Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Om du lager kasse kan du jo tilføye noen vindskjermer som kan vippes ut fra lokket som dekker sidene. Kan jo sette på slike på originalkassa også, Tynn aluminium som skrus/poppes innvendig i lokkets sider. Noe sånt men det drar jo vekta opp igjen. (se bilde) Hvordan hadde det vært å lage en i titan? Titan er vel tyngre enn aluminium men man kan jo lage kassen mye tynnere.

Ja, men jeg tror jeg dropper vindskjermen, og heller finner naturlig ly for primusen.

Kan høre med prisen på titan, men jeg gjetter på at det blir veldig dyrt desverre.

Annonse
Skrevet

Kom på to nye tips i farta. Man kan jo bruke nøkkelen fra en 8R eller 123R. Og man kan modde over til en 14x15 metallboks som er 5 cm høy. Metallbokesn kan være 14x15++ til 20 cam ca.

Eneste nå er å finne en slik metallboks.

Skrevet
Likte denne

Er forresten dysen til 8R den samme som på 111?

På enkelte bruksanvisninger er samme delenummer brukt for dyse på disse to, (beregnet for bensin)

dsk

Skrevet

Takker for bra svar, men skal delvis ødelegge denne metallboksen. Kanskje noen kakeprodusent eller noe selger i blikkbokser.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Desverre nei. Har enda ikke tatt det skrittet av å kjøpe boksen, fordi jeg mangler nermest alt for å jobbe med den. Tror jeg bare holder meg til Enders.

Men om noen skulle finne på å trenge en, så har ihvertfall europris en boks på 15x21x8 cm.

Skrevet

Nu orkede jeg ikke at laese hele traaden ignnem, saa tilgiv hvis dette har vaeret spurgt om foer:

Hvordan er det med renset benzin i en multifuel primus, i 2-3000m.o.h og plus 20C? Jeg har nemlig proevet lidt her, og det virker som om, at der kommer ganske meget tryk i braendstofs flasken, selv om den bliver holdt saa koeligt som muligt. Ville det vaere sikrere at skifte til fx. parafin?

Paa forhaand tak!

Skrevet

Så lenge du smører O-ringer og annet gummi i pumpepakninger og overgang til flaskehalser med silikon jevnlig, kan du fyre med renset bensin i stor høyde.

Du vil fort erfare at du ikke trenger pumpe like mye som før for å få arbeidstrykk. Pumper du som du gjør til vanlig ved havoverflaten, vil dette i høyden gi overtrykk og svære, gule stikkflammer. Da må du skru av ved å legge flasken i Off- posisjon. Primusen må kjøles ned før du åpner flasken. Forøvrig gjelder vanlig primusdisiplin.

Parafin kan være et sikrere valg ved fyring i telt slik det også er i lavlandet.

Ønsker forøvrig våre danske venner lykke til i høyder over Himmelbjerget...

Skrevet

Jeg fikk min nye Manaslu 121 i posten i dag! Jeg har store forhåpninger til denne primusen og mitt første inntrykk svarer til forventningene! Primuskongen skal også ha takk for meget rask forsendelse!

Men jeg fikk de samme problemene som "Jegerjente." Primusen virket godt i starten! Etter 10 min mistet jeg noe effekt og etter 15 min døde den helt! Jeg har brukt vanlig fyringsparafin fra tanken. Primuskongen sa dette var det beste og det samme sier også bruksanvisningen!

Jeg har nå tenkt å prøve D60 eller er det annen parafin som anbefales sterkere!

pål

Skrevet

Min Manaslu fungerer mye bedre etter at jeg gikk over til blank parafin. Akkurat nå er det tennvæske på tanken. Den "grønne guffa", altså selve fargestoffet, hva er det for noe? Kan det være det som lager trøbbel? Uansett er det tydeligvis et tilleggsstoff min primus får "vondt i magen" av..

Skrevet
Hvorfor selges ikke denne primussen i Norge?

http://x2t.com/Primus-Express-Lander

Den ser jo ut som en bra greie.

Bare 1500W eller som en riktig god gammel Optimus 00 eller 123?

dsk

Tja. Den veier da ikke mindre enne en MSR Simmerlite.. ?

Så hvis du ikke har noen grunn til å mislike den, så vil jeg tro at Simmerliten er ett bedre valg.

Men nå er jeg kanskje inkompetent, siden jeg nettopp har skaffet meg Simmerlite :D

Skrevet

Etter en rydderunde hos mine foreldre så dukket det opp et par gamle primuser som jeg tenkte å prøve å blåse litt liv i, en Høvik (husker ikke nr i farta) og en 111.

Så nå kommer delen hvor jeg trenger bistand fra fagfolket, siden jeg ikke har tatt i en 111 siden forsvaret for en kvart mannsalder siden.

Jeg har ikke fyret opp 111'en enda, den ser komplett ut. Ut i fra bilder av 111 på nettet så virker til ikke til at noe mangler, med unntak av denne "filt" ringen i forvarmings skåla. Det lå en inntørket tube med tennpasta oppi boksen til 111'en så jeg regner med at det er den som har vært brukt istede.

Jeg har ikke helt lyst til å bare putte drivstoff på tanken, pumpe opp og tenne på før jeg har hørt litt med FF menigheta.

Hva er det jeg bør gjøre/sjekke FØR jeg tenker på å fyre opp saken?

Skulle gjerne visst hvilken modell av 111 dette er, noen som kan dele med en uviten sjel hvor jeg avdekker herlighetens betegnelser?

skal se om jeg får tatt noen bilder i ettermiddag og lagt til i innlegget her.

Skrevet

Stillebrenner (løst skall med mange små hull) eller bråkebrenner?

En grei start er å smøre pumpa (bruk nesten hva som helst, olje av ett eller annet slag gjør susen)

Hell litt parafin på tanken og skyll godt rundt og tøm.

Så pumper du trykk. Får du trykk og det holder seg kan du fint prøve med parafin/d60/tennvæske/etc

Forvarm med rødsprit, Den filten trengs ikke for å få det til å virke. Går bare litt mer rødsprit.

Om den ikke virker så forklar her. Legg gjerne ut bilder av primusen og eventuelt problemet så er det lettere å komme med gode svar.

Og tilslutt, gjør testing utendørs eller annet egnet sted

Skrevet

Skulle gjerne visst hvilken modell av 111 dette er, noen som kan dele med en uviten sjel hvor jeg avdekker herlighetens betegnelser?

skal se om jeg får tatt noen bilder i ettermiddag og lagt til i innlegget her.

Bråkebrenner og 4 stigerør under brennern=111

Bråkebrenner med 2 stigerør=111B (Meget sjelden her i landet og kan kun fyre bensin)

Stillebrenner med 4 stigerør=111T

Stillebrenner der alt er i et stykke=111C

111C har gjerne også venstreratt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sjekk at pumpa virker (smør) og sjekk at tanken holder trykk.

Fungerer dette, er det bare å fyre igang.

PS, hvis pumpepakninga er av o-ringstypen kan du kjøpe o-ringer på bensinstasjonen.

Forøvrig er pumpe med lærpakning å foretrekke.

Vi liker bilder med fyr :D

Skrevet

Jeg prøvde altså å forvarme min Simmerlite på fjellet her en dag med rødsprit. Jeg var på fjellet, og det var vel ca 3 minusgrader.

Det blåste littegrann og jeg fylte opp med rødsprit. Men hverken tennstål, lighter eller fyrstikker fikk fyr på primusen. Så jeg matet på med litt alkylatbensin fra tanken, og da fyrte den opp med en gang. Men brenneren blir så veldig sotete av dette, så det vil jeg helst unngå.

Er det ikke mulig å fyre opp rødspriten i minusgrader? Er det noen andre snedige triks dere bruker for å få varmet opp primusen med minst mulig sot på vinterstid?.

Skrevet

Sprit krever høyere temperatur enn bensin for å danne gass. For å få fyr på sprit i kulde kan du prøve flg. triks:

1) Veke. Pusselapper e.l i spritskåla.

2) Varme spritskåla med zippolighter

3) Ha litt bensin i spriten.

Rune

Skrevet

Jeg forrvarmer alltid med rødsprit, selv om det er meget kaldt. Kan ikke huske å ha hatt særlige problemer med å få den til å tenne fyr. Nå bruker jeg veke også, "primingpad", noe som er alfa omega siden rødspiten i seg selv brenner opp ganske fort uten.

Vanligvis så er det nok med å dekke primingpadden med rødsprit. Dette brenner ca en til to minutter. Brenner rødspriten med blå flamme, så tror jeg alt er som det skal?

Har derrimot hørt om rødspritflasker som har frosset fast i korken. Mulig det er forskjellig kvalitet på rødspriten enkelte steder.

Typen jeg bruker nå, er fra Biltema. Etanol isopropanol, flamable UN 1987, Grad 3.

Skal ikke fortæres står det :)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.