yexiter Skrevet 18. oktober 2010 Skrevet 18. oktober 2010 he he, kassen på min 111 trenger en kraftig puss:) har tro på sandblåsing, og blå hammerite. Er det å anbefale? evt hva annet? Også brenner den fint, men ganske gul flamme. Tips? den fyres med Fritidsparafin/tennveske. Har egentlig tro på halt vanlig parafin/fyringsolje, eller??
toresc Skrevet 18. oktober 2010 Skrevet 18. oktober 2010 he he, kassen på min 111 trenger en kraftig puss:) har tro på sandblåsing, og blå hammerite. Er det å anbefale? evt hva annet? Også brenner den fint, men ganske gul flamme. Tips? den fyres med Fritidsparafin/tennveske. Har egentlig tro på halt vanlig parafin/fyringsolje, eller?? Høres ut som en glimrende fremgangsmåte. Bråkebrenneren har gul flamme på lav effekt, men skal være blå når du gir på. Tror aldri jeg har hørt om en som brenner gult på full guffe, da må isåfall noe være alvorlig galt med stigerørene. Når det gjelder drivstoff kan du fyre med hva du måtte ha for hånden, den funker bra på det meste.
runegutt123 Skrevet 18. oktober 2010 Skrevet 18. oktober 2010 he he, kassen på min 111 trenger en kraftig puss:) har tro på sandblåsing, og blå hammerite. Er det å anbefale? evt hva annet? Også brenner den fint, men ganske gul flamme. Tips? den fyres med Fritidsparafin/tennveske. Har egentlig tro på halt vanlig parafin/fyringsolje, eller?? Sandblåsing? Neida, elektrolyse. Man tager en batterilader for bil. Em stor bit gammell jernskrot. En bøtte med vann Plumbo e.l Så har man minus på primus. Pluss på jærnskramlet. Får alt i vannet, uten at de møtes metall mot metall. Er nøye med at batteriklemmene er over vann. Så tilsett plumbo til viseren viser at det lades godt. La stå til lakken er vekk ( Kassen må snues, pga batteriklemma. Husk batteriklemma må få tak i bart metall. Kassen blir lakkfri og noe mørk. KLAR TIL LAKKERING Farge: Ford Cosmic Blue. Snakk med en billakkerer. Så legger du teflonband under brennern for å unnggå skade på kassen ved fyring.
Øystein_S Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Tømte tanken og fylte på bensin på min 8 R F. Vips - brenner fint som snus! Kjekk brenner!
Kristian123 Skrevet 19. oktober 2010 Skrevet 19. oktober 2010 Skal man rense kassa til 111 så går det også ann å bruke kuse på drill eller vinkelsliper, rustfjernersyre fra biltema ol. Ikke bruk varmebestandig lakk fra biltema om du ikke har muligheten til å herden den med varme, tror det skal 400 grader til for å herde den. Om ikke lakken til biltema herdes vil den bli "sticky" ved eksponering fra varme.
mikalmo Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Det finnes et pussemiddel som heter Unipol. Vi brukte det til instrumentpuss da jeg var i gardemusikken med vanvittig flotte og blanke resultater!
dsk Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 he he, kassen på min 111 trenger en kraftig puss:) har tro på sandblåsing, og blå hammerite. Er det å anbefale? evt hva annet? Også brenner den fint, men ganske gul flamme. Tips? den fyres med Fritidsparafin/tennveske. Har egentlig tro på halt vanlig parafin/fyringsolje, eller?? Mange grie forslag her, løsningen får du velge ut i fra hva du disponerer, og kravene du stiller. Grunning er kanskje nødvendig for å få et vakkert resultat, men skal det bare holde/ virke så kan du fjerne rusten med sandblåsing, eller elektrolyse, eller... og hammerite gir en grei beskyttelse. Billakk sitter nok best på ordentlig grunning, men herding er viktig, det må tørke veldig lenge, eller i ovn. Stekovn er greit på 50grader, og døra på gløtt, hvis ikke "fruen" slår seg vrang Letteste vei til greit resultat er kanskje med matt svart farge, dat ser du ikke så lett feilene Orginalfargen har variert gjennom tidene så du får ta det på skjønn. Noen lakk-kvaliteter koker på enkelte grunninger. Zink spray/kaldgalvanisering reagerer kjemisk med de fleste lakktyper! dsk
jobul6 Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Hei igjen. Takker for all hjelp angående 111. Nå er det forhåpentligvis snart en på vei i posten.... Jeg har hjemme i verkstedet en Fuhrmeister No10 parafin"ovn". Denne er utstyrt med samme tank som Fuhrmeiset No7, og en ganske stor stillebrenner, lik de på endel gamle "kjøkkenprimuser" (Standard ol). Problemet er at når den brenner driver flammen å jager/pulserer, ca 2 ganger i sekundet. Lurer på hva dette kan komme av. Er brenneren nedsotet innvendig, eller er det noen forhold mellom brennerskallene som er feil? Eller noe helt annet?? Fyrer med vanlig grønn parafin, og flammen er blå og fin. Takk.
runegutt123 Skrevet 20. oktober 2010 Skrevet 20. oktober 2010 Alle primuser og petromaxer pulserer. Noen er bare flinkere til å skjule det enn andre Er flammen blå, så er indre ytre/ brennerskall OK Du kan selvsagt ha endel koks inni brennern. Demonter, og fyll med CRC forgasserrens. La den stå over natta. Varm brennern godt (Forsiktig forgasserrens er supereksplosivt) og gi den noen lette kakk, så kommer sotet ut. Ultralydrenser / delevasker er også en bra ting PS JEG MANGLER DEN I SAMLINGA MI
toresc Skrevet 24. oktober 2010 Skrevet 24. oktober 2010 Så legger du teflonband under brennern for å unnggå skade på kassen ved fyring. Er dette trikset for å unngå at kassa blir for varm på undersiden? En kjent svakhet med 111 er jo at den ikke kan stå rett på et bord da det blir brennmerker under. Bruker jeg 111 på en offentlig benk eller et campingbord av plast, legger jeg alltid noen pinner under for å skåne underlaget, men det hadde jo vært praktisk å slippe dette...
runegutt123 Skrevet 24. oktober 2010 Skrevet 24. oktober 2010 Nei, det blir fortsatt varmt, men ikke så varmt at den nye lakken krøller seg
jobul6 Skrevet 26. oktober 2010 Skrevet 26. oktober 2010 Hei. Min far har en Optimus Nova. Dette tror jeg at er en av de første, for han har hatt den i endel år nå. Selv om den har vert lite i bruk, har den i det siste begynt å oppføre seg litt merkelig. Jeg tok den ifrahverandre, og fjernet det lille hvite filteret i overgangen slange/brenner. Da fungerte den som før, og etter at jeg satte det tilbake igjen, begynte den å skape seg. Har konkludert med at dette filteret er så godt som tett (ser også mystisk ut). Mener å ha hørt at på nyere Nova er det ikke et slikt filter. Betyr dette at det er overflødig, og at jeg bare kan fjerne det med god samvittighet? Hvis jeg bør bytte dette, har dere noen gode tips til hvor jeg kan få tak i nytt, eller er det enkleste å forhøre meg rundt i ulike sportsbutikker? Takk.
toresc Skrevet 30. oktober 2010 Skrevet 30. oktober 2010 Regner med det ligger et i repsettet. Ellers gjør en bit svamp samme nytten.
J.S Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Noen råd om primus som fusker. har renset alle delene på primusen.
J.S Skrevet 14. november 2010 Skrevet 14. november 2010 Hvordan renser man drivstoffslangen til primusen noen som vet det
runegutt123 Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Jeg kommer fra nu av til å gi hjelp KUN HER.
toresc Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Du kan evt. også kjøre igjennom rødsprit før du blåser rent. Kan hjelpe om det sitter voks eller annet kliss inni der. Isåfall bør man kjøre gjennom parafin til slutt for å beskytte gummien fra å tørke ut.
Gjest PaperCut Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Jeg kommer fra nu av til å gi hjelp KUN HER. Sorry Rune ) - skulle postet her Da har jeg fått sjekket min nye 111T. Den holder trykket sitt (pumper 25-30 pump på tom tank) over 5-6 minutter. Spritskåla var forøvrig løs - det lakk litt mindre ned i kassa når jeg fikk festet den . Det resulterte i forvarming fra spritskåla og ikke fra hele boksen:) I kveld byttet jeg ut parafin med alkylatbensin, og forvarmet med rødsprit. Den brenner veldig pent, men jeg fikk en liten stikkflamme fra gjengene rundt justeringsskruen når jeg skrudde dette raskt frem og tilbake. Kanskje det kan kategoriseres under operatørfeil? Eller kan det være den berømte grafittpakningen som er dårlig?
Gjest PaperCut Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Testekveld idag... Min helt nye Svea 123R brenner skjevt med gule "tupper", I tillegg så puffer den veldig. Jeg håndvarmet i et minutt, åpnet dysa slik at spritskåla fylte seg og forvarmet. I starten brant den med litt mindre puffing enn videoen viser. Kan det være mangel på trykk som gjør at den puffer?
runegutt123 Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Sorry Rune ) - skulle postet her Da har jeg fått sjekket min nye 111T. Den holder trykket sitt (pumper 25-30 pump på tom tank) over 5-6 minutter. Spritskåla var forøvrig løs - det lakk litt mindre ned i kassa når jeg fikk festet den . Det resulterte i forvarming fra spritskåla og ikke fra hele boksen:) I kveld byttet jeg ut parafin med alkylatbensin, og forvarmet med rødsprit. Den brenner veldig pent, men jeg fikk en liten stikkflamme fra gjengene rundt justeringsskruen når jeg skrudde dette raskt frem og tilbake. Kanskje det kan kategoriseres under operatørfeil? Eller kan det være den berømte grafittpakningen som er dårlig? Stram pakkboksen rundt regulatoren ca 1/8-1/4 omdreining, så er muligens problemet løst.
runegutt123 Skrevet 16. november 2010 Skrevet 16. november 2010 Testekveld idag... Min helt nye Svea 123R brenner skjevt med gule "tupper", I tillegg så puffer den veldig. Jeg håndvarmet i et minutt, åpnet dysa slik at spritskåla fylte seg og forvarmet. I starten brant den med litt mindre puffing enn videoen viser. Kan det være mangel på trykk som gjør at den puffer? For lite forvarming/trykk I kaldt vær er minipumpe et absolutt "må ha" Prøv med dobbel forvarming med rødsprit, evetuelt monter glava i spritskåla. Den spritskåla er litt liten til vinterbruk. NØDLØSNINGER Skrur du ned endel blir tanken varmere, sånn at du etterhvert får bedre trykk. Den andre måten, er å sette kaffekjelen på, så får du endel reflektert varme ned til tanken.
Gjest PaperCut Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 For lite forvarming/trykk I kaldt vær er minipumpe et absolutt "må ha" Prøv med dobbel forvarming med rødsprit, evetuelt monter glava i spritskåla. Den spritskåla er litt liten til vinterbruk. NØDLØSNINGER Skrur du ned endel blir tanken varmere, sånn at du etterhvert får bedre trykk. Den andre måten, er å sette kaffekjelen på, så får du endel reflektert varme ned til tanken. Har lest at flere har hatt trøbbel med dyse i helt nye Svea 123R modeller - og av den grunn fått skjev brenning, men jeg skal prøve å kjøre den inne i verkstedet i litt bedre temperatur. Ellers ser jeg jo at det er et problem med avkjøling ned mot underlag av snø/is. Jeg har noen lyddempeplater fra Biltema liggende - http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate/ Jeg mener disse skal være flammehemmende - og en bit under Sveaen veier null og niks. Eneste ulempe er kanskje at den er glatt.
runegutt123 Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Synes ikke den brenner generende skjevt. Tror ikke du finner en eneste svea som brenner helt bent. Har fyra noen etterhvert, og alltid litt avvik. Flammesprederen står for en del av skjevheten. Du finner forøvrig samme problemet med 8R og Enders Baby. Plata høres bra ut. Jeg bruker trefjøl.
Kristian123 Skrevet 17. november 2010 Skrevet 17. november 2010 Syntes den så ganske skjev ut, du kan sende brev til enten forhandleren du kjøpte fra eller Katadyn som produserer denne brenneren. Si som det er at den brenner skjevt og da vil de sende deg en ny dyse. Som underlag fungerer også korkplaten som man har under kjeler bra. Minipumpen tror jeg er ute av produksjon forresten.
Anbefalte innlegg