Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Omnifuel fungerer helt fint på gass men hvorfor dra med seg hele Omnifuelen på sommeren når man kan greie seg med en liten brenner på under 100gram på størrelse med en kortstokk. Og som attpå til er veldig stille i forhold til Omnifuelen

Jeg ser den , men jeg har brukt en slik toppmontert gassbrenner i flere år og irritert meg over ustabiliteten og at jeg hele tiden måtte lage forstøttninger. Derfor er det største ønsket et apparat som jeg vil bruke med gass om sommeren og bensin om vinteren. Uansett går jeg mest i fjellet om sommeren slik at det mest vil bli brukt gass. Tenker også å droppe hele bensinbrenneren og gå for en Easyfuel II i stedet om denne er vesentlig mye bedre på gass enn Omnifuel. Klarer ikke å bestemme meg....hjelp..

Annonse
Skrevet
Bensin hele året 8)

Jo jeg skjønner at de fleste guruene tenker det :) Men er det fordi det er best eller er det mest for nostalgien og arbeidet rundt bensinbrenneren ?

Skrevet
Jeg kan ikke fatte hva poenget med coleman fuel er når man får kjøpt 4-takts miljøbensin billigere... 8)

Enig! Jeg kjøper heller en boks med gass og plukker fram backupbrenneren (toppmontert liten gassbrenner som alltid ligger i sekken) enn å kjøpe spesialbensin til vanvittige priser, dersom jeg ikke får tak i miljøbensin.

Skrevet

Jo jeg skjønner at de fleste guruene tenker det :) Men er det fordi det er best eller er det mest for nostalgien og arbeidet rundt bensinbrenneren ?

Flytende fuel er alltid best, og sånn er det bare :P

Fra spøk til revolver: Å fyre gass med en bensinprimus??? Hva sparer man på det?

Ellers ser jeg at en liten gassbrenner er lett. (det er Borde også)

Slik jeg ser det, får man tak i alkylatbensin nesten overalt, og parafin de stedene du ikke får alkylatbensin.

Skrevet
heisann, må spørre guruene her inne et lite spørsmål ang denne primusen,

jeg ser at det kommer noen små flammer ut av brennerhode, der som generator røret går inn . er dette normalt ? farlig? eller er det bare det at trykket inni brenneren er såpss høyt at det velter ut i åpningen der når du kjører på over halv guffe ? det var byttet generator å rør rett før jeg kjøpte den i sommer

bedre å spørre før jeg begynner å rive i stykker noe som egentlig fungerer

på forhånd takk for info, :)

kan moderatorene hjelpe meg å legge denne i primushjelpetråden som jeg egentlig skulle ha den ? ble en liten leif her 8)

Det høres ut som generatoren ikke er montert helt på plass, eller dysa er løs.

Løsne generatoren litt, og dytt den lengre inn.

Skrevet

takk rune, da skal jeg sjekke, bør jeg løsne nede ved generatoren før jeg legger noe mye press på røret ? der ja, der så jeg at du hadde svart det jeg spurte om i sted 8)

Skrevet

Tja. Forsøk med mild vold først.

Det kan hende du må ta den ut og bøye den litt.

Ganske vanlig med litt bøy i transport.

Gereratorene er ganske myke.

Har du den først ute, så sjekk at dysa er skrudd helt fast.

Har opplevd løs dyse på et par Coleman både 400 og 502.

Da blir det fort litt stikkflammer, og av og til et lite poff.

Ikke noe farlig, men man skvetter unektelig litt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Enig! Jeg kjøper heller en boks med gass og plukker fram backupbrenneren (toppmontert liten gassbrenner som alltid ligger i sekken) enn å kjøpe spesialbensin til vanvittige priser, dersom jeg ikke får tak i miljøbensin.

Heisann!

Men er det ikke bedre for "helsen" å fyre med renset bensin når man skal bruke den inni teltet? Isåfall kommer helsen først for min del. Så får det heller koste litt mer. :-)

Har også lest at 4-takts miljøbensin kan sote en del. Eller kansje de da snakket om bensin..

Men vet ikke helt jeg. :-)

Har akkurat kjøpt meg en Primus Omnifuel også. Den kjøpte jeg med Coleman-white gas til.

Skrevet

Jeg våger påstanden;

Tandlegen har faktisk lest test av Coleman Featherstove/442 og bruker også formuleringen "midt på treet" hentet direkte fra konklusjonen fra Fjell og Vidde August 2007.

Det er ikke Tandlegens hukommelse det er noe i veien med. Det er heller Øystein Køhn som burde gjort bedre research før han bastant avskrev Coleman som egnet kokeutstyr.

Fjell og Vidde henvender seg som kjent til vanlige fjellturister med lite behov for det mest ekstreme ekspedisjonsutstyret. Likevel ble Kovea Booster +1 testseier selv om dette er en skikkelig "NordPol-koker". Coleman 442 gir helt vanlige gassfyrende turgåere mulighet til å strekke ut kokesesongen til en helårsaktivitet.

Jeg har både Kovea Booster +1 og Coleman 442 og bruker dem til hvert sitt bruksområde. På mine Kovea-turer er det ingen medlemmer i Turistforeninga i mils omkrets...

Skrevet

Heisann!

Men er det ikke bedre for "helsen" å fyre med renset bensin når man skal bruke den inni teltet? Isåfall kommer helsen først for min del. Så får det heller koste litt mer. :-)

Har også lest at 4-takts miljøbensin kan sote en del. Eller kansje de da snakket om bensin..

Men vet ikke helt jeg. :-)

Har akkurat kjøpt meg en Primus Omnifuel også. Den kjøpte jeg med Coleman-white gas til.

4-takts miljøbensin er renset bensin og er utmerket primusdrivstoff!

Skrevet

Og forøvrig;

4-takt miljøbensin soter ikke! Gressklipperbensin fra Statoil/Fellesskjøpet er mitt førstevalg. God erfaring! Kjell Gunnars påstand støttes!

Til opas:

Kjenner ingen som fyrer Primus Omnifuel av nostalgiske grunner. Folk bruker den fordi det er blant de beste slangeprimusene! Nostalgikere fyrer Primus 210 og oppdager ofte funksjonsmessig overlegenhet i tillegg...

Til Runegutt123

Guruen framfor alle her på tråden viser til Borde som lett bensinbrenner. Den primusen finnes nesten ikke... http://no.wikipedia.org/wiki/Borde_Benzinbrenner

La oss heller vise til Svea 123r som faktisk er i ordinært salg (bestillingsvare i alle store sportsbutikker og fra Uniflamesupply.no) Med flaske og pumpe og styr og stell blir små MSR brennere tyngre!

Gjest Anonymous
Skrevet

4-takts miljøbensin er renset bensin og er utmerket primusdrivstoff!

Hei, og takk for svar!

Da lærte jeg noe nytt i dag også! :-) Skal notere meg dette til neste gang jeg går til innkjøpt. 4-takts miljøbensin. Og gressklipperbensin

Skrevet
Og forøvrig;

Til Runegutt123

Guruen framfor alle her på tråden viser til Borde som lett bensinbrenner. Den primusen finnes nesten ikke... http://no.wikipedia.org/wiki/Borde_Benzinbrenner

La oss heller vise til Svea 123r som faktisk er i ordinært salg (bestillingsvare i alle store sportsbutikker og fra Uniflamesupply.no) Med flaske og pumpe og styr og stell blir små MSR brennere tyngre!

:):D:D Takker :D:D:D

Her er flere som absolutt er oppegående i primusverden.

Jeg er ikke flink på slangeprimuser. Har ikke omni eller nova selv.

Selv om Borde er vanskelig å skaffe, så er den aldeles udmerket.

Svea 123R er ikke noe dårlig valg :D

Coleman 442 har da vært på Grønnlandsisen, så det holder for meg.

Har ingen umiddelbare planer om ekspidisjon til Nord- eller Sørpolen.

Polen derimot (Midt Polen :)) må jeg besøke en dag.

Skrevet
Da lærte jeg noe nytt i dag også! :) Skal notere meg dette til neste gang jeg går til innkjøpt. 4-takts miljøbensin. Og gressklipperbensin

Bare sørg for at du ikke kjøper 2-takts miljøbensin, den er tilsatt olje og er ikke noe særlig å fyre med :D

Skrevet
:) Da har jeg snopt en Primus Omnifuel , Primus brenselsflaske og 1 L Coleman renset bensin i dag :D Så nå får jeg håpe på litt testing i helgen. Men en ting som slår meg er om man må ta hensyn til noe når man bytter fra bensin til gass. Kan det være bensin igjen i slangen når man kobler gassen til , og er det skummelt ??
Skrevet
:) Da har jeg snopt en Primus Omnifuel , Primus brenselsflaske og 1 L Coleman renset bensin i dag :D Så nå får jeg håpe på litt testing i helgen. Men en ting som slår meg er om man må ta hensyn til noe når man bytter fra bensin til gass. Kan det være bensin igjen i slangen når man kobler gassen til , og er det skummelt ??

Hei. Du må bytte dyse, ellers så skal det ikke være igjen bensin i brenneren hvis du har tømt den etter boka,dvs. snudd flaska rundt og sluppet ut trykket.

Skrevet

Hei. Du må bytte dyse, ellers så skal det ikke være igjen bensin i brenneren hvis du har tømt den etter boka,dvs. snudd flaska rundt og sluppet ut trykket.

Takk for svar , teste litt i helgen ja :) Sikkert et dumt spørsmål :D men kan man fritt bruke alle kjelesett med varmeveksler på Omnifuel , som f.eks Optimus settene med varmeveksler i bunnen ? Eller må man bruke Primus sine?

Gjest Anonymous
Skrevet

Heihei

Nå er jeg igang med Primusen min. Primus Omnifuel. :?

Leser at vedlikeholdet jo er viktig. Ikke at det er nødvendig enda på min da.

Men når det følger med en tube som det står 'for Primus fuel pumps' på. Dette er visst silikon.

Dette skal så vidt jeg har forstått brukes til å smøre pakninger på pumpen.

Er det dette middelet man også bruker til å smøre pakningene på brenselflaskene?

Og ikke minst den 'dingsen' i lær som man må smøre innimellom for å fremdeles få bra trykk i flaska når man pumper?

Syns noen snakket om at på den lærdingsen skulle man bruke olje.

For å forenkle spørsmålet litt da: :shock:

Kan den silikon greasen som følger med brukes til alt vedlikehold når det gjelder smøring på pumpe, brenner og brenselflaske-pakninger, eller må jeg kjøpe inn noe mer?

Legger ved et bilde her av tuben jeg har fått med.

post-12332-13347477816_thumb.png

Skrevet

Da har jeg testa min nye Coleman 533. Noe enklere har jeg knapt vært borti. I 5 minus ble det umiddelbart blå flamme. Hvordan er det egentlig mulig? Har det med størrelsen på slangen inni generatoren å gjøre?

Det eneste jeg er litt bekymra for er generatoren. Denne virker sårbar og så vidt jeg forstår ikke helt enkelt å reparere?

Skrevet

Det er ingen slange inni generatoren. Generatoren er slik du ser den + en rensestreng.

Man repparerer ikke generator, man skifter den.

Du finner dem både på ebay og sikkert uniflamesupply.

Samme generator til 533 442 og 400 (siste modell)

Normal levetid, så lenge du ikke gjør et kjempestunt, er minst 5 år.

(Jeg tar forsiktig i)

Har colemanprimuser fra 1966 som ikke har vært skifta generator på, og som ser rimelig godt brukt ut.

Hvorfor virker det?

Jo, høyt trykk, og et forgassersystem som på gamle V8.

Simpelt og ommentrent idiotsikkert.

Pumper du ikke nok trykk, og det er kaldt, kan du få Navy Seal bål (siden Norske styrker ikke bruker Coleman)

Da stenger man øyeblikkelig og lar det brenne ut.

Så snur man hele greia opp ned for å få ut restbensinen som står i forgasseren.

Firgasseren er under brenneren, der generatoren går inn.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.