele for Bitihorn / Yksendalsbu kommer like etter man har passert porten.

Når vannstanden i Bygdin er lav, kan man snike seg forbi nede ved Raudfjorden. For øvrig må man klatre over gjerde hvis ikke det finnes andre punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

hadde ikke ro :) og så jeg jamførte "Turkart Vang i Valdres" med kartet i deres Jotunheimen bok. Og nå vite jeg at vi gikk den sti som er tegnet inn bare stiplet i deres kort. I "Turkart Vang i Valdres" er denne stien tegnet inn (med rød linje) som en egen sti. Der gå stien litt lægre i lia enn stien til Bitihorn. Derfor følgte vi ikke den stien till venstre i begynnelsen. Og vi trodde vi var på T-stien til Yksendalsbu. Retningen var jo rett. :(

Jarles svar bekrefter ja også at stien til Yksendalsbu er først sammen med stien til Bitihorn.

Jeg vite ikke hvor gammel Turkartet er (kjøpte den i våren). I alle fall er stien feil tegnet inn. Senere jeg skal stille inn et klipp fra Turkart Vang i Valdres, så dere kan se den falsk stien.

Takk for hjelpen og å bringe lys i mørket. :wink:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Susanne! Det er dessverre en del feil på kart, og de ser ikke ut til å bli rettet opp. Da jeg var på Surtningsui nå i august, la vi også merke til at stien over Raudhamran møter den fra Memurudalen på feil sted på kartet samt at merkingen videre mot Sørtoppen også er tegnet inn feil og at det er et stort avvik fra merkingen ned mot Memurubu fra Raudhamran og det som er tegnet inn på kartet (mulig at det går sti begge deler, der det er tegnet inn og der det er merket - men der det er merket er det ikke tegnet inn i hvert fall...). Noen steder er det også tegnet inn navn på fjelltopper på helt feil sted (Veobreahesten f.eks. på Jotunheimen Aust-kartet). Det nytter ikke alltid å bare blindt stole på kartet - noen ganger må man stole på merkingen istedenfor eller prøve seg litt fram. Du kan jo gi tilbakemelding til Ugland IT om avviket, kanskje de retter det opp til neste opplag!

PS: Den biten som er striplet svart i vårt kart er det som opprinnelig er tegnet inn fra kartverket sin side og som fulgte med da vi fikk kartgrunnlaget. Det fikk vi ikke tatt vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Julia!

Yep. Ofte må man titte hvor stien er. Særlig når kartet og landskap forteller ulike tinger. Jeg tror vanligvis vi hadde funnet porten. Men vi hadde ikke lyst å gå oppover bakken, fordi vi var litt ferdig av turen dagen før. :shock:

Bra idé å kontakte Ugland IT. Jeg skal gjøre det. Kanskje hjelper det for neste opplag!

Ha en fin helg!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.