Gå til innhold
  • Bli medlem

Jomfruelighet og andre kjedeligheter


panda

Anbefalte innlegg

Hvis du tenker på nordryggen som leder opp til østre Midtronden (2042 m), så gikk jeg og min turkamerat opp der i 1996. Den kan forøvrig anbefales!

Du mener kanskje nordryggen som kommer opp mellom Midtronden (2060 m) og Digerronden? Den har jeg heller ikke hørt om at noen har gått.

Tenkte på nordryggen til Midtronden, Ø. Har gått den selv, men hadde frem til i dag ikke hørt at andre hadde gått der. :D En artig rygg forøvrig, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Torgeir: husk at det er veldig mange som går i fjellet som ikke gir noe lyd fra seg. Vi er absolutt i mindretall her på forumet av de som driver med det vi gjør. Nordryggen på Visbretind f.eks, ja den er nok gått mange ganger. De to toppene som ligger der er for de aller aller fleste ingen topper. Jeg skal forresten ta meg en tur der utpå våren og se hva som er 10 meter :D

Den ryggen du gikk opptil Rauddalstindene er nok mer spesiell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i utgangspunktet planlagt et raid nordover til sommeren. Pakke bilen med alle lekene mine (fjell- og klatreutstyr samt surfbrettet) og bomse rundt i Lofoten og Lyngsalpene. Planen er å plukke kremtopper når det er fint vær og gjøre unna kjøreetappene samt surfe når det er møkkings. Innimellom kan man besøke studiekamerater som ble forvist nordover.

Etter diskusjonen på denne tråden må nok turen endres til en ekspedisjon hvor undertegnede, som blasert østlending med Jotunheimen som lekegrind, i kvasivitenskapelig øyemed drar til Nordland og Troms for å finne ut hva det er med landsdelen (og østlendinger) som avstedkommer en slik utagerende diskusjon. Skulle jeg komme fra det livet i behold, kommer det en rapport her på fjellforum med den endelige dommen om nordlandsværet, nordlendingers forhold til sine egne fjell og hvor på popularitetsskalaen en blasert og eplekjekk østlending havner - og ikke minst om det er (var :):D) noen jomfruelige topper igjen.

Begynner nesten å glede meg til sommeren.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom!

Jeg avfyrer herved en siste salve i denne avsporede værdebatten. Jeg uttalte meg om nordlandsværet. Hva angår været i Tromsø, får tromsøværingene svare for seg. Men oslofolk er vel ikke så stive i geografikunnskaper, Det fikk vi jo til fulle demonstrert under besøket av Portugals president nylig.

Tilbake til panda’s utgangspunkt. Når en står på hurtigruta og beskuer de myriader av stupbratte tinder langs Øyhellesundet/Raftsundet i Lofoten fra Rulten (førstegangsbesteget av Slingsby) til Store Trolltind og videre til Higravstind, undrer en på om det har vært folk på alle disse toppene. Skulle en søke andre steder, måtte det bli Nordfold/Steigen-området hvor det fins en del tungvint tilgjengelige områder med flotte tinder, men de høyeste og mest markerte er nok sikkert besteget. Nevner i farta at rett opp for min heimbygd Selnes, ligger Elvasstinden. Den har så vidt jeg vet ikke vært traversert. Jeg har vært fremme ved cruxet både fra øst- og vestsiden, men alene og uten tau har det ikke vært aktuelt å prøve seg. Det er meget luftig og eggen kan sammenlignes med den sylkvasse eggen like under Bjørnungen på ryggen mellom denne og Veslebjørn i Smørstabbtindene. Da en barndomskamerat og jeg for ca 20 år siden besteg den høyeste av Liatindene i nabobygda Aldersundet (toppens første besøk etter førstegangsbestigningen en gang under krigen), ”oppdaget” vi en pinakkel av størrelse et sted mellom Bladet og Giganten i Molladalstindene på Sunnmøre. Den var tydeligvis ikke besteget, men vi forsøkte oss ikke da den var utilgjengelig fra den toppen vi sto på. Kan nevne at bestigning av nabotoppen Okstinden (må ikke forveksles med de mer kjente Okstindene i Rana) har Ferdinand Schelderup beskrevet i en DNT-årbok fra rundt 1910. De trodde de var førstegangsbestigere, men oppdaget varde på toppen da de kom opp. Varden var bygget av min bestemors bror som var den lokale Slingsby for nærmere hundre år siden, og han hadde flere førstegangsbestigninger i området. Hva som har hendt i mine heimfjell de aller siste årene vet jeg ikke, men jeg har sett at cragrotter fra Mo i Rana har oppdaget området og har gått en del svaruter på Smaltinden i nabobygda Sila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh synes jeg dere er inne på noe :) Takk ods!

Har selv noen ideer til hvor jomfruelige topper muligens kunne befinne seg

- Øyer i Nordnorge. Det er mange av dem, de er i stor grad ubebodde og dårlig tilgjengelige. Hva med Vengsøya (bebodd, men flere av toppene her ser ganske spisse ut) eller Stjernøya (NV for Alta). Mange øyer i Lofoten også.

- Områdene mellom Nordkjosbotn og Tromsø. Mange rimelig spisse topper. Sikkert vært folk på de fleste, men kanskje ikke om vinteren ? Lyngen og vestsiden av Ullsfjorden er andre mulige steder i nærheten.

- Rundt Stetind/Kjøpsvik. Disse toppene blir kanskje underbesøkt ettersom "alle" skal på Stetind.

Jeg tror egentlig også at hver en knaus i dette landet sikkert har vært betrådt, men tanken på det motsatte er jo litt morsom.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Torgeir: Vi gikk nordvest-ryggen på Visbretind (ryggen like til høyre for Visbreen) for ca 15 år siden. Hvis de toppene du nevner ligger på selve ryggen må vi nødvendigvis ha gått over dem, men jeg kan faktisk ikke huske dem, så de kan ikke ha gjort særlig inntrykk på oss. Det kan selvfølgelig henge sammen med at temaet 10-meterstopper ikke var kommet på agendaen den gangen.

Til Erik: Hvis du skal nordover i sommer, vil jeg anbefale deg å ta Kystriksveien (Rv 17) gjennom Helgeland/Sør-Salten istedenfor E6. Det er riktignok noen ferger, men det er mest i den sydlige delen. Det er den nordlige delen fra Lurøy kommune til Bodø at du finner det virkelig alpine området. Den gang Erling Welle-Strand redigerte NAF’s veibok, hadde han en rammeartikkel om Kystriksveien hvor han karakteriserte den som verdens vakreste biltur. Det er selvfølgelig noe overdrevet (avhengig av øynene som ser), men det viser iallfall at naturen har gjort et mektig inntrykk på ham. Glem ikke å se deg bakover (sydover) før du dreier mot øst mot broen over Beiarfjorden. Da vil du blikket ditt møte den imponerende tinderekken med det misvisende navnet Småtindan. Førstegangstraversen sto beskrevet for ca 15 år siden i Norklatt, forløperen til bladet Klatring.

Angående ubestegne topper: Kvænangstindene på grensen mellom Finnmark og Troms gjorde et mektig inntrykk på meg da vi i sommer kom kjørende sørover fra Alta. Jeg gjorde meg de samme tankene som i Raftsundet: Har det vært folk på alle disse spisse sakene. Mellom fjordene på yttersida av Senja finns det også mye rart uten at jeg selv har vært der.

Angående Lyngen: En franskmann som har gjort nordmann av seg og som jeg har vært på tur sammen med (han har flakket over det meste i Norge og i Alpene) sa til meg at det fjellområdet i Norge som minnet ham mest om Alpene var nettopp Lyngsalpene.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods - takk for tips. Jeg hadde egentlig tenkt å peise gjennom midt-Nordland for å komme fortest mulig til Lofoten. Skjønner at jeg må ta det med ro. Det blir uansett en avstikker innom Sandnessjøen p.g.a. slekt og den høyeste av de Syv Søstrene.

Jeg skal spørre om tips når det nærmerer seg. Jeg skal ihvertfall unngå de mest kitschy toppene (Altså unngå det tilsvarende som når en uvitende nordlending kommer til Jotunheimen og spør hva han MÅ gjøre og får som svar Besseggen og Galdhøpiggen. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Er det noen som vet om noen som har gått sørryggen på Mjølkedalspiggen opp til topp 1987? Det har jeg gjort, og har aldri hørt om noen andre :D, kanskje kan jeg notere meg for en førstebestigning ad sørryggen, hehe.

Ryggen kan forøvrig anbefales, spennende å gå et annerledessted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ryggen du gikk opptil Rauddalstindene er nok mer spesiell :D

Hadde ikke tenkt å dra frem denne. Livsfarlig rute, og jeg anbefaler ikke NOEN å gå der. Så er dere advart.

Til Torgeir: Vi gikk nordvest-ryggen på Visbretind (ryggen like til høyre for Visbreen) for ca 15 år siden. Hvis de toppene du nevner ligger på selve ryggen må vi nødvendigvis ha gått over dem, men jeg kan faktisk ikke huske dem, så de kan ikke ha gjort særlig inntrykk på oss. Det kan selvfølgelig henge sammen med at temaet 10-meterstopper ikke var kommet på agendaen den gangen.

Takker ods! Da står du som foreløpig førstebestiger av Visbretinden, N - inntil noen andre kommer og gjør hevd på den 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen som vet om noen som har gått sørryggen på Mjølkedalspiggen opp til topp 1987? Det har jeg gjort, og har aldri hørt om noen andre :D, kanskje kan jeg notere meg for en førstebestigning ad sørryggen, hehe.

Ryggen kan forøvrig anbefales, spennende å gå et annerledessted..

Den er grei den ryggen Espen? Du gikk hele, fra hvor den starter mellom øvre Mjølkedalsvatnet og Mjølkedalsbreen og opp til Mjølkedalspiggen (2040 m)?

Jeg har veldig lyst til å gå denne når Mjølkedalspiggen og Sagi skal avlegges et besøk 8). Den ser litt spennende ut, men hadde til nå ikke hørt om noen som har gått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nils og andre: Jeg gikk fra nordenden av Mjølkedalsvannet og opp til 1987, men IKKE til 2040. Det var i mai, med fine snøforhold, om sommeren er det litt sva og klyving, men helt greit.

Jeg vet forøvrig at pappa har gått opp på 2040 fra sør, og det skal være ok. Altså blir det ikke noe stort problem å gå helt fra Mjølkedalsvannet og bort til Sagi S, en fin travers jeg kunne tenke meg å prøve en gang. Jeg la ut et par bilder du kan titte på:

Mjølkedalspiggen, S 1987, sett fra Mjølkedalsvannet:

http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/03.jpg

Mjølkedalspigen, 2040, sett fra 1987:

http://www.stud.ntnu.no/~espenmal/10.jpg

GOD TUR!! Men gå helst ikke traversen før meg :D !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.