Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hva er mest effektivt å bruke til rengjøring av brennere som er "kølsvarte", og når polering med Autosol er nytteløst?

Legg brenneren i bløt i noen form for syreløsning en stund, så etses det ytterste sotlaget fint av, og metallet blir som nytt. Runegutt har en oppskrift på "primusvaskevann" med sitronsyre og zalo som funker knall. Jeg må innrømme at jeg selv, pga. utålmodighet.., har brukt litt hardere løsninger noen ganger. Oksalsyre og kokende vann gjør prossessen superrask, men jeg vet ikke om denne miksen kan finne på å være mer "skadelig" for metallet..(?) Har hørt noen nyss om at sterk syre kan vaske ut tinnet av messing-legeringen og dermed gjøre den sprøere/dårligere. På eget ansvar altså dette med oksalsyrebad. :(

Ta uansett messingdeler ut av syrebad når de blir rødaktige. Og nøytraliser med en base og/eller rent vann i rikelige mengder. Kjør så på med messingpuss (gjerne kombinert med superfin stålull no.0000), og kjør en del parafin/bensin gjennom brenneren når den er tørr innvendig.

Fyr og vær glad med ren og skinnende primus :lol:

Annonse
Skrevet

Flaske til oppbevaring av forvarmingsvæske

Vi forvarmer primusen vår med rødsprit for å få minst mulig sot på brenneren. På tanken derimot har vi 4-takts miljøbensin, eller parafin. Spesielt sistnevnte soter til brenneren ganske mye når man bruker den til forvarming.

Derfor trenger vi en liten flakse til å ha rødspriten vi bruker til forvarming på. Denne flasken må være:

  • -Tett
    -Lett
    -Passelig størrelse til den turen vi har tenkt oss
    -Være praktisk å helle fra
    -Enkel å betjene
    -Helt liten nok til å passi inni min Optimus 111C når den er sammenpakket

Den flasken jeg har funnet hittil som passer aller best og tilfredstiller alle kravene mine er en tom flaske zippobensin :wink: Evt. ta med to dersom man skal på en lengre tur :wink:

Bare vær litt forsiktig når du vipper av korken på flasken, slik at du ikke lager hakk, eller ødelegger noe. En bordkniv fungerer veldig fint :)

Den er jo helt fantastisk genial å sprute fra, så det blir ingen søl. Eller så selger uniflamsupply noen flasker som forsvaret bruker som sikker er bra de også, men nå hadde jeg en flaske zippobensin liggende, så den blir gratis for meg :)

Kan jo hende jeg ikke er førstemann som kom på med denne gode ideen selvfølgelig, men jeg synes det var kjempesmart.

NB! Ikke bruk zippobensin til å forvarme med. Den soter noe helt for jævlig i forhold til rødsprit.

Skrevet

Jeg bruker:

Tom låsoljeflaske fra feks Biltema. (50ml koster 16,-)

Denne er tett, bulker ikke og har tynn tupp som hindrer søl. Fylles ved å klipe sammen og suge opp fra en kopp med rødsprit.

Holder til 5-7 forvarminger på 111 og sikkert 20 forvarminger på Svea123 ( kommet ut av tellingen :wink: ).

Ta med antall etter hvor mange dager evt oppfyringer du skal ha på turen.

post-11020-133474773153_thumb.jpg

Skrevet
Jeg bruker:

Tom låsoljeflaske fra feks Biltema. (50ml koster 16,-)

Denne er tett, bulker ikke og har tynn tupp som hindrer søl. Fylles ved å klipe sammen og suge opp fra en kopp med rødsprit.

Holder til 5-7 forvarminger på 111 og sikkert 20 forvarminger på Svea123 ( kommet ut av tellingen :wink: ).

Ta med antall etter hvor mange dager evt oppfyringer du skal ha på turen.

Lurt :wink: Denne så liten og grei ut :) Kanskje litt liten av og til, men da kan man jo som sagt ta med flere.

Men sånn i teorien skal man vel egentlig ikke oppbevare brennstoff på en beholder laget i ett materiale laget i ett elektrisk isolerende stoff, siden det da kan bygge seg opp statisk elektrisitet og antenne når man heller det ut. Nå vet jeg ikke helt hvilket stoff denne er laget av, eller engang om flasken man får rødspriten på er tilsatt litt karbon (eller hva de nå tilsetter i plasten) for å hindre statisk elektrisitet.

Det er vel egentlig helst bensin på bruskflasker som er det store fyfy, selv om dette går bra i de fleste tilfeller også.

Skrevet

Tok et raskt bilde av noen, med en lighter fuel flaske som referanse.

Har du ikke spesialflaske så kan jeg ikke se at det er noen risiko med å bruke ei plastflaske av passende utforming.

Over en hundrings for spesialflaska er jo drøy kost for en som er så gjerrig som meg :D

dsk

post-699-133474773155_thumb.jpg

Skrevet

Lage aluminiumskasse til Optimus 111C ??

Da min Optimus 111C veier rundt 1,5 kg, tenkte jeg at man kunne spare en del vekt med å gå innom ett plateverksted med kassen til primusen, og få laget en tilsvarende kasse i aluminium i stedet.

Den blir mye lettere, og trengs ikke lakkes siden det ikke ruster, og du får en unik primus :D

Før jeg levererer kassen min inn på plateverkstedet og hører hva de skal ha for dette må jeg finne ut om det er trygt å gjøre dette.

Så derfor spør jeg dere om hva dere kan se som fordeler/ulemper med dette?

Fordeler:

  • Lettere
    Blir fortere kald etter bruk
    Unik look :)
    Ruster ikke

Ulemper:

  • Tåler mindre (men alu kjelen overlever da en tur, så da burde primusen og overleve)
    Blir fortere varm under bruk

Hva tror dere. Er dette en god idè? Har det hvert gjort før?

Hva med å lage "bunnlokket" litt høyere, og "topplokket litt lavere, slik at den blir stående i en litt dypere "bøtte" når den er åpnet slik at brenneren blir bedre skjermet mot vind. Høres det ut som en god idè?

Bøylene til kjelen: Kan man lage disse i alu, eller bør man bruke de stålbølene man har på den gamle kassen?

Setter stor pris på alle innspill :)

Skrevet
Veier du kassens vekt så finner du ut at det ikke er, så mange grammene å spare desverre. Husker ikke hva den veier, men er lite i forhold til brennner og tank. Du må også ha ganske tynn aluminium før det lønner seg stort.

Det vanligste er å konvertere brenneren til et trangia stormkjøkken

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/8964/

Nå har jeg ikke veid kassen, men i følge denne tråden veier kassen ca 900 gram: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9494

En annen løsning er å lage den slik som den er laget i den tråden, og bruke en alu vindskjerm i tillegg. Da vli den bli lett, men ikke så enkel å pakke ned.

Men jeg tenkte at hvis man får laget kassen i aluminium som er maks 1mm tykt, kuttet ut bærehåndtaket på baksiden og dreid en ny multinøkkel i aluminium så må man jo kunne spare en del vekt på dette vel..

Jeg skal sette meg ned å regne ut hvor mye vekt jeg kan spare. Er det vanlig stål (svartstål) kassen er laget av?

Skrevet

Da har jeg veid kassen. :)

Kassen veier 870 gram med bøyler til kjelen, og stål har en tetthet på 7800 kg/m3 (eller 7847 kg/m3)

Lager man en nøyaktig kopi av denne i aluminium, som har en tetthet på 2800kg/m3 vil man spare 558 gram i forhold til stålkassen dersom man går ut i fra at stålet har en tetthet på 7800kg/m3.

Da har jeg gått ut i fra at man har bøylene til kjelen i aluminium også, og at aluminiumet som blir brukt vil være av samme tykkelsen som stålet som allerede er brukt.

Dette er betydelig vekt å spare. Da får du en "original" 111C som veier ca 1 kg.

Ytterligere ting man kan gjøre, er som nevnt å lage en multinøkkel i alu, og normalt sett har man kun behov for å skru på kranen til brenneren, og da kan den i tillegg kortes ned. Denne veier akkurat 60 gram med plastrattet på. Kutter du denne ned til halve lengden, så kommer du fortsatt til dysen og kranen på brenneren, da har du spart ca 30 gram til.

"Konverterer" du den så til aluminium så sparer du 19 gram til, altså totalt 49 gram. Da har jeg sett bort i fra plastrattet som du kan erstatte med en liten "pinne" i aluminium, slik at du får ett "T-ratt" i steden for ett rundt ratt. Denne blir varm da, så den må du ta ut mens det brenner, slik at du ikke svir av deg fingrene når du betjener den. Eller bare ha ett plastratt på den :D

Da har vi spart 607 gram med denne løsningen, og vi er nede i under ett kilo for herligheten i så godt som "original" forpakning :)

I tillegg kan man droppe håndtaket bakpå kassen (som allerede er regnet om til aluminium), og spare kanskje 5 gram der også om man ønsker.

Noen som vet hvordan sveiser vil holde i aluminium med temperaturer fra brenneren? Kjelen holder jo, så da vil kanskje kassen holde også?

Skrevet

dæven, dette virket interresant ;) sveisesømmer og aluen generelt tror jeg vil holde meget godt. hvis du finner noen som kan gjøre dette, kan jeg gjerne kjøpe en jeg også :) ¨hvis det er mulig ? :)

Skrevet
dæven, dette virket interresant ;) sveisesømmer og aluen generelt tror jeg vil holde meget godt. hvis du finner noen som kan gjøre dette, kan jeg gjerne kjøpe en jeg også :) ¨hvis det er mulig ? :(
'

Jeg skal en tur innom Karlsen og sønn og høre. Om jeg kan få de litt billigere hvis jeg bestiller flere, kan jeg gjøre dette. Da får man fabrikkvalitet på boksen! :)

Da må jeg få vite hvor mange kasser jeg skal bestille, og hva som er makspris dere vil betale for en slik kasse.

Jeg gjetter på at det tar litt tid å lage, så det koster vel litt.

I mitt hode kan jeg kanskje strekke meg til rundt 8-900 kr maks. Evt kan jeg høre hva det vil koste kun for kassedelene umontert, så kan man kjøpe hengsler og popnagler selv for å montere den selv??

Skrevet

Tror jeg hadde vært en anelse skeptisk til dette prosjektet. Prøv med én boks først du, så kan du se hvordan det fungerer. Problemet er smeltepunkt. Kjelebøylene og bunnen vil oppnå så høy temperatur at deler rett å slett kan smelte. Resten vil du risikere at slår seg, og du da får en boks som er skakk og skjeiv, og ikke passer sammen.

Kjelebøylene må ihvertfall være stål, så kan du eventuellt prøve å varmeisolere brenneren fra bunnen av kassen.

Det er forøvrig et interesant prosjekt, og jeg venter i spenning på resultatet.

Skrevet

Kjele bøylene kan man alltids beholde i stål. Brenneren står jo montert en cm fra bunnen i den orginale kassen. Det jeg kan gjøre, er å fyre opp primusen min og måle temperaturen med ett ir termometer i bunnen på kassen, og de andre aktuelle stedene for å se om det er varmt nok til å deformere alu. Smelte punktet for alu skal jeg nok finne ut av, men er det noen som vet hvor høy temperatur alu tåler før det evt vil vri seg? Hvis det i det hele tatt vil vri seg da.

Skrevet

Noen som vet hvordan sveiser vil holde i aluminium med temperaturer fra brenneren? Kjelen holder jo, så da vil kanskje kassen holde også?

Kjelen har vann inne i seg. Aluminiumskjel med vann kan du sette rett i bål, rett på glør eller rett på primusflamme uten skader. Prøv med tørr kjele og du vil ødelegge kjelen på et par minutter. Smeltepunktet til aluminium er om lag 650 grader (varierer litt avhengig av legering), men aluminium blir mykt og føyelig lenge før du når smeltetemperaturen.

Kassen står ikke direkte i flammen og jeg vil anta den klarer seg glimrende ;)

Derimot tror jeg ikke kjelestøtter i aluminium overlever.

Skrevet

Ja, det høres ut som dette kan gå altså :)

Bøylene til kjelen er jo bare å overføre fra den gamle kassen, så det er ikke noe problem.

Jeg skal se om jeg kan fyre opp primusen min en halvtimes tid i dag eller om ett par dager, så skal jeg ta noen temperaturmålinger med ett ir termometer jeg har liggende i bilen, bare for å være sikker.

Det hadde hvert helt rått om det var mulig å lage tanken i alu også, eller i veldig tynt syrefast stål. Men det får noen andre ta seg av ;)

Det jeg frykter mest er at de skal ha veldig høy pris for kassen :(

Hvis det tar eks 2 timer å lage kassen, og de skal ha 800 kr timen blir det dyrt.

Da må jeg lage noen tegninger å få laget ett bra topplokk og bunnlokk. Hengsler fester jeg enkelt selv med popnagler eller skrue og mutter. Eller så må jeg høre om noen har bruk for billig elektriker i bytte mot kassen :)

Skrevet
Hva med noe slikt?

th_DSCN0486.jpg

th_DSCN0487.jpg

dsk

Den er ikke pakkvennlig nok desverre, og forvarmingsskålen sitter litt dumt til. I tilleg til at litt søl, eller hvis den lekker ett par dråper så kommer det i sekken og på tingene dine.

Men ellers ser den jo ut som en grei løsning.

Likte denne

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=8064

Men stusser litt på det faktum å fjerne kassa. Må suge no inni hampen hvis man får HV-bål. Men dette er vell nesten umulig, hvis man forrhåndsvarmer med rødsprit?

Noen som vet hvor man kan få tak i metallboks 15x14cm som er 5cm dyp?

Er forresten dysen til 8R den samme som på 111?

Har sett på denne også ja. Kan funke dersom man kjøper seg en vindskjerm utenom. Men man trenger en egen boks utenom til man skal pakke den i sekken. Litt søl og sot vil jo grise til alt i sekken.

Den fineste løsningen ser jeg fortsatt for meg at må være en kasse ganske lik originalen i aluminium :wink:

Da har jeg målt temperaturen på kassen, og den kommer litt over 80 grader på det varmeste punktet etter ca 20 min, både med og uten kjele :)

Skrevet

Om du lager kasse kan du jo tilføye noen vindskjermer som kan vippes ut fra lokket som dekker sidene. Kan jo sette på slike på originalkassa også, Tynn aluminium som skrus/poppes innvendig i lokkets sider. Noe sånt men det drar jo vekta opp igjen. (se bilde) Hvordan hadde det vært å lage en i titan? Titan er vel tyngre enn aluminium men man kan jo lage kassen mye tynnere.

post-8329-133474773988_thumb.jpg

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.