Kristian123 Skrevet 27. mai 2011 Del Skrevet 27. mai 2011 Transformers har jo også blitt filmatisert, den tredje filmen tror jeg kommer i år. Har nå fått tak i en M-1950. Eneste problemet med denne er at den ikke lukker ordentlig. Noen tips om hva som er galt? Mulig den bare må skrus riktig. Ser på exploded view at det er en fjær og en slags pakning som sitter under reguleringsrattet. Kan det være fjæra som ikke presser nok eller pakningen som er gåen? Ønsker ikke skru ut innmaten før jeg vet hvordan den monteres tilbake. Har nå funnet ut at det nesten garantert er pakningen og fjæren som ikke lukker. Skaffer skrustikke for å få opp denne gnukkne primusen. Amerikanerne har brukt locktight så ventilhuset sitter som støpt. Edit- exploded view http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/477/post/new/# Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9619&start=850: http://www.stihl.no/ Sakset fra opprettet tråd på saken. Jeg gikk tom for alkylat på lengre ferietur i sommer. Det var langt til nærmeste utsalg for Felleskjøpet. Statoilstasjonen hadde gått tom og de ansatte visste ikke hva jeg spurte om... Jeg var ganske desperat etter mer bensin til primusen og vurderte vanlig blyfri rett fra pumpa. Skulle riktignok fyre i telt, men var faktisk dristig nok til å tenke tanken... Plutselig så vi en Jernvarehandel. Der var det Viking gressklippere i mengder. Da tenkte jeg at de kanskje hadde spesialtilpasset drivstoff til disse klipperne også. Joda, de kom med en 5 liters kanne fra en hylle. Den hadde en intens blåfarge, men det var jo lavtkokende nafta med UN 1203 betegnelse. Alt vel, tenkte jeg. Å neida! Nå er min Kovea Booster potte tett. Har fyrt i over to år og kjørt ca 30 liter alkylat fra Fellesskjøpet gjennom syltynne dysehull. Aldri noe problem, ikke brukt pirkepinnen en eneste gang. Den samme, høye effekten hele tiden. Kjenner til triks med forgasserrens, sitronsyre og Zalo. Trykksjokk og rødglødevarming. Pirking og skraping. Brukt de fleste metoder jeg kan til vanlige parafinbrennere med bråkebrenner til ingen nytte Fremdeles tett! Jeg fikk den ikke igang igjen før jeg brukte medfølgende ekstra dyse fra rep.kittet. Nå er resten Vikingfuelen havnet der den sannsynligvis hører hjemme, i gressklipperen. Noe til primusfyr er det ikke. Jeg er temmelig overbevist om at det er blåfargen som er synderen. Kjære alle sammen, ligg unna bensin fra Viking! Satt og leste denne tråden på nytt igjen og kom til å sjekke på sidene til Stihl.no. Var visst de som selger Vikingbensin? Alt jeg kan finne der inne er miljøbensin av totakts-typen. Ikke primusmat, vel? 2-takts miljøbensin MotoMix 1:50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 AHA..Viking er en del av Stihl-konsernet og har egen miljøbensin for 4-takts motorer. Da er jeg med. Ikke kjøpe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asghegg Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 Ser dem har fått inn på lokale sportsbutikken en Coleman F1 Power PZ, en gassprimus jeg vurderer å kjøpe. Er det noen som har fått testet denne 7000W..... http://www.coleman.eu/Benelux/p-22928-f1-power174-pz.aspx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 28. mai 2011 Del Skrevet 28. mai 2011 7000W er litt lite syns jeg. Gamle radiusen min har ca 20000W Er tvilsom på den colemannen, tror ikke den er så rask å koke opp ett 200liters fat med som radiusen Ellers ser det jo ut som den har ett ganske stort brennerhode så den sprer flammene fint under ei stekepanne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Er det en null for mye her, eller???? dsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Nope. I følge en radius brosjyre så har den ett forbruk på 2,2l pr time. Jeg har ikke målt men stemmer det så er effekten omkring 20kw kanskje litt mer til og med. Den på toppen av denne siden. Jeg veit i hvertfall at 1meter over brenneren kan jeg ikke holde henda svært lenge. http://www.spiritburner.com/fusion/gallery/1/1210029204-31.gif Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Da er jeg med, fortsatt tvilende til 7kW på gassboksbrenner. Tror rett og slett ikke at en vanlig gassboks klarer å levere nok gass mange minuttene. (Ising og trykkfall). Ser at dataene blir oppgitt, men neppe som følge av målinger i felten. Sikkert en brukbar gassbrenner. (Nei Rune! det finnes brukbare gassbrennere, men du skal få slippe å prøve slikt ) dsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Da er jeg med, fortsatt tvilende til 7kW på gassboksbrenner. Tror rett og slett ikke at en vanlig gassboks klarer å levere nok gass mange minuttene. (Ising og trykkfall). Ser at dataene blir oppgitt, men neppe som følge av målinger i felten. Sikkert en brukbar gassbrenner. (Nei Rune! det finnes brukbare gassbrennere, men du skal få slippe å prøve slikt ) dsk Takk, jeg får utslett av gass. Små grønne og rosa prikker inni øynene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrondA Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 BEKLAGER MISVISENDE INFORMASJON! Jeg har i flere innlegg på Fjellforum fortalt om GODE ERFARINGER med Shellsol D60 og tennvæske i bruk på ulike trykkdrevne parafinlamper. Spesielt Shellsol D60 lukter lite under drift. Lyktene har vært stabile og lysutviklingen jevn, men likevel; Jeg har etter vårens storrengjøring på VapaLux M1B og Petromax 350/500CP oppdaget at det lagres store mengder sot i forgasserrørene. Jeg vil med dette advare mot det vi ellers har brukt med hell på primusene våre. Jeg erkjenner å ha vært med i jubelkoret for slike produkter! Nå er det slutt! D60 og tennvæske gir kullavleiringer i store mengder brukt i lamper! Her må vi ty til god, gammeldags grønn Shell Premium. Med stinkende, grønn fyringsparafin skjedde aldri sånt... Man lærer så lenge man lever... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 BEKLAGER MISVISENDE INFORMASJON! Jeg har i flere innlegg på Fjellforum fortalt om GODE ERFARINGER med Shellsol D60 og tennvæske i bruk på ulike trykkdrevne parafinlamper. Spesielt Shellsol D60 lukter lite under drift. Lyktene har vært stabile og lysutviklingen jevn, men likevel; Jeg har etter vårens storrengjøring på VapaLux M1B og Petromax 350/500CP oppdaget at det lagres store mengder sot i forgasserrørene. Jeg vil med dette advare mot det vi ellers har brukt med hell på primusene våre. Jeg erkjenner å ha vært med i jubelkoret for slike produkter! Nå er det slutt! D60 og tennvæske gir kullavleiringer i store mengder brukt i lamper! Her må vi ty til god, gammeldags grønn Shell Premium. Med stinkende, grønn fyringsparafin skjedde aldri sånt... Man lærer så lenge man lever... Å joda. Du får fin karbonavleiring med den grønne guffen også. Stigerøret i Petromax må jevnlig rengjøres, og sånn er det uansett hva du fyrer med. D60 er parafin uten grønt. Noe tennveske er ren parafin, noe er Naftabasert. Naftabasert har fryseproblemer. Grønn parafin er noe jeg holder meg langt unna. I tillegg til å kokse, lukter det ved og f... før man fyrer. PS, har du 111 med bråkebrenner, så går den sikkert på uraffinert olje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reginol Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Nåh..Holder på med å forske meg fram til det ultimate drivstoffet til trykklamper selv om dagen, og er takknemlig for alle tips. Fant en ny type fridtidsparafin i 1 litersflasker på shell her om dagen, og i følge etiketten skal dette være flott mat for lamper. Det står blant annet :"Luktsvak, og gir høy varmeeffekt og lysstyrke uten soting". Noen som har erfaring med dette produktet? Hver gang jeg er på steder der de selger tennveske pleier jeg se på flaskene, men har ennå ikke funnet noe merke som ikke er merket "nafta" i innholdfortegnelsen ennå. Er det et spesielt merke som har parafinbasert tennveske? Mvh Reginol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Nåh..Holder på med å forske meg fram til det ultimate drivstoffet til trykklamper selv om dagen, og er takknemlig for alle tips. Fant en ny type fridtidsparafin i 1 litersflasker på shell her om dagen, og i følge etiketten skal dette være flott mat for lamper. Det står blant annet :"Luktsvak, og gir høy varmeeffekt og lysstyrke uten soting". Noen som har erfaring med dette produktet? Hver gang jeg er på steder der de selger tennveske pleier jeg se på flaskene, men har ennå ikke funnet noe merke som ikke er merket "nafta" i innholdfortegnelsen ennå. Er det et spesielt merke som har parafinbasert tennveske? Mvh Reginol Dette høres skummelt ut. Lampeparafin o.l. som ikke soter, kan være tilsatt voks. Denne typen parafin er laget forlamper med veke, og skal ikke brukes i aladdinbrennere/alladinlamper, petromax,primus o.l- Voksen tetter det som kan tettes. D-60 er rimelig ren parafin. Det er bare å se på databladet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reginol Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Jeg vet ikke om dette produktet inneholder voks. Det eneste som står på databladet er: Destillater(petroleum), hydrogenbehandlede lette. EF-nummer: 265-149-8. Jeg trodde det var D-60 parafin på flaske, men er ikke sikker. Kanskje best å holde seg til den grønne fyringsparafinen en stund til, selv om lukta minner om fæle vinterøvelser i kongens klær Takker for innspill Runegutt123. Mvh Reginol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokken Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Dette høres skummelt ut. Lampeparafin o.l. som ikke soter, kan være tilsatt voks. Denne typen parafin er laget forlamper med veke, og skal ikke brukes i aladdinbrennere/alladinlamper, petromax,primus o.l- Voksen tetter det som kan tettes. D-60 er rimelig ren parafin. Det er bare å se på databladet. Hei. For en tid siden var jeg i kontakt med UniTor som lager fritidsparafin/lampeolje ect for og finne ut av hvilken parafin som var renest og mest egnet til parafinbrennere/petromax ol. Etter en samtale med labben demmes fant vi ut at Unitor Lampeolje var det reneste produktet, (uten tilsatt voks) Fritidsparafinene demmes var ikke va det reneste de hadde. På flasken til Unitor Lampeolje står det i innholdsbetegnelsen "n-parafin c10-c13" Dette betyr normal-parafin med carbontråder 10 til carbontråder 13" dette er mettede carbonrekker og vil slik jeg forstår det ha den reneste forbrenningen. Parafinvoks i parafin er vanlig og voks finnes i alle løsemidler, voksen er en lenger carbonrekke, feks c-16 og oppover. Fritidsparafin som ikke er av reneste typen innhoder feks c-10-c16. Slik jeg har forsått så kommer sot ofte fra Aromater og umettede carbonskjeder som ikke hører inn under c10-c13 ta feks grønn fyringsparafin som innholder mye armotater/farge og uren prarfin. Soter masse.. Jeg har brent rent x-antall liter av unitor sin lampeolje på alle mine petromax, og parafinbrennere gjennom vinteren. I vinterhalvåret bruker jeg petromax til og lyse opp leiligheten uten at jeg har hatt noe form som problem med mine lamper/brennere. jeg opplever faktisk at jeg slipper og rense dysa like ofte som med dårligere parafin. Unitor sin lampeolje selges under forskjellige navn (forskjellig navn,samme suppe) og er samme produkt. -Unitor lamepeolje 1 Liter -Stabil lampeolje 1 liter -Stabil varmeolje 5 liter -904 Lampeolje 1 liter -Statoil Lampeparafin 1 Liter og 2,5 Liter -Hydro Texaco lampeolje 1 Liter Da dette er et renere produkt så er fryser parafinen på ca -26 (står på flasken "ikke lagres under - 20) Fitidsparafinen mener jeg og ha frysepunkt -60 Det samme ser vi hos vann.. rent vann fryser på 0. Tilsatter du urenheter (feks salt) så fryser det først på lavere temp. Nevner at D-60 innholder n-parafin c10-c13 men også "n-alkanes, isoalkanes, cyclics" Da er lampeolja renere. Men hvor rent skal man egentlig ha det? D-60 er utmerket i primuser, og er vel slik jeg forstår eneste som er godkjent i forsvaret. (rett meg hvis jeg tar feil) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Før i tida, i "gamle dager", tiden for slike lamper og primuser. Hva gjorde man da? Satte man i gang en større forskning for å finne ut hva parafinen var for noe? Eller kjøpte de bare ei kanne parafin og kokte maten sin på primusen i lampelyset uten å fundere mer over saken. Det var i alle fall slik det foregikk den gang jeg var ung for 50 år siden. Kjøpe parafin og fyre i vei. Mange av disse primusene og lampene er i gang enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokken Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Før i tida, i "gamle dager", tiden for slike lamper og primuser. Hva gjorde man da? Satte man i gang en større forskning for å finne ut hva parafinen var for noe? Eller kjøpte de bare ei kanne parafin og kokte maten sin på primusen i lampelyset uten å fundere mer over saken. Det var i alle fall slik det foregikk den gang jeg var ung for 50 år siden. Kjøpe parafin og fyre i vei. Mange av disse primusene og lampene er i gang enda. Ja. Haha... Du har helt rett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 ..men jeg lurer på om ikke såkalte "moderne" brennere er mer nøye på kosten? Ikke alt som skal være nytt og bedre er nettopp det. Bedre, mener jeg. Jo mer kresen en brenner er, jo vanskeligere kan det være å finne riktig kost for den. Som en sammenligning kan jeg nevne at jeg i tenårene hadde en liten motorbåt med en semi-diesel motor i. Eller "fyring", som vi kalte slike motorer i Stavanger. Eller "glødehodemotor". For å starte den måtte man først starte ei blåselampe. Så måtte en glødeplugg på motortoppen varmes til den ble rødglødende. Forvarmes altså. Og så måtte motorens svinghjul dras mot "topp" moturs. Da startet motoren og var nesten ikke til å få stoppet igjen. Hva gikk denne motoren på? Parafin, diesel, solar (en mer uren variant av diesel), ja, en gang startet jeg den opp på rødtjære også. Jeg ville se en "nymotens" motor klare noe sånt. Poenget? Ikke alt nytt er bedre enn det gamle! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluehue Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Det var mer fokus på kvalitet før IMHO, mindre på å spare små summer per enhet på utrolig store produksjonsserier. Tilvirkningskostnadene var vel sikkert forholdsmessig større enn idag, dermed utgjorde vel materialkostnadene en mindre bit av hele kaka, samtidig som færre plastikkstoffer var tilgjengelig så man brukte metaller istedet (mye synsing & gjetning her men likevel..). Har også intrykk av at istedet for å dimensjonere produktet for å tåle akkurat en forventet påkjenning (som i dag) tok man hardere i og lagde noe som garantert skulle tåle forventet påkjenning og vel så det (man manglet vel de numeriske beregningsmetodene). Så har man jo de senere årene kommet på konsepter som "planned obsolence" uten at jeg skal påstå at dette har fått fotfeste i primusverdenen. Senere års effektivitets- og avkastningskrav har gjort et hardt innhogg i kvaliteten på enkelte produkter, der er det vel nok å peke på hvordan selveste Optimus' rykte allerede er rasert av Katadyn etter deres "sparetiltak" på produksjonssiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Du har nok rett, Fluehue. Tidligere var det viktigere å få ting til å vare. Folk hadde ikke anledning til å kjøpe nytt hver gang noe gikk i stykker. Mye av det utstyret vil bruker i dag er jo også laget med tanke på å spare vekt på alle bauger og kanter. Litt artig å tenke på at de gamle primusene kunne regnes i kilo, mens de nye regnes i gram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reginol Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Før i tida, i "gamle dager", tiden for slike lamper og primuser. Hva gjorde man da? Satte man i gang en større forskning for å finne ut hva parafinen var for noe? Eller kjøpte de bare ei kanne parafin og kokte maten sin på primusen i lampelyset uten å fundere mer over saken. Det var i alle fall slik det foregikk den gang jeg var ung for 50 år siden. Kjøpe parafin og fyre i vei. Mange av disse primusene og lampene er i gang enda. Tror faktisk de brukte endel tid på å finne best mulig drivstoff til kokeapparatene sine i gamle dager også. Ganske sikker på at det fantes prima og sekunda varianter av parafin iallefall. Samling av trykklamper og primuser er en ny hobby for meg, og det å finne best mulig drivstoff for disse har blitt en del av hobbyen det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrondA Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Siden jeg la inn et innlegg om advarsler mot tennvæske og Shellsol D60 i trykksatte parafinlamper, har jeg fyrt intensivt på tre Petromaxer her hos meg; 1 stykk gammel og veldig god Optimus 930, en to år gammel lampe med orginal Petromax logo jeg mistenker er lisensprodusert i Kina og noe billig drit som likner veldig på Petromax kjøpt på Clas Ohlson under betegnelsen Silverray. (De to sistnevnte fremstår som ganske like..) I tillegg har jeg fyrt Shell Premium på min kjære Vapalux M1B. Jeg har med hensikt fyrt videre på D60..., men har fyrt på nyinnkjøpt Shell Premium, den stinkende grønne guffa som hedersmannen Runegutt 123 advarer så sterkt i mot... Mest interessant ble funnene fra sammenlikningstesten over ca 5 timers bruk; Lampen med Petromax-logo ble fyrt på Shell Premium. Silverray ble kjørt på D60. D60 stinker ikke under bruk, men kokser mye fortere i innvendige rør. Shell Premium har lukt som gjør den best utendørs,men lager ikke avleiringer. Shell Premium er direkte uegnet for Rapidtenning. Rødsprit som forvarmingskilde er best ved begge drivstoff. Igjen viser Vapaluxen seg som "kongen på haugen". Den kan fyre grønn Shell Premium uten stank og sot! Forøvrig; Jeg skal slutte å klage på trykklamper fra Clas Ohlson. Den holder vanlig kvalitet på lik linje med dagens "Petromax", men lider under de samme systemsvakheter som lampetypen er blitt kjent for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TAustad Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Hei, hvor mye drivstoff bør en ha med seg til en omnifuel på ukestur? Regner med å bruke den til matlaging ofte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Siden jeg la inn et innlegg om advarsler mot tennvæske og Shellsol D60 i trykksatte parafinlamper, har jeg fyrt intensivt på tre Petromaxer her hos meg; 1 stykk gammel og veldig god Optimus 930, en to år gammel lampe med orginal Petromax logo jeg mistenker er lisensprodusert i Kina og noe billig drit som likner veldig på Petromax kjøpt på Clas Ohlson under betegnelsen Silverray. (De to sistnevnte fremstår som ganske like..) I tillegg har jeg fyrt Shell Premium på min kjære Vapalux M1B. Jeg har med hensikt fyrt videre på D60..., men har fyrt på nyinnkjøpt Shell Premium, den stinkende grønne guffa som hedersmannen Runegutt 123 advarer så sterkt i mot... Du må gjerne fyre grønn parafin. Skal du gjøre en seriøs test av avleiring, må du teste kliss like lamper og gjennta testen flere ganger. Mitt problem med grønn parafin, er lukt og i noen tilfeller koksing av dyser. Jeg har i årevis brukt Esso D-60, samt Petroliumsbasert tennveske, uten nevneverdige problemer. I lampeverden foretrekker jeg Coleman bensinlamper. Delvis fordi de er luktfrie, delvis fordi de lyser bra, og sist men ikke minst, fordi jeg har kullsyrepatronstanklokk som gir meg lys helt til tanken er tom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian123 Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Hei, hvor mye drivstoff bør en ha med seg til en omnifuel på ukestur? Regner med å bruke den til matlaging ofte. Jeg har beregnet å bruke ca 2,5 til 3 dl per dag på sommerstid. 3 dl er muligens nok selv til kosefyring for tørking av utstyr også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg