vandrer Skrevet 30. august 2007 Skrevet 30. august 2007 Hadde vært interessant å høre om du blir plaget av denne lusa der du bor, og dermed også kanskje være med på å kartlegge utbredelsen av svinepelsen. Her i østfold var det i fjor omtrent ikke mulig å bevege seg i skog og mark under småviltjakta og frem til ca. midten av oktober uten å bli overfalt av svermer med lus. Dette blir alt for lang tid å vente for å gå neste tur! Siter
Lindap Skrevet 30. august 2007 Skrevet 30. august 2007 I Kjekstadmarka (sør for Asker) pleier det å være veldig mange (i fjor og året før). Har heldigvis ikke sett dem i år enda, men det kan skyldes at jeg har ferdet mest andre steder. Jeg har også lest skrekkhistorier om Vestmarka som ligger like ved. Men jeg så dem ikke der heller i forrige helg. Kanskje er det ikke så mange i år?? Siter
fuglehunden Skrevet 30. august 2007 Skrevet 30. august 2007 Svineri, utrydd hjortelusa og flåtten. Siter
Rødtopp Skrevet 31. august 2007 Skrevet 31. august 2007 Svineri, utrydd hjortelusa og flåtten. La oss få noen kalde og snørike vintre slik at vi bli kvitt udyra Siter
fuglehunden Skrevet 1. september 2007 Skrevet 1. september 2007 La oss få noen kalde og snørike vintre slik at vi bli kvitt udyra Ja vi får håpe på det. Jeg tror det vil bli veldig kaldt i vinter. I natt var det 8 minus hos meg. Det er litt for kaldt på denne årstida. Men det hjelper kanskje litt. Siter
Lindap Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Var på tur i Kjekstadmarka denne helgen utenfor stiene og vi ble plaget av mange, mange hjortelusfluer. Ingen hyggelig opplevelse. Enten flyr så de rundt og lander på deg eller de sitter på kvister lavt i trærne og faller på buksa når du kommer bort i kvisten. Siter
haraldn Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Svineri, utrydd hjortelusa og flåtten. Og ulven... og jerven og gaupa og alt annet som vi ikke vil ha Siter
RobinM Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Og ulven... og jerven og gaupa og alt annet som vi ikke vil ha Og slike som deg som skriver slikt. Siter
haraldn Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Og slike som deg som skriver slikt. Hvad mener du? Prøver du også å være ironisk eller mener du for alvor at folk som skriver ironisk skal utryddes? Siter
RobinM Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Du skrev ironisk ja, trodde du mente du ikke ville ha rovdyr. Siter
haraldn Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Du skrev ironisk ja, trodde du mente du ikke ville ha rovdyr. Du mener altså at folk som har meninger du ikke liker skal utryddes? Siter
RobinM Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Nei det mener jeg ikke, var noe ironi innlegget mitt og, likte bare ikke det du skrev. Hvorfor vil ikke du ha rovdyr egentlig? Siter
haraldn Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Jeg har ikke noe mot rovdyr. Mitt innlegg var ironisk og det jeg mener er at man ikke se forskjellig på rovdyr og flått og hjortelus. De er alle en del av naturens mangfold. Siter
RobinM Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Forstår, men flåtten er jo bare en pest og plage og gjør vel ikke noen (stor) nytte i naturen. Hvilke dyr er avhengige av flått? Siter
haraldn Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Flåtten er vel nyttig for boreliabakterier f.eks., og boreliabakterier er jo også liv, men det er egentlig uten betydning om flåtten er nyttig eller ikke. Det er jo nyttebetraktinger som har ført til at rovdyrene er nesten utryddet. De som ikke vill ha ulv, mener at den er en pest og plage. Jeg er for øvrig ikke enig i att flåtten er en pest og plage. Den er der og det må en regne med. Den er heller ikke særlig farlig. Borelia kureres med antibiotika og TBE finnes det vaksine mot. En kan også unngå borelia ved at fjerne flåtten raskest mulig. Siter
RobinM Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 For dem som har hund, og bor i strøk med veldig mye flått er den en stor plage. Du kan feks ikke gå i skogen uten å få hundre slike krypende på deg og hunden. Flåtten tar faktisk livet av mer sau en hva ulven gjør. Flåtten har ingen verdi, så den burde vi prøve og kvitte oss med mener jeg. Og boreliabakterier er jo noe vi ikke vil ha, samme som andre sykdommer. Siter
haraldn Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 For dem som har hund, og bor i strøk med veldig mye flått er den en stor plage. Du kan feks ikke gå i skogen uten å få hundre slike krypende på deg og hunden. Da må du vel anpasse deg til det slik som de som bor der det er mange rovdyr må anpasse seg. Kle på deg skikkelig og gå ikke med bikkja der det er mye flått Flåtten tar faktisk livet av mer sau en hva ulven gjør. Hvis det er sant så er det vel fordi ulvene ennå er ganske få. Flåtten har ingen verdi, så den burde vi prøve og kvitte oss med mener jeg. Og boreliabakterier er jo noe vi ikke vil ha, samme som andre sykdommer. Her er du på lik linje med rovdyrsmotstanderne. Dyr uten verdi som forarger oss kan vi kvitte oss med. Siter
fuglehunden Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Du mener altså at folk som har meninger du ikke liker skal utryddes? Er du gal mann Selvfølgelig skal vi ha rovdyr. Flått og hjortelus er skadedyr som ikke har noe å gjøre i naturen. Det jobbes for å utrydde de, men det er veldig vanskelig da eneste måten er å endre genene så de ikke kan formere seg. Og flått er mye faligere enn mange rovdyr. Siter
fuglehunden Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Nei nå får du tenke litt fakta Harald. Dette kan du ikke sammenligne i det heletatt. Siter
haraldn Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Det finnes ikke ville dyr som ikke har noe å gjøre i naturen og det finnes heller ikke noen dyr som objektivt sett kan siges å være skadedyr. "Skadedyr" er en etikette som vi mennesker setter på dyr som på noen måte er vanskelege for oss. Du vill sette den på hjortelus og flått, andre vill sette den på ulv og jerv. Hva er det som siger att du har mer rett enn de? Siter
RobinM Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Flåtten har ingen verdi, så den burde vi prøve og kvitte oss med mener jeg. Og boreliabakterier er jo noe vi ikke vil ha, samme som andre sykdommer. Her er du på lik linje med rovdyrsmotstanderne. Dyr uten verdi som forarger oss kan vi kvitte oss med. Mener du at rovdyrene ikke har noen verdi? Siter
Marcus Skrevet 24. september 2007 Skrevet 24. september 2007 Er du gal mann Selvfølgelig skal vi ha rovdyr. Flått og hjortelus er skadedyr som ikke har noe å gjøre i naturen. Det jobbes for å utrydde de, men det er veldig vanskelig da eneste måten er å endre genene så de ikke kan formere seg. Og flått er mye faligere enn mange rovdyr. Du sier at vi "selvfølgelig" skal ha rovdyr, men dette er tydeligvis ikke like selvfølgelig for alle, idet vi har bidratt til at mange av disse dyrene er nær utryddelse. Samtidig mener du at flått og hjortelus er skadedyr uten verdi, og derfor bør utryddes. Hvorfor kan det ikke være nettopp tilsvarende oppfatninger som har ført til rovdyrsituasjonen? Både ulv og flått er dyr som forårsaker skade eller ulempe for oss mennesker, og ingen av dem har nytteverdi for oss som sådan. Vi er vel ikke så mye mer glad i sauekadavre enn vi er i borreliose. Hva er det da som ligger bak så totalt forskjellige konklusjoner? Siter
Trond Erik Skrevet 25. september 2007 Skrevet 25. september 2007 Flått og hjortelus er skadedyr som ikke har noe å gjøre i naturen. Hva mener du med at de ikke har noe i naturen å gjøre? Det er jo der de lever. De har da like mye rett til å være i naturen som enhver annen skapning. Det jobbes for å utrydde de (...) Jaha? Hvem er det som "jobber" med å utrydde flått? Trond Erik Siter
Vandrelysten Skrevet 25. september 2007 Skrevet 25. september 2007 har ikkenoe i naturen og gjøre? utryddning? er vi ikke i 2007? har vel vært gått over noen ganger, og konkludert med at det eneste dyret som ikke har sin plass er oss.. synes ikke flått og hjortelus er digg, men vi kan jo ikke systematisk ta livet av ting som ikke passer i komfortbildene våre? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.