Valencia Skrevet 2. september 2007 Skrevet 2. september 2007 Blei det skitur på deg ? Tusen takk for inspirasjonen gi! Vi reiste ned via Dombås og hadde litt sightseeing i Romsdalen sent på kvelden. Kjørte opp Trollstigen fra Åndalsnes, selve veien og omgivelsene var vanvittige. Det endte med at vi la oss til å sove i bilen øverst i skaret (Alnesreset). Om morgen var bilvinduene helt hvite av is innvendig. Vi startet å gå oppover ca. klokken 4. Der gjorde vi en liten bommert, nemlig å gå fra øverst i skaret, istedet for å parkere litt lenger nord. Med denne traseen måtte vi krysse en god del snøbare sva. Jeg gjorde en stor blemme til, nemlig å glemme solbriller. Dette kunne bli fatalt. Derfor bestemte vi oss for å gå alt vi orket opp til Alnestind og glemme Finnan. Snøen var hard nederst, før den på ca 1300 m ble løs og fin. Og det ble mer og mer av den ettersom vi vant høydemetre! Utsikten var flott, og vi fikk med oss en uforglemmelig soloppgang. Vi nådde etterhvert toppen, tok de nødvendige bilder, rev av feller og gjorde oss klare. Føret var vanvittig de øverste 3-400hm. Ålreite mengder løssnø, virkelig! For egen del hadde jeg nye randotelebindinger, så det ble litt prøving og feiling og knall og fall. Men likefullt, dette var en morsom opplevelse. Da vi var i Molde litt senere på dagen, begynte det å regne, så vi traff bra med været Så igjen, tusen takk for at du sa fra om din tur. Dette var utrolig kult. Siter
snilen Skrevet 2. september 2007 Skrevet 2. september 2007 Helagsfjellet - Sylanes høyeste fjell til høyre i bildet ja. Siter
andersno Skrevet 2. september 2007 Skrevet 2. september 2007 El Gringo skrev: Andersno: Legger ved et bilde av Sylene tatt fra Bringen i går. Vet du forresten om det er Helagsfjellet vi ser lengst til høyre på dette bildet? Er dessverre ikke like flink som Nils til å lese kart, men etter det jeg kan finne ut, må det være Helagsfjellet. Prøvde med MapSource og noen hjelpelinjer, se vedlegg, men siden kartet fra svensk side ikke lå der, kan jeg ikke si det helt sikkert. Etter å ha sammenlignet med Sylankartet, ser det ut for at Nordre Skardfjell må ligge utenfor bilderammen til høyre, og da stemmer det med Helagsfjell. Det tydelige "hakket" ca 1/3 inn fra høyre må være Ekorrdörren og da blir neste fjell mot høyre Helagsfjell. Helagsfjell står på ønskelista mi, men med kneproblemer må det utstå til neste sesong. Siter
Gjest Skrevet 2. september 2007 Skrevet 2. september 2007 Så da er vi enige om at det er Helagsfjellet vi ser på bildet mitt... Jeg har hatt denne toppen i tankene en stund, jeg også. Vet du hvor nær den man kommer med bil? Hvor er det i så fall raskest å kjøre om man kommer fra Trondheim? Siter
andersno Skrevet 2. september 2007 Skrevet 2. september 2007 El Gringo skrev: Vet du hvor nær den man kommer med bil? Hvor er det i så fall raskest å kjøre om man kommer fra Trondheim? Det enkleste er vel å dra opp på sommerføre og kjøre helt inn til Sylsjøen. Så vidt jeg vet er den veien åpen for almennheten sommers tid, og det er grei parkering ved dammen. Men det er drygt langs Sylsjøen så det blir vel en 2-dagers tur. Har ikke sjekket om det finnes noe alternativ til å gå opp fra Helagsstugorna som ligger på motsatt side i forhold til Sylsjøen. Har det gamle Sylkartet som er 1:100 000, og der ser det ut for at det bør være en mulighet for å gå inn fra Sylsjøen direkte. Siter
gi Skrevet 2. september 2007 Forfatter Skrevet 2. september 2007 ......Så igjen, tusen takk for at du sa fra om din tur. Dette var utrolig kult. Artig å høre. Beklager litt upresis angivelse av startpunktet Solbriller er en fordel såpass tidlig på vinteren Det skya over ganske tidlig, så dere fikk mye ut av det. Regner med føret mot Finnan hadde vært mer variabelt i.o.m. at ryggen er sørvendt. Ser gjerne noen bilder...... Siter
ozzi Skrevet 2. september 2007 Skrevet 2. september 2007 Det meldes om over meteren med nysnø på Kolåstind . Siter
Svein Skrevet 3. september 2007 Skrevet 3. september 2007 Det meldes om over meteren med nysnø på Kolåstind . Og i dag tidlig lød følgende melding på radioen: "Trollstigen er midlertidig stengt pga snø" Siter
fuglehunden Skrevet 3. september 2007 Skrevet 3. september 2007 Det meldes om over meteren med nysnø på Kolåstind . Det tror jeg på, for nå snør det veldig tett. Siter
mroestad Skrevet 4. september 2007 Skrevet 4. september 2007 Så da er vi enige om at det er Helagsfjellet vi ser på bildet mitt... Jeg har hatt denne toppen i tankene en stund, jeg også. Vet du hvor nær den man kommer med bil? Hvor er det i så fall raskest å kjøre om man kommer fra Trondheim? Jepp. Dette er Helagsfjellet ja... Legger ved ett par bilder fra helga, Sylmassivet sett fra hytta i Stugudal, samt Helags sett fra Nordskarsfjellet. Sylmassivet: Helags: Snøen lå ned til ca. 1000 meter på lørdag... Angret meg for at jeg ikke hadde med skiene, kunne jo fått satt noen svinger mvh Marius Siter
Gjest Skrevet 4. september 2007 Skrevet 4. september 2007 Fine, innlandske former på det massivet der. Jeg må få meg en tur dit en gang. Må være flott utsikt der oppe fra, er vel ikke noe høyere fjell før man kommer langt inn i Norge...Sølnkletten på Alvdal Vestfjell er muligens nærmeste høyere topp? Siter
erge Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Vinter og snø… nå er det ikke lenge til jul dere. http://www.ta.no/nyheter/article2971216.ece Siter
Mr. Cool Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Var på Valdres (Aurdal) på mandag (3.) til onsdag od det var snøbyger Ser ut som en tidlig vinter JIPPI! Siter
roysigurd Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 For dere som ikke liker snøen, eller ikke vil ha den enda... send den opp til meg... æ vil ha par meter med snø nu Her e det bare vått Siter
Julius Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 Dette er unike bilder årstiden tatt i betraktning. Siter
pb Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 Hei, Siden det er sporsmaal om Helagsfjellet, jeg var der i begynnelsen av januar. Bilder og tur-rapport paa http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1500mtn.html#helags Begge hovedryggene er fine turer, med nok sno kan mesteparten av fjellet bestiges paa ski. Det vil nok ofte vaere litt mye stein og avblaast det aller siste stykket naer toppen. Hilsen Petter Siter
Gjest Skrevet 7. september 2007 Skrevet 7. september 2007 Det så kaldt ut! Jeg får se hva året vil bringe, men jeg har en avtale med noen topper i vest-Trollheimen også. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.