Gå til innhold
  • Bli medlem

Langturer i USA (The Classic Trails)


Anbefalte innlegg

Jeg møtte nylig en kar på besøk i Tromsø som for ikke lenge siden avslutta en Norge-på-langs tur. Han innviet meg for alle mulighetene som finnes i USA for lange gåturer, noe jeg ikke har hørt eller lest noe særlig mye om fra før av. Selv har han, amerikaner som han er, gått to av de lengste merkede rutene i USA: Apalachian Trail for to år siden og Pacific Crest Trail i fjor. Og i år gikk han altså Norge-på-langs. Aktiv kar kan man si. Den tredje lange ruta, som er den lengste, kalles Continental Divide Trail. Denne planlegger han å gå om to år. Disse tre rutene kalles "The Classic Trails".

:wink:The Classic Trails

Alle disse godt opparbeidete rutene, eller hiking trails på amerikansk, overgår en Norge-på-langs tur når det gjelder antall km. En NPL-tur er vel grovt regna ca 2700 km lang. Apalachian Trail er på ca 3500 km, Pacific Crest Trail på ca 4250 km, og Continental Divide Trail på ca 5000 km. Værmessig skal det være en helt annen opplevelse (positiv altså) å gå disse rutene iforhol til en NPL-tur, ifølge tidligere nevnte amerikaner.

Skulle gjerne likt å gå en slik langtur selv, hadde jeg bare hatt tida... Det kan ikke være så mange nordmenn som har gått en eller flere av disse tre rutene vil jeg tro. Er det noen som har vært i områdene disse rutene går gjennom og har erfaringer å dele? Gjerne noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I boka "Into the Woods", av Bill Bryson, skildrar forfattaren korleis det var å gå The Appalachian Trail. Han gjekk ikkje heile turen, men gjekk deler av heile The Appalachian Trail, slik at ein får eit innblikk i korleis naturen varierar frå start til slutt.

Denne boka kan varmt anbefalast, då det er ein særs god kombinasjon av naturskildring, humor, og all mulig trivia knytta til The Appalachian Trail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.