Phaser Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Det er neppe for dårlig forvarming, Virker som den ikke får jamn drivstofftilførsel, Ville prøvd med annet drivstoff først. Ev prøv det du har inne i varmen. Kan jo være noe som iser og tetter silene.
toresc Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Jeg ville forsøkt å bytte drivstoff. Først miljøbensin, da det brenner lettere. Deretter tennvæske fra Effekt eller Blåtind, disse fungerer garantert i primus
runegutt123 Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 jada, god stråle som treffer panna med tre bein (som forøvrig har en tendens til å løsne når jeg prøver å fyre... er det kritisk?) Ja, det er kritisk. Du har fått noen råd om å bytte drivstoff, men vi er ikke der ennu. Fest toppen på brnnern (panna eller hva du kaller den) ordentlig. Det er denne som holder fyren igang. Løsner den under fyrimg, blåser flammen ut.
toresc Skrevet 28. november 2010 Skrevet 28. november 2010 Ja det er et godt poeng fra Runegutt. Helt avgjørende at flammesprederen sitter skikkelig nedpå huset. Den har spor oppe ved knekken på hver "fot" som skal sitte nedpå kanten av brennerhuset. Klem bena inn om den sitter løst. Om denne sitter feil, vil det kunne bli slike problemer du beskriver. I tillegg kan du presse midtplata litt ned med tommelen når du er sikker på at bena sitter godt i sporene sine.
WertyGaius Skrevet 28. november 2010 Skrevet 28. november 2010 Oki.... da nærmer vi oss kanskje en løsning da.. Skal prøve å feste flammesprederen (jeg er ikke så stødig i primus-terminologi, så jeg har frem til nå navngitt det ut ifra hvordan det ser ut:P) Rapport følger
runegutt123 Skrevet 28. november 2010 Skrevet 28. november 2010 Oki.... da nærmer vi oss kanskje en løsning da.. Skal prøve å feste flammesprederen (jeg er ikke så stødig i primus-terminologi, så jeg har frem til nå navngitt det ut ifra hvordan det ser ut:P) Rapport følger Forståbar benevning, det fungerer
WertyGaius Skrevet 28. november 2010 Skrevet 28. november 2010 Situasjonen er stort sett den samme som fredag kveld. Har sørget for at sprederen er ordentlig nedpå. Sist jeg prøvde brukte jeg en tang og presset ned på plata for å forsikre meg om at den faktisk var klin nedpå kanten... Ingen resultat. I don't get this... Kjenner at min betalingsvilje for et stormkjøkken er stadig stigende..... Skal jeg filme det og legge det på youtube? Så blir det lettere å kmmentere?
lemmy Skrevet 28. november 2010 Skrevet 28. november 2010 prøv anna drivstoff, så får du konstatert om det er noe feil med tilførselen eller ikke!
WertyGaius Skrevet 28. november 2010 Skrevet 28. november 2010 Fremskritt fremskritt! Byttet til bensindysa, og det fungerte veldig fint! Helt som det skal gjøre! Så en foreløpig konklusjon er vel kasnkje at Best tennvæske ikke er glad i omnifuel parafindyse... Jeg er ikke helt fornøyd med dette da det vel må bety at den spiser mer drivstoff enn nødvendig? Annen tennvæske pleier å fungere på 0,28 dysa eller? Uansett: Den virker i alle fall nå!
Phaser Skrevet 28. november 2010 Skrevet 28. november 2010 Skal normalt fungere på 28 dysa ja. Prøv 28 dysa med parafin eller annen tennveske en dag. Kan jo være dysa der er noe galt med også
WertyGaius Skrevet 28. november 2010 Skrevet 28. november 2010 Prøvde 0,28-dysa. Samme fuel (best-tennvæske) Det fungerte bra nå.. Renset røret med rødsprit og voldtok flammesprederen til den ikke kunne rikke seg... sørget også for at den var rå rett som mulig... Kanskje den var skjevstilt eller noe... Vet ikke Nå fungerer det i alle fall, med rett fuel til rett dyse:D Takk til alle som har ofret tid og hjernekraft på dette! Så får jeg klage igjen hvis noe skjærer seg
runegutt123 Skrevet 28. november 2010 Skrevet 28. november 2010 Prøvde 0,28-dysa. Samme fuel (best-tennvæske) Det fungerte bra nå.. Renset røret med rødsprit og voldtok flammesprederen til den ikke kunne rikke seg... sørget også for at den var rå rett som mulig... Kanskje den var skjevstilt eller noe... Vet ikke Nå fungerer det i alle fall, med rett fuel til rett dyse:D Takk til alle som har ofret tid og hjernekraft på dette! Så får jeg klage igjen hvis noe skjærer seg Var 0.28dysa skrudd ordentlig fast? Lekkasje rundt dysa= No Go
WertyGaius Skrevet 28. november 2010 Skrevet 28. november 2010 Var 0.28dysa skrudd ordentlig fast? Lekkasje rundt dysa= No Go Jeg kan ofre hodet på at den var det ja. Tror kanskje flammesprederen var skjev... i alle fall har det nok vært en medvirkende årsak... Når jeg tenker etter så skjøt blåflammene ut til samme side hver gang under de mye omtalte "blaffene"
runegutt123 Skrevet 29. november 2010 Skrevet 29. november 2010 Du har uansett funnet løsningen, og det er vel det viktigste. Lite tips til slutt Start alltid i en ende når du feilsøker (Normalt starter man da der det ikke er feil jmf. Murphy) Går man så gjennom hele rekka fra a-å finner man normalt feilen til slutt. Drivstoff er svært sjelden opphav til problemer. Unntaket er sprit, som kan sette grå hår i hode på en hver primusbruker. De fleste typer parafin og bensin kan fyres om hverandre på multifuelprimuser.
Gjest PaperCut Skrevet 4. desember 2010 Skrevet 4. desember 2010 Stram pakkboksen rundt regulatoren ca 1/8-1/4 omdreining, så er muligens problemet løst. I kald tilstand fikk jeg ikke strammet den mye - men etter en oppvarming fikk jeg strammet ca 1/8. Dette hjalp på lekkasjen, men nå er justeringsskruen ganske fast - nesten litt stram. Håper ikke jeg har strammet for mye. Er det meningen at "fastnøkkelen" som følger med i kassen skal kunne brukes til denne strammingen? Den glapp taket ganske kjapt.
runegutt123 Skrevet 4. desember 2010 Skrevet 4. desember 2010 Lekker det ikke, er det meste ok. Du kan selvsagt bytte grafittpakning "ved høve" Den lille fastnøkkelen er ikke akkurat kvalitetsverktøy, men kan fungere. Jeg foretrekker de nye regulatornøkklene, med multiprimusverktøy.
MariusTrones Skrevet 6. desember 2010 Skrevet 6. desember 2010 Eit lite tips til folk som har ny Primus Omnifuel og sliter litt med ujevn brenning og lite futt. Dra ut pumpen og smør litt av den silikon massen på den lær ringen i enden. Eg var veldig skuffet over min heilt nye Omnifuel helt til eg gjorde dette. Då fungerer den helt toppers. Grunnen til eg skriver dette nå er at eg har med 3 forskjellige nye brennere sett dette. Kanskje et tips til folk som lurer på hvorfor deres splitter nye Omnifuel ikkje er så god. Og her er et spørsmål. Eg har noen primus brenselflasker. Når eg slukker primus omnifuelen så vender eg flaska til off og venter til flamma forsvinner og suse-lyden av gass er borte før eg skrur igjen ventilene. (Det kommer ikkje bensin når eg tar ut pumpa). Men eg sliter med at det kommer bensin ut av flaska igjen når eg skal bruke flaska igjen. Er det noen triks her? Lufte av flaska ei stund før eg setter korken på???
dsk Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Må bare skryte litt av god service fra Uniflame Supply. Kjåpte noen slanger og ventil til Nova da de nye slangekoblingene kom. Da meldingen om mulige feil på Nova, med tilbakekalling av en serie, spurte jeg. Er disse trygge i gruppen det kan være feil på? Jeg har ikke merket noe galt så langt. Det var vanskelig å gi et klart svar, så for sikkerhetsskyld sa de at de skulle sende noen nye rep sett når det kom inn. I dag kom de. Takk for topp service! dsk
J.S Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Hei lurte på om noen viste hvor lenge en primus omnifuel brenner med 0,6 liter renset colman bensin
Phaser Skrevet 9. desember 2010 Skrevet 9. desember 2010 Kommer an på hvor mye du vrir på "rattet" det Tenker du timer på full effekt eller dager på tur?
runegutt123 Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 +- 3 timer, avhengig av hvor mye du pumper. obs, bruker du bensin til forvarming, går de forholdsvis mye fuel hvis du har mange småkokinger på ei helg. jeg beregner 2,5-6dl for ei helg på sommeren for meg+en
HFRols Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Pumpa på min 111 begynner å bli slapp synes jeg. Det er nesten ikke noe motstand når jeg pumper. Har sjekka pumpelæret og jeg synes det ser ok ut, men jeg er ikke helt sikker. Hvordan skal et bra pumpelær se ut? Jeg synes pumpa i hvertfall er litt slapp. Den glir nesten inn av seg selv hvis jeg trekker pumpeskaftet ut og holder primusen på høykant. Når jeg fyra opp primusen for et par timer siden måtte jeg i hvertfall pumpe 50 ganger for å få bra futt i den. Noen som vet hva som kan være galt? Jeg trykktesta min Høvik Verk no 41 i dag å det kommer noen bobler ut fra pumpa når jeg holdt den under vann. Jeg vet at pumpelæret på den er gåent, men det skal vel ikke komme bobler ut derfra uansett? I enden av pumpa er det vel en slags ventil? Kan det være den som må byttes i begge tilfellene?
runegutt123 Skrevet 10. desember 2010 Skrevet 10. desember 2010 Fiksing av pumpelær: Smør med motorolje, og form det slik at det spenner godt ut i pumpesylinderen. Prøv deg frem, du kjenner når det virker. Det er mulig du kun trenger å helle litt olje i sylineren og pumpe hardt. Standard med lekkasje: Det høres ut som du har lekkasje i returventilen. Returventilen sitter i bunnen av pumpesylinderen. Du trenger eget verktøy for å skru den ut. Har du moderne regulatorhåndtak til 111, så er redskapet der. Mangler du redskapet, kan du først prøve med en god dusj wd40/crc5-56 nedi pumpesylinderen Pump en del. Sjekk om dette løste problemet. Ellers får du redskap hos Finn Hjelmerud Lykke til, og stell pent med Standarden
HFRols Skrevet 11. desember 2010 Skrevet 11. desember 2010 Pumpelæret på 111'en er så bra som det kan bli. Har badet det i parafin og smurt, og formet etter min beste evne, men det funker fortsatt dårlig. Nå blir det ikke trykk i tanken i det heletatt. Pumpet over 100 ganger, men det var ikke så mye som et lite puff en gang når jeg åpnet tanklokket. Stikker på Clasern å kjøper WD-40 og crc 5-56 i morgen og prøver med dette. Noen forslag til alternativer til forgasserrens? Finner det ikke noen plasser. Har vert over alt. Hadde jo en real skvett med forgasserrens stående på hytta, men så lat som jeg er så brukte jeg da denne til forvarmingsveske til primusene mine i sommer istedet for å bare svinge innom en bensinstasjon på veien og kjøpe rødsprit
Anbefalte innlegg