Gå til innhold
  • Bli medlem

Låst bru?! Hva i f... er det?


mattings

Anbefalte innlegg

Her i sommer var jeg ei helg på tur i ei av heiene i Rogaland. For lokalkjente var det i Frafjordheiene ved fjellgården Mån. Været var strålende og turen var kjempefin. Men rett før avslutting av turen møtte jeg et hinder jeg ikke har møtt på i norsk fjellheim tidligere. Ei av bruene, som er markert på kartet, var fysisk stengt! Brua var avsperra med gitter og hengelås, men ellers ny og i tipp topp stand. Hva er det for noe? Det var ingen informasjon som sa noe om hvorfor brua var avsperra. Jeg hadde jo i god tro trodd at jeg kunne bruke denne brua og lagt ruta deretter, i og med at brua var avmerka på kartet. Nå skal det sies at jeg tidligere har opplevd å komme til bruer avmerka på kartet som ikke eksisterer lenger. Det er i og for seg irriterende, men å treffe på ei ny låst og avsperra bru var noe nytt for meg. Man kan jo bli frista til å prøve å klatre over sperriga, men når det under brua er et trangt juv med ei elv som ender i en stor foss 100 meter lenger ned, er det ikke særlig fristende å prøve den varianten. Det hele endte med at jeg måtte vade elva et sted det var mulig, den gikk til opp på låra, men var ikke alt for vanskelig.

Men det jeg lurer på er om dette er en vanlig ting i fjellheimen? Er det andre som har støtt på ei fysisk avsperra bru med gitter og hengelås eller lignende? Er dette lov? Kan grunneiere som eier brua gjøre dette etter eget ønske? I dette tilfellet var nok hensikten for bonden å bruke brua til å frakte sau over elva.

post-1574-133474487746_thumb.jpg

post-1574-133474487755_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viss eg ikkje hugsar feil, så har dette samband med ein avtale med grunneigaren om stien inn til Månafossen og Mån. Eg trur avtalen er/var at stien skal gå på austsida og ikkje opp på vestsida. Visste ikkje at den brua var sperra, men reknar med det er grunnlaget (altså unngå trafikk på vestsida av fossen). Den brukes sikkert som du seier til å frakte over sau.

Området er forøvrig nett blitt verna (landskapsverneområde), og eg reknar med at det hadde blitt reagert om brua ikkje var lovleg. Likevel er det jo veldig merkeleg, ser heller ikkje det store poenget i å sperre brua. Både med tanke på parkeringsplasser og sjølve stien oppover, så trur eg ikkje det hadde blitt eit "problem" at folk tok den gamle stien om brua vart opna.

Forøvrig den einaste brua eg har sett låst, var i Einunnadalen ved Folldal. Her var det nok for å unngå snøscootertrafikk og sperringa var ikkje høgare enn ca 1m, så til fots er det mogleg å passere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stien opp til Månafossen og mån er nok en av de mest "trafikkerte" i Rogaland (bortsett fra prekestolen og kjerag selvsagt!) - kryr av turister der i høysesongen. Bonden har hatt problemer med folk som ikke bryr seg om båndtvang - så dermed har han sett seg nødt til å skille sau og folk (hunder)...og stien på vestsiden er "stengt". Synd men sånn er det. Tror nok han har fått lov av rette instanser...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skjønne at bonden vil hindre hunder i å springe over brua til sauene, men er det virkelig nødvendig å sperre den for mennesker også? Det burde være nok med ei lita grind som kan åpnes og lukkes av et menneske men ikke slipper løse hunder over. Riktignok kan mange "vanlige" turister være dumme, men et skilt som minner om båndtvang og forklarer problemet kunne kanskje vært nok.

Etter min mening kan et slikt hinder oppfordre til farlige situasjoner. Selv vurderte jeg om jeg skulle slenge sekken over gitteret og klatre over, men slo heldigvis tanken ifra meg. Gitteret var ganske høyt (godt over 2 m), så siden jeg var alene kunne det blitt vanskelig. Det hadde kanskje også gått ann å smyge/klatre rundt gitteret, men konsekvensen av å dette ned var for stor til at det var aktuelt for meg. Men jeg er sikker på at det finnes mange som ville (og kanksje har) prøvd seg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.