Kjellis Skrevet 15. oktober 2013 Skrevet 15. oktober 2013 Vil nok bytte til bråkebrenner igjen, den nye 111T brenneren var ubrukt og er derfor merkelig at den har symptomer på koks og avleiringer. Har sett oransj flamme før, men dette på en meget brukt Primus 96. Edit- har ogå byttet ut delene dsk nevner og en dyse uten noen merkbar forandring. Har du prøvd brenneren med bensin? Jeg kjøpte meg for litt siden en helt ny T-brenner fra Forsvarsbrukt. Den ser ut som din nye, det er to "tapper" på det ytre brennerskallet som skal vris på plass i noen spor på brenneren. Liker ikke løsningen, brennerskallet glipper nede mot brenneren og det kommer flamme ut der også - det gjør at den brenner med gule flammer på den siden glippen er. Jeg stresser ikke med det, kjøpte bare brenneren på impuls som reservebrenner. Kan evt. skifte til et annet brennerskall. Jeg fikk en 111T av en kjenning i sommer med beskjed om at kunne jeg fikse den så var den min. Jeg fikk liv i brenneren og den fungerer utmerket. Men på den brenneren lå det ytre brennerskallet løst på brenneren og er ikke festet på noe vis, likevel fungerer den ypperlig - blå, fin og stabil flamme.
Kristian123 Skrevet 15. oktober 2013 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg tror alle brennerskallene jeg har jobbet med har en eller annen form for metode å feste den på, men kan også huske å ha møtt på en uten det. Tror noen løste det med å feste den med en tynn metalltråd. Hvor mye kjøpte du brenneren fra forsvarsbrukt for og når? Ser de har fjernet primusdelene på siden sin og var lenge siden de hadde ubrukte brennere der også. Har selv kjøpt en brenner fra dem og det er den jeg bruker til vanligvis siden den fungerer perfekt. Tror jeg betalte rundt 600,- for den. Den hadde også en annen festemetode enn den du kjøpte på brennerskallet.
Kjellis Skrevet 15. oktober 2013 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg kjøpte brenneren på januar i år, den ser slik ut https://www.forsvarsbrukt.no/p-1248-brenner-hiker.aspx Har hatt med primusen på tur og det er ikke noe problem at brennerskallet ikke er festet, er bare å passe på at begge skallene ligger på plass før en fyrer opp.
Humle Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Merkelig opplevelse. Ut av det blå så fikk jeg en pose med reservedeler til min nye/brukte Optimus 111T i posten. Det var en "Bushcraft" kompis som hadde sett meg fortelle om primusen i et annet nettforum, og sendt noen deler han hadde liggende. Blant annet inneholdt pakken nye grafittpakninger, et par spindler, med alt tilbehør, 3 rensenåler, og 3 dyser. En umerket og en merket "M". Fant ut at jeg ville bytte grafittpakningen, dyse, nål og spindel. Spindelen fordi den var vridd nesten 90 grader, så noen hadde brukt makt på den en gang. Grafittpakningen var det bare mos igjen av. Dvs det var 2mm hel pakning igjen. Forige eier klagde jo på at det var en lekasje i spindeln. Han har tydeligvis "fixet" problemet med å vri den så hard igjen at selve spindelen var vridd!Men ok, den delen av jobben gikk greit, takket være en video kompisen laget til med, takk for den.Så var det dysa og nåla. Selve skiftejobben gikk på skinner og jeg satte inn ny dyse merket "M". Men da jeg fyrte opp primusen fikk jeg HV-bål og en "prrrrrrrrrr" lyd. Solid undertenning! (underburn). Slukket med en gang, ventet på nedkjøling.Inn og prøvde dysa som ikke hadde noen merking, slik originaldysa også er. Men samme resultat.Da ble det til at jeg satte i original dyse og original nål. La merke til at toppen av tannhjulet på nåla så litt anderledes ut enn de kompisen sendte meg. Dvs der nåla starter så er de nye kon, mens originalen er flatt på toppen, med en litt tykkere "base" for nåla som er sylindrisk. Resulatet er at nå brenner primusen som den skal igjen. Den nye grafittpakningen/spindelen fungerer utmerket. Brant dog litt urent igjen, men det ble litt soting med underburn og greier. Så en ny rens i runeguttens primusvaskevann er vel løsningen på det. Men ok. Blir litt usikker hvis skifte av dyse/nål vil føre til underburn. Hvilket repsett skal jeg bestille for å være sikker? de koster jo litt så man vil jo være sikker. Og det er litt sent å finne ut på kveldinga i skauen at repsettet har feil deler!! For ordens skyld. Jeg bruker tennvæske fra Rema som fuel... 1
Humle Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Noen oppdateringer siden feilsøkinga fortsetter i dag i dagslys. Gjorde følgende: 1. Byttet ut originalnålen med en av de nye jeg fikk. Men brukte original dyse: Resultat: fin tenning og normal flamme 2. Kjøte ned, og byttet til en av de nye dysene merket "M". Instant underburn fra tenningsøyblikket. Da tror jeg at vi kan avskrive nålen som skyldig her og konsentrere oss om dysa. Skal nå forvarme på nytt og teste med opsett 2 en gnag til for å utelukke andre feilkilder som for lite forvarming, måten jeg tenner på etc... 1
André B. Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 2. Kjøte ned, og byttet til en av de nye dysene merket "M". Instant underburn fra tenningsøyblikket. Litt info: Forsvarets 111 er laget for å gå på parafin/F-34 - "M" står for multifuel, og rep.settet du har fått høres i mine ører ut som det er til 111C. Dvs. at at den umerka originaldysa gir korrekt gjennomstrømming/blanding. Du får kjøpt reservedeler til gamle 111-modeller fra bl.a. Techtor AS og selgeren Finn på finn.no. Tviler på om det er noen vanlige butikker som tar inn rep.sett til annet enn 111C og Nova nå lenger.
Kjellis Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Mener at M-dysa ble levert til 111C. Jeg har en 111T som heller ikke er særlig glad i M-dysa, blir lett underburn som du sier. Min 111C brenner parafin,tennvæske, white spirit og bensin som en drøm med M-dyse. Umerket dyse kan du regne med er parafindyse. 111T ble opprinnelig leverte med dyser for parafin, bensin og alkohol, det fulge også med strupeinretninger (restrictor/struperør) for bruk med bensin eller alkohol. I Norge ble de kun levert med parafindyse etter som det kun var lovlig å bruke parafin på primuser på den tiden. Sent from my iPad using Tapatalk
Kristian123 Skrevet 17. november 2013 Skrevet 17. november 2013 Hum, kjøpte to dyser fra uniflame som er umerket art:2509 som før var for parafin og merket M, men som nå ikke merkes lenger under samme art nr. Hadde uhell på begge to, hvor den ene hadde skjevt flammemønster og den andre tettet ikke rundt slik at det kom en flamme på siden av dysa. Begge tror jeg også resulterte i underburn ved bruk av rensenålen. Primuskongen techtor selger kun dyser sammen med repsett. Skal sjekke om det går ann å finne 111T brennere produsert nye av Optimus, siden jeg har hørt at de produserer fortsatt for forsvaret.
Hege P. Skrevet 4. desember 2013 Skrevet 4. desember 2013 Kort spørsmål om Optimus 111: Fikk min nye (ubrukte) 111 i dag. Måtte selvsagt teste. Etter noen minutters fyring oppstod det svake stikkflammer ved pakkboksen. Litt teiting på mutter samt mer omtanke med pumpa ser ut til å ha løst problemet. Det jeg lurer på er om det ikke kan provoseres fram slik stikkflamme dersom man pumper for stort trykk i tanken? 2
Ulvemor Skrevet 4. desember 2013 Skrevet 4. desember 2013 .... Litt teiting på mutter samt mer omtanke med pumpa ser ut til å ha løst problemet. Det jeg lurer på er om det ikke kan provoseres fram slik stikkflamme dersom man pumper for stort trykk i tanken? Grattis Jegerjente Jeg regner med at du med pakkboks mener pakningen som sitter på innsiden av der reguleringen er. Pakningen er av et blymateriale og skal strammes akkurat så mye at de små stikkflammene forsvinner, men ikke mer. Pappa gav meg det tipset at primusen skal være litt varm når dette gjøres, da er blypakningen mykere og "setter seg" bedre uten å stramme for mye. Vær lett på hånden, det er lett å stramme for mye når pakningen er oppvarmet. Pakninger som er brukt en stund (som har satt seg), kan du stramme forsiktig kald, men ikke mer enn at du merker litt ekstra motstand når du vrir på reguleringsrattet. En vanlig årsak til at denne pakningen begynner å lekke med små stikkflammer som resultat, er at man pumper opp trykket i tanken med reguleringsrattet i brenneren. Da slår akselen i boksen og "brekker" på reguleringen som går inn i forgasseren. Jeg gjorde akkurat den tabben og blypakningen ble da skiftet ut. Det er ca 10 år siden (?), og siden har 111`ern fungert perfekt, kun med en liten justering år om annet. Brukerfeil med andre ord.... Nye pakninger lekker gjerne mest, de må "strammes på plass" før de blir helt tette. Er primusen din ny og ubrukt, er kanskje det forklaringen på at at pakningene ikke er helt tette enda. Et annet tips for tett og god pumpemekanisme er å skru ut selve pumpestanga. Da ser du pakningen nederst som er laget av et skinnmateriale. Jeg dypper pakningen i vanlig olje og masserer dette inn med fingrene en sjelden gang år om annet. Da holder den seg smidig og myk, og gir maks trykk når du pumper. Jeg tror ikke du kan provosere fram stikkflammer ved for høyt trykk. Det er i så fall tegn på dårlige pakninger eller lekkasjer. Min kan jeg pumpe så hardt jeg vil, men vanligvis pumper jeg kun det jeg erfaringsmessig vet er nok for å få perfekt flamme. Dette lærer du fort ved å se og høre på flammen. Det er en liten mutter i midten av tanklokket som jeg mener er en overtrykksventil. Den er ment som sikring dersom tanktrykket blir for høyt. Jeg har aldri opplevd at denne har slått ut. 1
juwel 33 Skrevet 4. desember 2013 Skrevet 4. desember 2013 Et lite spørsmål om Optimus 8R: Den veken som ligger i tanken, skal ikke den stikke inn i fuelrøret som går til brenneren? Leste det et sted, og det virker jo fornuftig. I min 8R ligger den bare og skvalper rundt tanken, men primusen fungerer glimrende likevel. Det eneste jeg stusser på er at det kan brenne voldsomt når tanken er under halvfull. Minner mest om et tradisjonell bråkebrenner fra Optimus 111 på full guffe, selv om tanken aldri virker farlig varm. Kan dette skyldes at drivstoffet får "fri flyt" gjennom fuelrøret? Har ikke lyst til å begynne å åpne forbindelsene (skru av røret) for å dytte på plass veken dersom det ikke er nødvendig. Veken skal stå i fuelrøret/ Stigerøret på brenneren, har en gammel juwel 33 hvor veken datt ned i tanken på. Den brant bare en liten stund så mista den trykket, så snart veken var reinstalert virka den som før. Du har kanskje endel veke som sitter igjen siden din virker med mere fres liksom
juwel 33 Skrevet 4. desember 2013 Skrevet 4. desember 2013 Har du prøvd brenneren med bensin? Jeg kjøpte meg for litt siden en helt ny T-brenner fra Forsvarsbrukt. Den ser ut som din nye, det er to "tapper" på det ytre brennerskallet som skal vris på plass i noen spor på brenneren. Liker ikke løsningen, brennerskallet glipper nede mot brenneren og det kommer flamme ut der også - det gjør at den brenner med gule flammer på den siden glippen er. Jeg stresser ikke med det, kjøpte bare brenneren på impuls som reservebrenner. Kan evt. skifte til et annet brennerskall. Jeg fikk en 111T av en kjenning i sommer med beskjed om at kunne jeg fikse den så var den min. Jeg fikk liv i brenneren og den fungerer utmerket. Men på den brenneren lå det ytre brennerskallet løst på brenneren og er ikke festet på noe vis, likevel fungerer den ypperlig - blå, fin og stabil flamme. Ta et tynt bor, lag hull i brennerskåla på hver side av brennerskallet. Da kan du bruke treskruer å holde skallet nede med, det funka fint for meg.
juwel 33 Skrevet 4. desember 2013 Skrevet 4. desember 2013 Kort spørsmål om Optimus 111: Fikk min nye (ubrukte) 111 i dag. Måtte selvsagt teste. Etter noen minutters fyring oppstod det svake stikkflammer ved pakkboksen. Litt teiting på mutter samt mer omtanke med pumpa ser ut til å ha løst problemet. Det jeg lurer på er om det ikke kan provoseres fram slik stikkflamme dersom man pumper for stort trykk i tanken? En grei regel for å spare grafittpakninga i pakkboksen på er å ta av reguleringsrattet under bruk, spesielt når man pumper trykk. Ellers vil det føre til lekasje med tiden. Lærte det i forsvaret, har funka bra på mine 111 er
afe Skrevet 4. desember 2013 Skrevet 4. desember 2013 Nye pakninger lekker gjerne mest, de må "strammes på plass" før de blir helt tette. Er primusen din ny og ubrukt, er kanskje det forklaringen på at at pakningene ikke er helt tette enda. Håper du har rett. I så fall skal eg gje grafittpakninga på primusen min litt meir tid før eg byttar ho ut, (evt bytter ut heile rakleprimusen)
Kjellis Skrevet 4. desember 2013 Skrevet 4. desember 2013 Ta et tynt bor, lag hull i brennerskåla på hver side av brennerskallet. Da kan du bruke treskruer å holde skallet nede med, det funka fint for meg. Det er en mulighet, jeg har en 111T der brennerskallet er festet med to skruer til brennerskåla. Ser ut til å være slik fra fabrikk siden jeg fikk med brennerskall i reserve som er maken. Håper du har rett. I så fall skal eg gje grafittpakninga på primusen min litt meir tid før eg byttar ho ut, (evt bytter ut heile rakleprimusen) Ulvejente har rett, jeg kjøpte en ny 111T der grafittpakninga måtte strammes en god del første gang jeg fyrte den opp. Bare pass på så en ikke strammer for hardt.
afe Skrevet 4. desember 2013 Skrevet 4. desember 2013   Ulvejente har rett, jeg kjøpte en ny 111T der grafittpakninga måtte strammes en god del første gang jeg fyrte den opp. Bare pass på så en ikke strammer for hardt.  Då er det godt at eg ikkje har teke bryet med å bytte pakningen enno. Så er det å vite kor stramt som er for stramt. Ikkje har eg momentnykkel, og ikkje veit eg kva moment eg i så fall skulle bruke. Eg får bare krysse fingrane og håpe at primsuen går seg til. For sett bortfrå grafittpakningen og dei alt for glatte kjelestøttene, har 111¹ potensial. ¹Bråkebrennar for min del, ettersom eg har utelukkande dårlege erfaringar med stillebrennar type 111T, Phoebus 625 og type gamal messingprimus med stillebrennar.
Hege P. Skrevet 4. desember 2013 Skrevet 4. desember 2013 Takk for gode svar, alle! Alle mine primuser fungerer nå perfekt. Nå kan vinterstormer og strømbrudd komme. Ved til ovnen, og primuser til kaffekokinga. Og kanskje det blir en aldri så liten vintertur. 3
Optimus111 Skrevet 21. desember 2013 Skrevet 21. desember 2013 Hjelp! Hvordan får jeg skrudd opp dysa på Optimus 111?? Dysa ser ut til å ha blitt skrudd fast med en annen nøkkel med annen vinkel, slik at selv om jeg får satt på nøkkelen, så går det ikke å dreie moturs pga gassrørene...
dsk Skrevet 22. desember 2013 Skrevet 22. desember 2013 Det finnes en nøkkel med ledd på som kan gjøre det enklere, ellers så må man snu og vende på nøkkelen og ta 1/8 dels omdreining av gangen, det går akkurat såvidt. Dette er vel den eneste mekaniske ulempen med bråkebrenneren sammenlignet med de andre 111 brennerne. Støyen kan vi selvsakt diskutere... dsk 1
Optimus111 Skrevet 22. desember 2013 Skrevet 22. desember 2013 Jeg greier ikke 1/8 dels omdreining engang! Det er problemet... Vet ikke hvordan denne er blitt festet tidligere.... Hmm... Har bestilt en leddnøkkel fra ebay nå. Takk!
Ormlår Skrevet 3. juli 2014 Skrevet 3. juli 2014 Hei! Ble for 3 dager siden bitt av primusbasillen, mest pga. at jeg fikk med 2 stk. på kjøpet av noen tempo(moped)deler for en slikk og ingenting. Jeg har ikke mottatt disse enda, men lurer på om noen kan, utifra et dårlig bilde, si hva dette er? Jeg troor det er Optimus 111 med bråkebrennere. De skal forsåvidt overhales så snart jeg kommer hjem fra havet. Den svarte der forstår jeg ikke riktig, om rattet er fastmontert på spindelen, eller om det bare ligger bak brenneren..?
jenspetter Skrevet 3. juli 2014 Skrevet 3. juli 2014 Hei Korrekt. Optimus 111 med bråkebrenner. Den svarte tror jeg er "modifisert" med et ratt som er kortet inn. Har aldri sett så kort ratt på en 111 og jeg har sett ganske mange, Har heller ikke sett dette på www.spiritburner.com For øvrig er 111 noe av det beste som er laget og holder leeeenge med godt stell mvh jenspetter
HakonJ Skrevet 3. juli 2014 Skrevet 3. juli 2014 Ser for meg ut som rattet ligger bak brenneren, og er like langt som vanlig. Enden av rattet stikker frem under kjelestøttene, på venstresiden av brenneren.
afe Skrevet 4. juli 2014 Skrevet 4. juli 2014 Hei! Ble for 3 dager siden bitt av primusbasillen, mest pga. at jeg fikk med 2 stk. på kjøpet av noen tempo(moped)deler for en slikk og ingenting. Når du fyrst er bitt, kan du skaffe deg ein Primus 210 med det same 1
groeve Skrevet 4. juli 2014 Skrevet 4. juli 2014 Lurer litt på å kjøpe meg en ny brenner.. Ser XXL selger ETA power til en grei penge - spørsmålet mitt er om det finnes en panne som passer bra til eta power settet? Eller skal man gå for den litt mer tradisjonelle Easyfuel II med tilhørende panne/kjele sett?
Anbefalte innlegg