Gå til innhold
  • Bli medlem

Jomfruelighet og andre kjedeligheter


panda

Anbefalte innlegg

Jeg ble nettopp sittende å bla i NAFs nye kartbok og kikke på fjell og daler i Nordnorge. Jeg bodde der i tilsammen 8 år og jeg irriterer meg fortsatt over alle de fjelltoppene som forble ubesudlet av pandapoter.

Det er faktisk svært mange topper i Nord Norge MYE fler enn folk tror. Nordlendingene selv er stort sett uinteressert i å rusle på dem. Terrenget er ofte brattere og mer utilgjengelig enn Jotunheimen og sesongen mellom vår-snøbygene og høst- snøbygene er kort, kald og svært full av regn og tåke.

For å komme til poenget: Det vil ikke forbause meg om det fortsatt finnes ubestegne topper i vår våteste landsdel. Altså: hvite flekker på kartet innen rimelig rekkevidde fra de sentrale strøk av kongeriket.

Hvis noen vet om topper de tror/vet/håper på er ubesteget, så vil det være gøy å høre!

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok ingen topper er ubestegne i dag, ihvertfall ikke de som er topper, dvs. de har litt primærfaktor (f.eks. over 50). Men, det er nok utrolig mange områder/skråninger som det ikke har gått eller knapt har gått mennesker. Da jeg var på Træna i sommer og utforsket fjellene der forbauset det meg hvor jomfruelig det var. Enda så forsiktig jeg gikk ble det bra sti etter meg i terrenget.

Det er uansett ikke greit å vite om det har vært folk på alle toppene når det ikke er stempling :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda: Som nordlending misliker jeg sterkt din beskrivelse av nordlandsværet. De to siste somrene har vi under en hetende sol badet på strender som overgår alt hva du kan finne i syden. Under oppveksten badet vi hele sommeren såvel i sjøen som i elva. Jeg trodde for øvrig at Vestlandet var vår våteste landsdel. Det viser iallfall meteorologiske statistikker.

Rett overfor min barndoms bygd ligger øya Tomma. Der er noen dramatiske sekundærtopper som jeg ofte har lurt på om de er besteget. Du finner Tomma ved å søke på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du ikke liker min beskrivelse av nordlandsværet, men faktum er nå en gang faktum. Nord Norge er et av de kaldeste mest forblåste steder hvor det overhodet lever mennesker, selv om nordlendingene forsøker så godt de kan å gi inntrykk av det motsatte.

De få dagene det er fint vær er det forsåvidt relativt levelig, men særlig ofte er det ikke. Tromsø har f.eks 2.7 sommerdager (dager med 20 plussgrader eller mer) hvert år. Tilsvarende tall for Oslo er 68 dager.

Også har man jo myggen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig forskjell på Oslo og Tromsø, sett i lys av at dette et fjellforum, er at førstnevnte mangler fjell og har høyeste punkt som en 630 m skogkledd kolle. I sistnevnte ligger deler av Lyngsalpene og høyeste punkt er Jiekkavarre på 1833 moh i et alpint landskap som få områder i Norge kan måle seg med.

Sitter du i Tromsø kan du oppsøke slike alpine områder på en dagstur. Eller nattestur - det er jo lyst hele døgnet fra mai til august. Er du i Oslo rekker du ikke lenger enn til Norefjell på samme tiden.

Oppe på toppene og breene er det faktisk ikke mygg.

Var så heldig at jeg reiste til Lofoten kjempesommeren i fjor. Hermannsdalstind på 1029 moh i T-skjorte og med en utrolig utsikt. De to siste somrene har jo vært veldig bra der oppe. En fordel er jo at fjellet begynner lavere enn i sør-Norge slik at temperatursammenligningen blir misvisende.

Nord-Norge har nok like mye å by på som sør-Norge når det gjelder fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjaldt vel ikke diskusjonen om Nord-Norge har flere og bedre fjell enn Sør Norge.

Kjerkeberget som du beskriver som en skogkledd kolle kan du umulig ha vært på. Den har to nydelige utsiktspunkter og i likhet med mange andre åser i Nordmarka er toppområdet omtrent fritt for skog.

Været i Nordnorge er generelt kaldt og ufyselig selv om det er noen fine dager innimellom regnbygene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på toppen av Kirkeberget hvor det står en hytte; både på ski og på beina i pent vær. Det er trær der. Etter mitt skjønn er det bedre utsiktspunkter i Nordmarka.

Poenget ditt var vel å spørre om det var noen ubestegne topper i Nord-Norge. Skal du få noe svar på spørsmålet ditt burde du strengt tatt hatt en litt mer ydmyk holdning, og kanskje visst litt mer om landsdelen du vil til. Å skrive at det er Norges våteste landsdel, når det definitivt ikke er det, blir jo litt dumt. Å klage på myggen og spørre om turtips er kanskje heller ikke så lurt :roll:

Bråkjekke østlendinger er ikke like populære overalt som du sikkert har merket 8) Kanskje du skulle prøve å spørre om info på nytt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har så rett så rett Erling. Selvsagt er det i Nordnorge somrene er varme behagelige og stabile. Som man sier: Har man opplevd kaktusblomstringen i Bodø så glemmer man det aldri.

Hvor ellers kan man ligge og duppe behagelig i Barentshavets idylliske blå bølger, mens Tromsøpalmene vaier i den milde brisen. Og skulle varmen bli så påtrengende at man får lyst på en isbit i paraplydrinken, er det bare å strekke ut armen....

Driftige folk er det også der oppe. Det minste lille sted kan skilte med egen lottokiosk og fra annenhver kjeller putrer det friskt fra kjemisk prosessindustri.

Enda godt at den eminente skuespilleren Lars Andreas Larssen tok et skikkelig oppgjør med oss østlendinger på Tv her om dagen. Han var virkelig en fin ambassadør for Nordlendingene. Maken til harmonisk og behagelig representant for ekte nordnorsk lynne skal man lete lenge etter.

Nei det er i Nord Norge det skjer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennsgjerninger angående nordlandsværet: Den høyeste døgnminimumstemperaturen som er målt i dette landet, er målt på Alstahaug i Nordland, nemlig 25.9 grader. Tar du den, Panda! Faktisk er tropenetter (over 20 grader minimumstemperatur) mer vanlig på Nordlandskysten enn i Oslo. Dette henger sammen med at sola er oppe mer og mindre hele tiden og at det i høytrykksperioder strømmer varm kontinental luft fra øst over grensefjellene og gir føneffekt. De høyeste dagtemperaturene jeg har opplevet i Norge er ikke i Oslo, men i Nordland. En sommerferie vi var heime, lå temperaturen konstant rundt 30 grader i de to ukene vi var der. Jeg er selvfølgelig klar over at gjennomsnittstemperaturen er høyere i Oslo enn i Nordland, men den beskrivelse som du Panda gir, er overhodet ikke dekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen da er vi jo enige ods... du er fornøyd med det været dere har i nordnorge, og jeg er også fornøyd med det været dere har.

Så tilbake til den opprinnelige tråden.... noen som vet om topper det ikke har vært folk på eller topper som nylig har blitt førstebesteget ? Hva med topper som ikke har vært vinterbesteget ? Svalbard har jo også en og annen topp. Noen må jo være jomfruelige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods, dette blir for dumt.

Tromsø har jo sjelden/aldri mer enn 23-24 grader om sommeren. Oslo har mange slike dager. Og Ferder har klar norgesrekord i antall tropedøgn. Den høyeste temparatur målt i Oslo er høyere enn den høyeste målte i Nord-Norge osv. osv. osv. Hvis du vil bli senket ytterligere av statistiske fakta, så bare ypp litt mer. Boka ligger ved siden av meg her....klar til ydmyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har jo sporet totalt av. Fra ubestegt fjell til været i nord. Hvis noen lurer på hvor mørkt det blir i Tromsø om vinteren eller hvor mange godværsdager de har bør dere sjekke ut denne linken: http://weather.cs.uit.no/video/index-2004.html . Her har Universitetet i Tromsø satt sammen en weather observations time lapse video. Den har tatt bilder hvert andre minutt, 24 timer i døgnet, 365 dager i året, fra 1994 og frem til i dag. Så hver solstråle og hver sky over Tromsø de siste 10 årene er fanget på film. Det er bare å ta seg en titt.

Beklager at jeg bidro til avsporing av diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvilken interesse det har for fjellforumet at det på Blindern i Oslo normalt er 5 grader varmere enn i Tromsø i sommermånedene. Det er da veldig lite fjell i bygatene både i Tromsø og Oslo ! Skal man ta seg en utepils er det kanskje kjekt å vite, men vi går jo i fjellet !

Det er mulig at det er mer interessant at det regner marginalt mer på Blindern enn i Tromsø (regnet i mm - hadde man tatt nedbørsdager tipper jeg Tromsø hadde hatt flest) når man planlegger fjellturer, men uansett kommer det adskillig mer nedbør både på Tromsdalstind og på Tryvasshøgda.

Dessuten er Nord-Norge nesten like forskjellig værmessig som sør-Norge. Det finnes områder der som er kjølige og nesten like våte som steder på Vestlandet, og andre områder som er adskillig tørrere enn det sentrale østlandet.

Å diskutere/krangle om hvor det er varmest i landet er forøvrig litt merkelig all den tid vi lever i et av verdens kaldeste land. Dersom det hadde vært veldig viktig for meg å ha utetemperaturer over 23-24 grader ville jeg kastet bort livet ved å bo i dette landet. Jeg liker meg i fjellet hvor slike temperaturer aldri forekommer :)

Indre Troms er et område med lite nedbør dersom pandabjørnen ikke tåler regn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

panda; det skal nok mye til før du finner "skikkelige" topper som fortsatt er jomfruekige på det norske fastlandet.. Men det er sannsynligvis flere småtopper/punkter som er vardeløse, og det er flere ruter på etablerte topper som ennå ikke er gått. Slike finner du i både nord og sør.

Noen eksempler fra egne turer:

- Nordryggen på Visbretind. Hadde aldri hørt noen nevne de fine småtoppene der før jeg gikk der selv.

- Portpiggen. Hadde heller ikke hørt om denne før jeg "oppdaget" den.

- Midtronden ad nordryggen. Har fortsatt ikke hørt om at andre har gått denne.

Kan selvsagt hende at det har vært folk der før, men jeg har ikke hørt om det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei dere,

Jeg er bare på besøk - men tenkte jeg kunne finne mye spennende her inne (noe jeg også gjør). Men i tillegg finner jeg en gjeng gale mennesker som krangler om gjennomsnittstemperaturer? Hvem i alle dager ER dere egentlig? Og hva er interessant ved å "ydmyke" hverandre (som det står så fint i et innlegg over)?.

Vel, når det gjelder fjellsportaktiviteter (som vel er det egentlige tema for dette forumet), så er det ingen tvil om at områder rundt Lofoten, Lyngsalpene og Svartisen går Oslo en høg gang! Hvorfor underminere det ved å krangle om været?

Terje Labre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, da går jeg ut fra at vær, høyder og andre ting som er statistisk fremstilt er uinteressant i denne debatt. Godt at du, som tydeligvis er en gluping av dimensjoner, irettesetter meg :)

Lyngen- og Lars Andreas Larsen-hater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Midtronden ad nordryggen. Har fortsatt ikke hørt om at andre har gått denne.

Kan selvsagt hende at det har vært folk der før, men jeg har ikke hørt om det.. :)

Hvis du tenker på nordryggen som leder opp til østre Midtronden (2042 m), så gikk jeg og min turkamerat opp der i 1996. Den kan forøvrig anbefales!

Du mener kanskje nordryggen som kommer opp mellom Midtronden (2060 m) og Digerronden? Den har jeg heller ikke hørt om at noen har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt saklig: Du finner garantert ingen "jomfruelige" topper i fastlands-Norge. Hadde jeg visst om noen hadde jeg ikke fortalt det til andre ihvertfall. Om alle er vinterbesteget vet jeg ikke, men her gjelder vel det samme: hadde det vært noen ville ingen i dette forumet fotalt det til deg. Skal du ha jomfruelige tinder må du reise langt av gårde: Himalaya, kanskje Grønland eller Antarktis.

Men i stedet for å fokusere på jomfruelige topper hvorfor ikke tenke på jomfruelige søkk :) Før jeg blir usaklig igjen: Nord-Norge har mange spennende grotter, og sikkert noen uutforskede også - hvis du finner dem.

Og angående værstatistikk: På skitur i dag opplevde jeg +11ºC i 400 meters høyde. Statistisk er vel det i februar svært uvanlig Tom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.