Gå til innhold
  • Bli medlem

Primushjelpetråd


elgen

Anbefalte innlegg

Annonse

Btw min 111T brenner perfekt med bensin. Uten struperør.

Har testet bensin på tre forskjellige 111T'er. Alle brenner bensin på Parafin/bensin-dysa uten struperør.

Vet ikke hvordan det er med 111 tho.

Synes også at "Optimus 8R" burde nevnes som bra alternativ til 123R. Lykke til med å finne en bra en til grei pris da. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Svea 123R og Optimus 8R. Egentlig to versjoner av samme primus. Glimrende små primuser begge to, men jeg foretrekker 8R nå om vinteren på grunn av den store spritskåla som gjør den enkel å forvarme skikkelig med rødsprit.

123R synes jeg blir litt mer plundrete å forvarme med rødsprit fordi det ikke er samme type spritskål. Lett å søle, den har ikke plass til store skvetten med sprit eller bensin. Forvarmingen blir ikke god nok i kuldegrader. Synes jeg. Tennpasta er kanskje bedre her.

Jeg hadde med meg 8R på en dagstur her om dagen. Smeltet snø til en halvliter vann, og fikk det på kok på rundt 10 minutter. Altså fra kjelen ble plassert full av snø på brenneren og etterfylt med snø til kjelen hadde en halvliter kokende vann. Ikke verst for den lille primusen! Min store Optimus Hiker+ klarer det ikke bedre den. :roll:

Ble i grunnen litt overrasket, jeg. Satt og rullet meg en røyk mens jeg ventet på at vannet skulle koke. Men jeg rakk ikke å røyke den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg får ikke farten på min nr.1

Jeg får den til å brenne, men jeg må pumpe hele tiden. Så fort jeg stopper å pumpe dør den ut. Må man kanskje pumpe hele tiden på denne typen brennere?

:)

Er nok lekkasje der ett sted ja som gjør at trykket slipper ut. Er taklokket, tanklokkpakningen, evt. overtrykksventil på tanklokket og returventilen tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo store muligheter for at det ikke er helt tett ja..

Så jeg skal altså kunne pumpe fortere enn trykket blir "brukt" opp.

Ser nå når jeg skriver at dette egentlig sier seg selv..

Hehe, jeg får sjekke litt mer.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg får ikke farten på min nr.1

Jeg får den til å brenne, men jeg må pumpe hele tiden. Så fort jeg stopper å pumpe dør den ut. Må man kanskje pumpe hele tiden på denne typen brennere?

:)

Nope skal ikke behøve å pumpes noe mer enn andre primuser. Men når det er sagt så er trykket eneste måte å justere effekt på. Så om du vil ha lav effekt så må man pumpe ofte men lite.

Kjapp sjekk for å sjekke lekasje er å pumpe det du klarer og putte den ned i ei bøtte vann. Da burde du se hvor det bobler i tillegg til boblinga fra dysa. Gjør dette uten parafin på tanken selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune123:

Prøver å spare meg litt tid her og går rett til primuskilden :wink:

Hvilke alternativer vedrørende bensin har jeg til min Coleman 533?

Stoppet på en bensinstasjon igår og så det sto kanner med 4/5L "miljøbensin", både 2 og 4-takst, og det sto på kanna at dette var til gressklippere og slikt.

Ser at det kan bli dyrt å fyre på renset coleman bensin fremover.

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miljøbensin 4 takt er tingen. Hold deg unna den til 2 takt, den er tilsatt olje. Kjøp gjerne på statoil eller felleskjøpet (samme slag) På Jula har de 5liter miljøbensin til 159kr. Veit ikke hvordan denne er men det er vist en miljøbensin med blåfarge der ute som noen har sagt de har fått problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune123:

Prøver å spare meg litt tid her og går rett til primuskilden :wink:

Hvilke alternativer vedrørende bensin har jeg til min Coleman 533?

Stoppet på en bensinstasjon igår og så det sto kanner med 4/5L "miljøbensin", både 2 og 4-takst, og det sto på kanna at dette var til gressklippere og slikt.

Ser at det kan bli dyrt å fyre på renset coleman bensin fremover.

Nikke

Phaser gir deg bra svar :)

Jeg er sjepisk til fuel med farve.

Jeg har fyrt ihvertfall 50liter med statoils miljøbensin 4takt.

Hverken jeg eller primusene har tatt synlig skade (med unntak av svidde øyenbryn og noen armhår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luer på om det finnes noe bedre måte og forvarme en simmerlitte på en og bruke bensin,det er jo veldig praktisk og bruke det som man alt har med seg men sliter med og finne ut hvor mye jeg skal ha på den før jeg tener på og ender alltid med et rimlig stort bål før det roer seg ned,lurer og på om jeg kan utsette primusen får unødevndig "bruk" er det farlig og gjøre det på den måten her får primusen? eller har det ingen betyning? når jeg tenner på så ser det ofte ut som det ikke brenner noen ting så tar jeg på mere bensin og plutslig tar alt fyr......en løsning er kanskje og bare helle på litt manuelt så man ser hvor mye man har på,er det forskjell på hvor mye man på ha på ut fra hvor kaldt det er? er det bedre og bruke rødsprit enn bensin? finnes det noe bedre måte og gjøre det her på? mener jeg har lest noe om "pasta" ? er veldig vansklig og se hvor mye bensin som kommer ut syns jeg av simmerlite da man ikke hører/ser det noe speesielt bra :D noen tips? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt ny Manaslu 121! Jeg liker brenneren godt med dens enkle design!

Først prøvde jeg med vanlig fyringsparafin fra tanken og da slukket den av seg selv etter ca 15 min selv uten kjele på!

Nå brenner jeg med Esso D60. Uten noe kjele på brenner den fint!

I dag stekte jeg pølser til 16 personer og effekten ble halvert etter ca 15 min!

Etter å ha slukket den og staket opp dysen brant den fint igjen!

Har jeg rusk i tanken eller er det D60 drivstoffet som tetter dysen?

Evt. hvilket drivstoff bør jeg bruke?

pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å skylle med D60 eller ren sprit.

Dette har jeg brukt til å rense brennere: Forgasserrens fra CRC, natta over innpakket i plast, forsiktig gløding av brenner.

Eller: Smykkerenser med primusvaskevann. Smykkerenser får du på Europris for null og nix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte smykkevaskeren selv for ikke lenge siden, og kan slutte meg til anbefalingen med å bruke denne. Eneste minuset er at den er litt liten, og at en må vaske brennerene veldig mange ganger før resultatet blir tilfredsstillende.

Holder på med å pusse opp noen gamle trebenere selv om dagen, og har funnet ut at slik sotrens på flaske er fint til innvendig tankvask. Har også brukt primusvaskevann med godt resultat, men husk å skyll godt etterpå. For best mulig resultat gjøres prosessen flere ganger, og helst når kjærringa er borte :)

Ser det er mange skeptikere til farget parafin her inne, men jeg har for det meste brukt dette det siste året, og har ikke opplevd noen særlige problemer ennå. Bortsett fra fæl luft da :D Jeg fyrer mest med trykklamper, og det kan jo hende at disse tåler grønn parafin bedre enn primuser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune123: Parafinkvaliteter, fra best til verst:

Jetfuel A1

D-60 (fritidsparafin) Selges normalt i 4literskanne.

Tennveske for grill, parafinbasert

white spirit

Tennveske for grill, naphtabasert (fungerer ikke i sterk frost)

Hvilket merke tennveske er parafinbasert? Skulle gjerne kjøpt noen kartonger med dette :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd dette og funnet ut at enten står det naftabasert på flaskene, ellers så er det bare en hel haug med kjemiske tegn og disse kan jeg ikke. Det var derfor jeg lurte på om det var et spesielt merke jeg kunne se etter. Får ose meg gjennom noen liter til med fyringsolje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrer ikke så ofte i sterk kulde, så det med frysingen gjør ikke noe. Årsaken til at jeg vil ha parafinbasert tennveske er at jeg skal bruke den på trykklamper, og noen ( bl.a primuskongen ) sier at naftabasert tennveske ikke må brukes på trykklamper da denne lager for høy temperatur.

Jeg fyrer mye og trenger noe som er billigere enn D60, og som ikke stinker så fælt som fyringsparafin. Takker så mye for hjelpen Runegutt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mystisk, har fyrt ihvertfall 10 liter naphtabasert tennveske på den ene petromaxen.

Hvordan får han til høyere temperatur?

Skal temperaturen bli høyere, må enten mengden drivstoff øke, eller forbrenningen bli vesentlig renere.

Tror PrimusKonglen surrer litt.

Hmmm, hvorfor har jeg ikke en ordentlig temperaturmåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.