Gå til innhold
  • Bli medlem

SkiReiser i Alpene


Anbefalte innlegg

Her om dagen fikk jeg med en stor katalog om skireiser til alpene sammen med fri flyt og må si jeg blei fristet av denne.

Er det noen som har erfaringer ifra slike pakketurer og hvilke steder som er bra? Jeg har jo hørt om st. Anton og Chamonix, men det finnes jo "1000" andre steder. Jeg tenker ikke så de mest eksreme bakkene og bratte spektakulære topper, Men må si det høres litt kult ut med de stedene som ligger høyt. noen enkle topper kan også være av interesse.

Kan en spare mye på å reise på egenhånd og bestille hotel og fly selv? Og ikke minst når er forholdene best ( blir vel ett kompremi med prisen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har vel en del erfaring med skispots sydpå. det kan være lurt at tjekke danske utbydere, i fjor undersøgte jeg lidt, og på flere af de "gode" destinationer kunne det faktisk betale sig at købe reisen fra Danmark og så flyve fra Oslo til Kastrup... endnu billiger bliver det at tjekke det tyske reisemarkede ut!!!

Jeg har vel en god håndfuld sæsoner fra div. steder i Frankrig, så om du lure på noget bestemt kan det være jeg kan hjælpe... Det er jo helt andre forhold end her i Norge, og skal da opleves!!!

For mig står serlig "Les 3 vallees" som et fantastisk område (her ville jeg vælge at opholde mig i Meribel dalen - IKKE det skandinaviske turist-helvede Val Thorens) .

Alpe d'Huez er også fint, men man skal altså være lidt kendt i området for at finde de rigtig gode linier (men masser af fin piste) - og så er Alpe fyldt med dansker (på godt og ondt).

Den relativt lille destination Les Contamines montjoie ("kun" 120 km pister) ikke langt fra Geneve i skyggen af Mt. Blanc, byder på masser af muligheder uden for pisterne!

Min erfaring er, at hvis man ikke selv kører der ned er det svært at matche rejseselvskabernes priser - men har man bil kan man spare meget ved at bo lidt væk fra "byen"/lifterne (er der 20 min i bil til liften er boligen meget billiger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et knall opphold i Davos i vinter. Mye fin offpist du få ha ifre fra de nyrike russerne og engelskmennene som ellers oppholder seg i pisten.

De har dessuten bra sykehus der :-S Fikk operert korsbåndet der i slutten av Januar etter et litt skjevt fall... Og var på ski igjen i mai! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke paa forholdene er det spörsmaal om du hovedsaklig vil staa i bakken eller om du vil gaa toppturer.

Hvis hovedmaal er bakkekjöring anbefaler jeg februar (men pass paa at du ikke drar i vinterferieuka som varierer litt fra sted til sted og stedets turister). Skal du paa toppturer er det bedre i mars med tanke paa ras og före, ogsaa april men da blir snöen borte i de nederste delene)

Hvis du vil staa i bakken og gaa noen lette turer og samtig unngaa turistmassene, kan jo den förste uka i mars väre en god mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en spare mye på å reise på egenhånd og bestille hotel og fly selv? Og ikke minst når er forholdene best ( blir vel ett kompremi med prisen)

Jeg har aldri vært på pakketur med ski.

Her er årsakene:

1. Jeg liker ikke å bli behandlet som stykkgods slik man gjør på sydenturer.

2. Jeg planlegger turen i god tid og betaler sjelden mer enn 1000 kroner t/r for en flybillett til Geneve eller Milano. Med Ryanair eller Norwegian får du billige billetter nå.

3. Jeg leier bil og reiser dit været er OK og det er nok snø. Hotell bestilles ikke før noen dager før jeg reiser eller kanskje ikke før jeg kommer til hotellet.

Skal du ha en pakketur og synes det er greit å bo litt billig, kan du jo sjekke hvor mye du sparer ved å pakke turen selv og ta Norwegian til Geneve og bo på dette hotellet jeg bodde på i fjor: http://www.rhone.ch/tannenhof/

Andre muligheter er å reise til Bergamo øst for Milano med Ryanair.

Chamonix er det stedet i alpene jeg har vært mest, hvor Europas mest spektakulære fjell etter min mening befinner seg. Det er en del "må ha gjort saker" utenfor løypene som fristet der. Men ellers er stedet egentlig for skibomser på et mye høyere ferdighetsnivå enn meg. Jeg ville ikke anbefalt stedet om du ikke nettopp er interessert i naturen der eller må kjøre Vallee Blanche, vil prøve off-pisten sammen med tusenvis andre på Grands Montets eller planlegger Haute Route.

Zermatt i Sveits og Cervinia i Italia som er knyttet sammen har jeg lyst å reise til igjen. Gode løyper for alle ferdighetsnivåer, beliggende fra 1600-3900 moh og masse off-piste i Zermatt. Og selvføgelig masse flotte og høye fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling: hvor mye må du da slippe for dine "egne" ture (gennemsnit)??

Og ja Cervinia er også fantastisk, her havde jeg min første hele sæson. 50% billiger end på den anden side af grensen (Zermatt)!!! Egentlig findes der jo masser af perler - Om du er flink på ski og kendt med vinterfjellets fare, så er La Grave også en drøm!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.