Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en til av disse Optimus 8R og har testet den andre. Det ser ut som at den har de samme nykkene (ikke fullt så ille) med den lille flammen. Det virker jo nesten som om det er normalt på disse R-brennerene da? Nå fungerer det jo helt greit å bare blåse ut den lille flammen og la den kjøle seg ned. Den lekker ikke væske når den er kald, kun gass i varm tilstand. Jeg klarer å få den til å slukke helt ved å stramme til på spindelen, men liker ikke å stramme den hardt så da får det heller bare fise ut litt etter at den er stengt.

 

Jeg har aldri hatt dette problemet på mine Svea 123 så jeg stusset litt på det. Men det kan jo altså se ut som dette er en mer eller mindre normal oppførsel på en 8R og 123R?

Annonse
Skrevet

Hei Folkens!

Har akkurat tatt i bruk en Optimus Explorer.

Jeg er vant med å bruke 111T eller rødspritbrenner, men helt fersk på slangeprimus-

Spm: rutiner for til- og frakopling, trykktømming, drivstoffsøl ol.

Har prøvd følgende metoder:

Synes ikke dette er særlig praktisk,

1: for slukking, snu flaska og la trykket sleppe ut gjennom brenneren, omgivelsene fylles med os fra tennveskedampen som passerer den varme brenneren.

2: Snu flaska, la brenneren dø ut, stenge ventilen, kople fra flaska, åpne korken (ala 111) og sleppe ut trykket, med den forskjellen at hendene får en fin sprut av tennveske som ligger øverst rundt korka.

Tips/triks?

Er det foreksempel forsvarlig å transportere flaska med trykk? ville ikke selv anbefalt det, men hva er praksis hos dere slangefolk der ute?

Er ikke helt sikker på om jeg er så glad i slangeprinsippet, da jeg har hatt 111blåkassen siden jeg begynte å gå tur, men det hadde jo vært kult med noe litt lettere med en sånn effekt til sommerbruk, da jeg gjerne har pulk på vinteren.

Forøvrig tenkte jeg å bruke Exlporern i et stormkjøkken, men da må jeg traversere disse sølete utfordringene først...

Håper på noen fine svar.

Fred, Tomas

 

Skrevet

Slangeprimuser er mer dill dall. Ikke til å komme utenom det.  Er ikke kjent med explorer men om det er slik at man skal kunne snu flaska for å slukke så burde det fungere fint.  Man venner seg til hvor lang tid det tar sånn ca så snur man flaska litt før man er ferig med primusen.  Det som skjer er at røret i flaska ligger inntil bunnen. Når du snur flaska kommer dette røret over drivstoffet og du vil da tømme røret for drivstoff og primusen slukner, etter dette skal det kun komme luft egentlig.   Alternativt setter du opp flaska og skrur ut pumpa forsiktig.     

Skrevet

Phaser, dette er greit, men jeg har foreløpig ikke vært i stand til å "lette på trykket" uten enten drivstoffdusj eller os.

Æ e mer eller mindre allergisk mot denne dampen, lettere løsemiddelskadet.

Skal prøve snu flaska, la primus dø ut, stenge ventil, vente til kald, sleppe trykket ut gjennom brenneren, kople fra.

Ellers så ser jeg en annen type pumpe til explorer som har en liten lufteventil i messing på pumpen, den ser praktisk ut, men er ikke på min pumpe.

Skrevet

Jeg har aldri hatt dette problemet på mine Svea 123 så jeg stusset litt på det. Men det kan jo altså se ut som dette er en mer eller mindre normal oppførsel på en 8R og 123R?

Det är nog ganska normal. Jag brukar inte göra något åt det, utan låter det brinna ut bara.

Skrevet

 

Skal prøve snu flaska, la primus dø ut, stenge ventil, vente til kald, sleppe trykket ut gjennom brenneren, kople fra.

Da va æ blitt venna med Explorern, denne fremgangsmåten funke, vi e no klar te å gå videre fra verandakaffekoking te turbruk  ;-)

 

  • Liker 1
Skrevet

Dette virkes å være et passende sted for mitt lille og sikkert enkle (for den som kan det) spørsmål.

Jeg gikk relativt nylig til innkjøp av en MSR Whisperlite Universal som jeg har ekserimentert litt med.

Vi har blitt skikkelig gode venner og jeg og MSR`n har kommet frem til at renset 4takts miljøbensin fra Statoil er tingen.

Den soter helt vanvittig om jeg forvarmer med den samme bensinen, og jeg benytter derved rødsprit.

Funker veldig bra - null sot.

 

Imidlertid - om jeg heller skålen til forvarming full av rødsprit, tar det ca 40 sekunder før flammene dør ut, og dette er i korteste laget, den er rett og slett ikke skikkelig varm og det er ikke alltid den fyrer etter forvarmingen. Om jeg forvarmer i 2 omganger fungerer det bra, men jeg synes operasjonen med å fylle skålen igjen med rødsprit mens den er varm er unødvendig spennende.  :blink:

 

Den har jo denne veke-tingen i skålen, vil jeg få den til å brenne lenger ved å tilsette "mer veke?" Altså legge ytterligere en veke på den som allerede er der, for å hindre rødspriten i koke i den grad den gjør nå og derved forlenge forvarmingstiden? I såfall - hva kan jeg benytte...? Hvilket materiale? Evt forslag til konkrete gjenstander jeg kan benytte? Eller kanskje ytterligere en veke, for disse er vel trolig å få kjøpt løse.

 

Det andre alternativet er selvsagt å teste forvarmingspasta. Aner ikke hvordan denne oppfører seg, soter den mye? Er det stor forskjell på de forskjellige produsentenes pasta? Fjerner jeg i såfall den veken som allerede er der når jeg benytter pasta...?

 

Som dere kanskje forstår, her har det frem til nå kun blitt benyttet gass. Må si at det av en eller annen grunn er mye mer tilfredsstillende å fyre med fuel, det bare er sånn.  :mrgreen:

post-15198-0-81502900-1408594314_thumb.j

Skrevet

Dette virkes å være et passende sted for mitt lille og sikkert enkle (for den som kan det) spørsmål.

Jeg gikk relativt nylig til innkjøp av en MSR Whisperlite Universal som jeg har ekserimentert litt med.

Vi har blitt skikkelig gode venner og jeg og MSR`n har kommet frem til at renset 4takts miljøbensin fra Statoil er tingen.

Den soter helt vanvittig om jeg forvarmer med den samme bensinen, og jeg benytter derved rødsprit.

Funker veldig bra - null sot.

 

Imidlertid - om jeg heller skålen til forvarming full av rødsprit, tar det ca 40 sekunder før flammene dør ut, og dette er i korteste laget, den er rett og slett ikke skikkelig varm og det er ikke alltid den fyrer etter forvarmingen. Om jeg forvarmer i 2 omganger fungerer det bra, men jeg synes operasjonen med å fylle skålen igjen med rødsprit mens den er varm er unødvendig spennende.  :blink:

 

Den har jo denne veke-tingen i skålen, vil jeg få den til å brenne lenger ved å tilsette "mer veke?" Altså legge ytterligere en veke på den som allerede er der, for å hindre rødspriten i koke i den grad den gjør nå og derved forlenge forvarmingstiden? I såfall - hva kan jeg benytte...? Hvilket materiale? Evt forslag til konkrete gjenstander jeg kan benytte? Eller kanskje ytterligere en veke, for disse er vel trolig å få kjøpt løse.

 

Det andre alternativet er selvsagt å teste forvarmingspasta. Aner ikke hvordan denne oppfører seg, soter den mye? Er det stor forskjell på de forskjellige produsentenes pasta? Fjerner jeg i såfall den veken som allerede er der når jeg benytter pasta...?

 

Som dere kanskje forstår, her har det frem til nå kun blitt benyttet gass. Må si at det av en eller annen grunn er mye mer tilfredsstillende å fyre med fuel, det bare er sånn.  :mrgreen:

attachicon.gifWhisperLite_Universal.jpg

 

 

Prøv med en dott med Glava :-)

Skrevet

Det andre alternativet er selvsagt å teste forvarmingspasta. Aner ikke hvordan denne oppfører seg, soter den mye? Er det stor forskjell på de forskjellige produsentenes pasta? Fjerner jeg i såfall den veken som allerede er der når jeg benytter pasta...?

Pasta har den fordelen at den kan klines rundt på stigerørene, så størrelsen på skåla blir ingen begrensning. Veken kan du bare la være der. Min erfaring er at pasta er mye mindre effektivt enn rødsprit og bensin, og den etterlater en seig, sotete guffe på primusen. Støtter heller forslaget om å lage en større veke ved hjelp av glassvatt. Vinterstid kan dobbel forvarming være nødvendig, men det skal ikke være det ellers i året.

Skrevet

Prøv med en dott med Glava :-)

Tusen takk for glimrende tips - fungerer ypperlig! Med Glava får jeg benyttet ca 6 cl rødsprit til forvarming, og det brenner opp i løpet av ca 2 min, vs 30 - 40 sek uten Glava. Mer enn tilstrekkelig   :thumbsup:

  • 2 uker senere...
Skrevet

Fant ut av hvor man kan få grafitt-tape/flak. Kan kjøpes av en som kaller seg Trojandog på spiritburner.com, ellers så brukes det også i reparasjon av bildeler tror jeg.

  • Liker 1
Skrevet

En annen ting jeg kom på: Fikk en gang et tips fra en kar i en annen sportsbutikk(Super-G, Storgata) om å ligge unna Rast sine flasker da gjengene der bare var limt. Laken sine skullle derimot være loddet på.

Litt gammel kanskje, men hva for noen gjenger snakker vi om her?

Har aldri hørt om limte eller lodda gjenger. Gjenger er jo vanligvis skåret inn i materialet som skal skrues sammen.

Skrevet

Gjengene som sitter inne i flaska som korken skrues inn i... Og ja, det er jo absolutt best om gjengene bare hadde vært en del av selve flaska. Antagelig derav tipset om dårlig/tvilsom kvalitet på konstruksjonen... (Dette er forresten ganske gammel informasjon, produksjonen kan ha endret seg siden den gang.)

Skrevet

Vet ikke om det er tilfellet nå lenger, men en del produsenter gjenget innsida av en ring som ble presset ned i flaskehalsen. Regner med at ringen var av hardere materiale enn flaska.

Denne ringen kunne da poppe ut av flaska når den var trykksatt og resten kan en vel bare tenke seg. Mener, i alle fall tidligere, at MSR sine flasker ble holdt for å være sikrere pga at de laget gjenger rett i flaska. Vet ikke om hvordan flaskene til andre produsenter er nå, da jeg alltid har holdt meg til MSR.

Skrevet

Jeg har opplevd noe lignende med en "multifuel" brenner som jeg kjøpte på nettet for noen "parkometerpenger".

Pumpehuset er laget er plast og nippelen hvor man kopler på slangen er av messing. Denne var bare presset i hullet på pumpehuset uten noen slags pakning.

Her lakk selvfølgelig hele trykket ut i løpet av et par minutter.

En foring i toppen av brennstofflaska som ikke er gjenget og med o-ring eller annen pakning vil nok ha store muligheter for enten å lekke eller rett og slett løsne. 

Skummelt.  :mad:

Skrevet

När det gäller Optimus 123R och 8R och bristen på släckning när man drar ned till noll och man får en liten låga kvar, så tror jag det är bäst att blåsa ut lågan. Jag fick lite problem med 8R idag och jag misstänker att om man låter det brinna ut så kan det bildas sot och kox i nålventilen som man "gasar" med. Om man blåser ut lågan så får man kvar lite benisn istället. Den kletar inte fast någonstans, tvärtom så håller den rent.

Skrevet

Ja, jeg blåser bare ut flammen og lar den kjøle seg ned. Den slutter å lekke så fort den blir så kald at bensinen ikke er i gassform lenger. Men det er ingen tvil om at det er en liten lekkasje som gjør dette og ikke rester som ligger under dyse som brenner. Går fint å leve med, men kommer nok til å bytte spindelen en gang for å se om det tar bort problemet. 

Skrevet

Jeg har både en Svea 123R, helt ny , og en Optimus 8R som er noen år,og begge oppfører seg likt. Den lille flammen til slutt er der på begge, så jeg tror ikke det er slitasje. Tror heller det er designet. Når det gjalt Svea primusen, så merket jeg først dette fenomenet da jeg fyrte opp primusen ved å slippe litt bensin i skåla gjennom dysen, for forvarming. Men det er ingen logikk i at dette skal forårsake denne flammen heller. Jeg har bare lært meg å leve med den...

Skrevet

Hei. Jeg var i går og kjøpte meg en Coleman Peak 1, 550B, primusen er helt ny og har aldrig vært fyrt. Jeg kjøpte denne hos en som hadde drevet forretning med turutstyr osv, etter att forretningen var avsluttet har denne primusen blitt stående på lager i mange år uten att den har vert rørt. Men når jeg kom hjem og skulle se nermeste på denne oppdaget jeg att reguleringsrattet går veldig trekt, jeg må bruke makt på den for å kunne regulere flammen. Er det noen der ute som kan gi meg ett godt råd på hvordan dette kan fikses :logik:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.