dsk Skrevet 15. juni 2010 Pålogget Skrevet 15. juni 2010 Skeptisk til biodiesel. Det er vel egentlig en eller annen slags ester. (kjemikyndige her??) Var på et kurs hvor vi lagde det av matfett, kalilut og metanol. Ble litt basisk, og luktet fruktaktig. Spiser det gummi er det jo fare for tilbakeslagsventilen. dsk
toresc Skrevet 15. juni 2010 Skrevet 15. juni 2010 Mener å huske vi hadde utfordring med morken gummi, foam/isopor o.l. fra modellflymotorene jeg holdt på med som guttunge. De gikk på tresprit.
Kristian123 Skrevet 19. juni 2010 Skrevet 19. juni 2010 Har nå fått tak i en splitter ny SVEA 123R, men stussa litt på hvordan flammefordeligen er, det virker som om en av flammene altid er litt mindre enn de tre andre. Det er ikke mye det er snakk om men begynte å lure litt når jeg så et inlegg angående offcenter fueljet?? Er det egentlig bare flammesprederen som er litt den ene veien eller er det faktisk noe som kan gjøres med dysa? Sånn ellers så er denne brennern helt knall. Bilde av underverket : http://nbcuew.bay.livefilestore.com/y1pz6BPvfwRPzz4LbDSFG8q-b8fzhlTlGhhTXHrvP0oAJwmsmWjQKnsj6nRaOFFz1KgAQDPzTNi_wPniDY7euF6CNg9fP4S7-ys/P1000986.JPG?psid=1
Kristian123 Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Bah! Fant svaret på problemet http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/14817/
runegutt123 Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Bah! Fant svaret på problemet http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/14817/ Godt du finner ut av ting. Grattis med Svea. Fantastiske brennern
toresc Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Kjekt å vite om for oss andre som planlegger anskaffelse av en svea
Kristian123 Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Jodda, eneste jeg lurer på nå er om det er en garantisak for Katadyn/Optimus, eller om jeg skal henvende meg til Uniflame hvor jeg kjøpte den. Har sendt mail til Katadyn og venter på svar, kanskje jeg får en ny dyse i posten.
atari Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Jodda, eneste jeg lurer på nå er om det er en garantisak for Katadyn/Optimus, eller om jeg skal henvende meg til Uniflame hvor jeg kjøpte den. Har sendt mail til Katadyn og venter på svar, kanskje jeg får en ny dyse i posten. Jeg hadde samme problemet som deg og det ble mye bedre når jeg skiftet dyse og nål. Fikk de på garanti fra Uniflame.
Borgar Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Hei, Jeg har Primus Omnifuel og har den siste tiden blitt plaget med at jeg får en liten, gul flamme som brenner ut av dyse-hullet. Hva skylles dette? Jeg har frem til nylig bruk 2-takts Aspen miljøbensin. Denne har tilsatt 2 % olje. Problemet oppstod først etter at jeg byttet til 4-takts Aspen miljøbensin uten tilsatt olje. Jeg har gjort et forsøk på å rense dysa og hullet dysa sitter i som var fullt av sot, men har fremdeles samme problem. HJELP!!!! Jeg har lest litt rundt omkring nå og konkludert med at problemet nok skyldes at jeg har brukt 2-takts miljøbensin over tid, og at det bare er tilfeldig at problemet oppståd først når jeg byttet til 4-taktsbensin. Men, så er spørsmålet: Hvordan i får jeg renset skikkelig ut av systemet?
runegutt123 Skrevet 20. juni 2010 Skrevet 20. juni 2010 Demonter i så små deler som overhode mulig. Kjøp en boks med forgasserrens på sprayboks Bløtlegg drivstoffsystemet med dette, OBS tar gummi, lakk m.m Monter sammen, og fyr opp.
yexiter Skrevet 21. juni 2010 Skrevet 21. juni 2010 Har ei Trangiaflaske liggende på hytta (se bilde). Noen som vet om denne kan kobles sammen med en Omnifuel, og om de tåler tilstrekkelig trykk. Jeg mener det står på flaska og at den ikke er beregnet for trykk
Borgar Skrevet 21. juni 2010 Skrevet 21. juni 2010 takk for tipset, rune! Er Aspens (kjøpes på HydroTexaco) 4-takt miljøbensin uten tilsatt olje et like godt alternativ som Statoils rensede variant?
Kristian123 Skrevet 21. juni 2010 Skrevet 21. juni 2010 Har nå anskaffet meg en ny 111T, hva er dette for noe på brennern? http://nbcuew.bay.livefilestore.com/y1pIistgyldPowjstiWMTVXtVcEsKfJgNyu7J_fKZseZ9g-bKIdI7PV7uiXbBVP3byRbYfW_fNjhRIknFpER_YO-1iNeRFEx4dz/P1000996.JPG?psid=1
Kristian123 Skrevet 22. juni 2010 Skrevet 22. juni 2010 Jo faktisk, men tenkte egentlig på den greia som sitter på den ca midt på bildet. "edit"- se på bildet fra den andre 111T'en min så ser du hva som er forskjellig. Se her http://public.bay.livefilestore.com/y1pxrKmVBoSkDCPaHOKWLUb0wfGJd_iqKoUZk6bUTIDPpZp-5UACTsWU8OcElvpwyW-DxW5FgdGMrkIhOci3EONQg/P1000776.jpg
runegutt123 Skrevet 22. juni 2010 Skrevet 22. juni 2010 Det er et feste for brennertoppen. Finnes på noen 111T Egentlig ei dusteløsning
Kristian123 Skrevet 22. juni 2010 Skrevet 22. juni 2010 Ser jo nesten ut som poppnagler, hvorfor har den den ekstra flippen?
Borgar Skrevet 22. juni 2010 Skrevet 22. juni 2010 Forbanna brenner! Jeg har vært og kjøpt meg forgasserrens. Har sprayet på, latt virke og tørket av på alle delene jeg kan komme til å få sprayet på, men ikke pokker! NÅr jeg fyrer opp, går det riktignok litt lengre tid før den gule, ekle flammen kommer snikende ut av dysa. I tillegg så høres brenneren ut som en dampmaskin der den står og putrer ugjevnt. Jeg har en teori: Jeg får jo ikke renset trykkpumpa (den som stikker inn i flaska) og slangen mellom flaske og brenner med sprayen. Jeg har en sterk følelse av at det er der restene av 2-takstmiljøbensinen sitter igjen og kødder til fyren min. Hva med å fylle på forgasserrensen i brenstoff-flaska, pumpe opp trykk og sende stoffet gjennom hele systemet?
toresc Skrevet 22. juni 2010 Skrevet 22. juni 2010 Forbanna brenner! Jeg har vært og kjøpt meg forgasserrens. Har sprayet på, latt virke og tørket av på alle delene jeg kan komme til å få sprayet på, men ikke pokker! NÅr jeg fyrer opp, går det riktignok litt lengre tid før den gule, ekle flammen kommer snikende ut av dysa. I tillegg så høres brenneren ut som en dampmaskin der den står og putrer ugjevnt. Jeg har en teori: Jeg får jo ikke renset trykkpumpa (den som stikker inn i flaska) og slangen mellom flaske og brenner med sprayen. Jeg har en sterk følelse av at det er der restene av 2-takstmiljøbensinen sitter igjen og kødder til fyren min. Hva med å fylle på forgasserrensen i brenstoff-flaska, pumpe opp trykk og sende stoffet gjennom hele systemet? Selve pumpa er neppe årsaken, men du bør rense sugerøret for drivstoff som sitter på pumpa. Først må du fjerne den hvite (var iallfall hvit før 2 taktsbensin ) filternippelen av plastmateriale som sitter i enden av røret. Skal jeg tippe er det denne som har tettet seg av oljen i drivstoffet. Sitter også en slik der slangen er skrudd fast til lederøret inn til brennerhuset. Fjern begge disse med en tynn syl el.lign. skyll rør og slange med ren bensin som du hiver etterpå, skru sammen, og pump trykk i ei helt ren flaske ca 1/3 full med bensin. Nye slike filtre får du i repsettet, men vent med å sette de i til du har løst problemet. Evt. kan du skjære ut noen biter svamp å bruke istedet. Forgasserrens kan løse opp plasten i disse, og gjøre dem tette, så vær forsiktig med det. Samme med gummipakningene. Nå skal du kunne kjøre gjennom med ren bensin uten problemer. Om det fortsatt er tett, skru ut regulatorstanga og børst den ren med en messingbørste. Påse at de langsgående sporene langs stanga ikke har størknet møkk som hindrer brennstoffet i å komme igjennom. Isåfall må det pirkes løs, og det kan sitte veldig hardt. Skyll også dette røret med bensin å se gjennom opp mot lyset uten dyse i. Skal ikke være noe som hindrer fri flyt. Om du fortsatt har problemer med stikkflamme fra dysa etter dette, kan det være sprekk i selve messinghuset. Dette er dessverre en svakhet med Omnifuel, og man kan ha dette lenge uten å være klar over det. Sjekk det grundig i sterkt lys under en god lupe etter at huset er rengjort. Er det antydning til sprekk, så kontakt Primus, som bør sende deg et nytt uten spørsmål. Om det fortsatt ikke hjelper, spør her igjen. Har hatt tilsvarende symptomer tidligere, og kan Omnifuel ut og inn som følge
Kristian123 Skrevet 22. juni 2010 Skrevet 22. juni 2010 Hvis den høres ut som et lokomotiv så skulle man nesten tro at det ikke er nok trykk.
toresc Skrevet 22. juni 2010 Skrevet 22. juni 2010 Det er isåfall veldig lett å teste, bare å pumpe 40-50 pump på tom flaske og skru ut pumpa. Om det da ikke siver ut betydelig med luft, bør man sjekke pumpelæret, o-ringen på pumpa og evt. gummien i enveisventilen. Pumpelær har som regel ikke vondt av litt olje heller. Om det er brukt forgasserrens på gummipakningene, ville jeg gnidd disse med litt olje før jeg skrudde moroa sammen igjen .
J.S Skrevet 23. juni 2010 Skrevet 23. juni 2010 Er det noen som hvet hva man kan bruke for og vaske en omnifuel Har noen en erfaring med det
J.S Skrevet 23. juni 2010 Skrevet 23. juni 2010 Bråkebrenner med 4 stigerør=111 Beste 111 noensinde laget. Drivstoff: Parafin i alle kvaliteter, den er ikke så nøye på "foret" Best: Tennveske Kan gå på: 4takts miljøbensin, men da må du være sikker på at tanklokket ikke lekker, og at returventilen fungerer som den skal. Puss boksen med autosol. Vask tank og brenner i primusvaskevann (Varmt vann, litt citronsyre og en dråbe zalo) La den stå i dette til messingen akkurat får litt rødskjær. Skyll Puss med autosol. Du har nu en venn for livet Kan mann vaske en omnifuel på den måten
Anbefalte innlegg