Peremann Skrevet 25. november 2009 Skrevet 25. november 2009 Har "forsket" litt på engen hånd her. Hvis jeg strammer til reguleringsrattet det jeg mener er unaturlig hardt stopper det. Samme fremgangsmåte da?
runegutt123 Skrevet 26. november 2009 Skrevet 26. november 2009 Høres ut som feiljustert renenål, så prosedyren bør stemme.
Peremann Skrevet 26. november 2009 Skrevet 26. november 2009 Da prøver jeg det. Smånervøs kjenner jeg. Sist gang jeg åpnet en 111 var for godt over 20 år siden i forsvaret, mener å huske at det var køddete å få på plass igjen. Takk for svar Rune !
Sokken Skrevet 26. november 2009 Skrevet 26. november 2009 Er følgene utsagn riktig? "Så lenge brenneren ikke soter så brenner den rent!"
dsk Skrevet 27. november 2009 Skrevet 27. november 2009 Det er ikke langt i fra sannheten. Rent er dermed ikke nødvendigvis optimalt. For de som justerer oljefyrer, motorer etc. så er co2 prosenten viktig. For mye luft gir ren forbrenning, men mindre effektiv varme. Siden dette er vanskelig å regulere så er utsagnet så godt som sant. Altså ikke noe definitivt ja eller nei. dsk
ksakk Skrevet 27. november 2009 Skrevet 27. november 2009 Hei, har en nova som fusker. har hatt den i primusvaskebadet og fått den ren, har brukt rensenålen men den gnistrer når den tennes opp og den brenner litt ujevnt. det ser ut som om brennerhodet har fått seg ett lite slag. Har eliminert pumpefeil da den er testet på en annen nova. noen forslag?
Gjest 79gr Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Er det noen her som kan forklare meg forskjellen på disse to. Primus Multifuel EX vs Primus Omnifuel For meg ser de mistenkelig like ut. Ps. Hvis det er noen forskjell, hvilken er best til vinterbruk?
dsk Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Hei, har en nova som fusker. har hatt den i primusvaskebadet og fått den ren, har brukt rensenålen men den gnistrer når den tennes opp og den brenner litt ujevnt. det ser ut som om brennerhodet har fått seg ett lite slag. Har eliminert pumpefeil da den er testet på en annen nova. noen forslag? Hva har du på tanken? dsk
runegutt123 Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Er det noen her som kan forklare meg forskjellen på disse to. Primus Multifuel EX vs Primus Omnifuel For meg ser de mistenkelig like ut. Ps. Hvis det er noen forskjell, hvilken er best til vinterbruk? Så vidt jeg husker, er Multi forgjengeren til Omni. Begge er bra saker. Tror multi takler gass dårlig.
ksakk Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 bruker colemanfuel, har også skylt ut av bensinflasken med kondensfjerner slik tidligere foreslått
Gjest 79gr Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Så vidt jeg husker, er Multi forgjengeren til Omni. Begge er bra saker. Tror multi takler gass dårlig.
+ASI Skrevet 30. november 2009 Skrevet 30. november 2009 Primus Multifuel er forgjengeren ja, men den fungerer fint på gass, sitat fra bruksanvisningen: "Primus cartridge gas (propane / butane mix) is the ideal choice for the MFS stove. (Bruk dyse 35). Og så vidt jeg husker, fra tiden før hele slangen tok fyr på min, så fungerte den fint med gass på sommeren. (Og gjør det forsåvidt enda, men å basere seg på slanger som har smeltet sammen igjen er muligens ikke det beste...)
afe Skrevet 1. desember 2009 Skrevet 1. desember 2009 Primus Multifuel er forgjengeren ja, men den fungerer fint på gass, sitat fra bruksanvisningen: "Primus cartridge gas (propane / butane mix) is the ideal choice for the MFS stove. (Bruk dyse 35). Den fungerer med gass, ja. Men frå ein test av gassbrennarar i eit svensk blad frå 2000 eller 2001, hugsar eg at Multifuel kom desidert dårlegast ut. Det stemmer også godt med mine erfaringar med brennaren. Så dersom ein har tenkt å brenne gass, vil eg anbefale å kjøpe ein annan brennar, sjølv om ein har ein Multifuel. For bruk med parafin er brennaren heilt grei, men eg likar Novaen (Optimus) mykje betre. Multifuel støyer meir, har høgare og mindre kontrollerte forvarmingsflammer og finjusteringa av effekten er ikkje-eksisterande. Omnifuel har eg ingen erfaring med, men utfrå konstruksjonen er det i alle fall moglegheita for finjustering av effekten som er forskjellig på Omnifuel og Multifuel, i favør av Omnifuel. Kjelestøttene er dei same på desse to modellane.
johnpd Skrevet 1. desember 2009 Skrevet 1. desember 2009 Jeg har laget denne platen til omnifuelen min. tynn kryssfinér, kunne muligens vært enda tynnere, men nå tåler den masse juling. bruker snoren til å feste flasken, da er den lett å få løs. trenger ikke tré den inn i en stram strikk. bruker du strikk må du uansett regne med at den blir slapp i minusgrader... har har boret hull og satt i to spiker ved siden av hverandre i hvert hull. hullene i føttene på brenneren passer akkurat inn i spikrene. slik står primusen fjellstøtt for at ikke søl fra alle mulige matrester skulle ødelegge platen har jeg vokset den. tok jernet jeg bruker til skiene og et gammelt stearinlys og la på et tykt lag med voks. fungerer kjempebra. allt søl er bare å tørke eller vaske vekk. neste gang tror jeg at jeg bruker en tynnere plate og skjærer den mer nøyaktig til. jo større platen er jo vanskeligere er det å finne flatt underlag på sommeren. og så vil jeg finne en løsning med strikk eller noe for å feste beina på primusen i platen. slik at jeg kan snu og vende på platen med primusen på. lykke til!
Sokken Skrevet 2. desember 2009 Skrevet 2. desember 2009 Jeg har laget denne platen til omnifuelen min. tynn kryssfinér, kunne muligens vært enda tynnere, men nå tåler den masse juling. bruker snoren til å feste flasken, da er den lett å få løs. trenger ikke tré den inn i en stram strikk. bruker du strikk må du uansett regne med at den blir slapp i minusgrader... har har boret hull og satt i to spiker ved siden av hverandre i hvert hull. hullene i føttene på brenneren passer akkurat inn i spikrene. slik står primusen fjellstøtt for at ikke søl fra alle mulige matrester skulle ødelegge platen har jeg vokset den. tok jernet jeg bruker til skiene og et gammelt stearinlys og la på et tykt lag med voks. fungerer kjempebra. allt søl er bare å tørke eller vaske vekk. neste gang tror jeg at jeg bruker en tynnere plate og skjærer den mer nøyaktig til. jo større platen er jo vanskeligere er det å finne flatt underlag på sommeren. og så vil jeg finne en løsning med strikk eller noe for å feste beina på primusen i platen. slik at jeg kan snu og vende på platen med primusen på. lykke til! Lurt med voks. Prøver og lagen en lignede plate til omninen i morra Omnien er kjekk og ha.. men kunne tenke meg en annen brenner også.. tenker litt på Primus 96 .. hvorfor 96 vet jeg ikke.. mulig at det klinger bra .. noen som kan fortelle litt om de forskjellige gamle primusene? Eventuelt noe fra Høvik Verk... Hmm.. Hvor i alle dager får man tak i disse gamle primusene?? prøver og søke litt på nett uten hell
MortenRE Skrevet 2. desember 2009 Skrevet 2. desember 2009 Skal handle enn 111 stillebrenner fra Finn på Finn. Hva kan være lurt å handle av reservedeler i samme slengen for å unngå å være primusløs midt i skogen?
runegutt123 Skrevet 3. desember 2009 Skrevet 3. desember 2009 Skal handle enn 111 stillebrenner fra Finn på Finn. Hva kan være lurt å handle av reservedeler i samme slengen for å unngå å være primusløs midt i skogen? Jeg har aldri måttet drive feltrep på anna en militære 111. Funker din 111 før tir, funker den på tur. Skal du ha den med på ekstremturer (Baklengs på snowboard over grønnland....) så kan noen grafittpakninger være greit. Topper du med indre og yttre brennerskall og Pakning til påfyllingslokk' Er sikker på at du har pumpe med lærpakning. (O-ringspumpe er tull) Ei ekstra rensenål og ei ekstra dyse, så har du deler for endel år på tur. Jeg kan anbefale deg å prøve bensin på 111 T bare sjekk at pumpeventilen er som den skal først. 111T OG 111C soter endel og lukter av parafin. tennveske er bedre, A1 enda bedre og bensin er best. Ligg unna 111C, uansett hva Finn sier 111C er en r.... brenner, som har en tendens til å revne.
glenngb Skrevet 5. desember 2009 Skrevet 5. desember 2009 Rengjøring av 111, og alle andre messingprimuser: Varmt vann, en ts. citronsyre, et par dråper zalo. La tank, brenner og bøyler ligge i blødt. Med en gang messingen får en antydning rødfarge, stopper du begandlinga, og skyller godt. Kjelebøylene, kan ligge i timesvis. Tørk godt Så buker du Autosol crome polish(Sjekk din lokale bensinstasjon) smør på, poler med en klut, tørk av. Selve kassen til 111, kan du rengjøre med ovnsrens. OBS, ikke la dette stå for lenge. Deretter bruker du bilpolish. ----------------------------------------------------------------------------------------------------- Tidsbruk: Bløtlegging messing 1/2-3 timer Ovnsrens på kassen: 10-30 minutter Gnikke/gnu på brenner og tank: 15-30 minutter Håper du finner svaret brukanes Jeg har akkurat overhalt 111en til min samboer. Denne har vært med i kajakk og brukt sist på sørlandet i 03 og 04. Etter det var den med i kajakk rundt Spitsbergen i 9uker. Og hadde etter det ikke blitt stelt eller tatt vare på ( før min tid dette altså) Fikk demontert og hadde den med i delevasker/koker på jobb. Etter det ble tanken og tildels brenneren "rød" dvs de fikk et rød skjær.. Spørsmålet er da.. Går det ann å få en messingfarget igjen og evt hvordan? Har ikke fått satt meg ned å gnikket noe på den enda. Hva trengerjegå bytte etter denne overhallingen? grafitt pakningen er vel det eneste som ser litt løen ut. Og ja der er Oring på pumpa.. Det er jo noen guruer her inne så håper noen har noen tips..
gremlin Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 "Sokken" lurer på hvor han kan få tak i gamle (erverdige) primuser; Finn, QXL og Ebay...... samt loppemarkeder og bruktbutikker!!! www.primuskongen.no selger jo nye "made in india" hvis det er av intr.,
+ASI Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 Den fungerer med gass, ja. Men frå ein test av gassbrennarar i eit svensk blad frå 2000 eller 2001, hugsar eg at Multifuel kom desidert dårlegast ut. Det stemmer også godt med mine erfaringar med brennaren. Så dersom ein har tenkt å brenne gass, vil eg anbefale å kjøpe ein annan brennar, sjølv om ein har ein Multifuel. Nå er vel uansett MFS ute av produksjon for lengst, men det kan til tider virke som kvaliteten på brennere av samme type er avvikende, jeg hadde aldri problemer med gass, eller noe annet brennstoff for den del, så lenge det var rett dyse i. Tenkte jeg like godt kunne sjekke hvordan den virket på gass i dag, vel og merke etter å ha sjekket om slangen var tett (den tok som nevnt fyr i 2008, og har ikke vært i bruk siden) men slangen virker tett, og kan nok brukes under kontrollerte forhold... resultatet er da på bildet under, MFS på gass, fungerer utmerket, selv med en slange som neppe er helt patent.
afe Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 Nå er vel uansett MFS ute av produksjon for lengst, men det kan til tider virke som kvaliteten på brennere av samme type er avvikende, jeg hadde aldri problemer med gass, eller noe annet brennstoff for den del, så lenge det var rett dyse i. Tenkte jeg like godt kunne sjekke hvordan den virket på gass i dag, vel og merke etter å ha sjekket om slangen var tett (den tok som nevnt fyr i 2008, og har ikke vært i bruk siden) men slangen virker tett, og kan nok brukes under kontrollerte forhold... resultatet er da på bildet under, MFS på gass, fungerer utmerket, selv med en slange som neppe er helt patent. Brennaren er fortsatt å finne på heimesida til primus. No heiter den Multifuel EX. Eg har heller aldri hatt problem med gass på multifuel, men samanliknar du koketida til multifuelen og ein rein gassbrennar, vil du forstå kva eg meiner med at multifuel er ein dårleg gassbrennar. I tillegg til støynivået
Gjest 79gr Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 Brennaren er fortsatt å finne på heimesida til primus. No heiter den Multifuel EX. Eg har heller aldri hatt problem med gass på multifuel, men samanliknar du koketida til multifuelen og ein rein gassbrennar, vil du forstå kva eg meiner med at multifuel er ein dårleg gassbrennar. I tillegg til støynivået Men til bensin og parafin er den vell utmerket?
afe Skrevet 6. desember 2009 Skrevet 6. desember 2009 Men til bensin og parafin er den vell utmerket? Så god som designen kan bli. Effektreguleringa er på pumpa, så det er ikkje akkurat rask respons og fininstilling vert så som så. Og støynivået er høgt. Ellers er det ein heilt grei brennar. Makseffekten er som andre brennarar i same klasse.
runegutt123 Skrevet 9. desember 2009 Skrevet 9. desember 2009 Jeg har akkurat overhalt 111en til min samboer. Denne har vært med i kajakk og brukt sist på sørlandet i 03 og 04. Etter det var den med i kajakk rundt Spitsbergen i 9uker. Og hadde etter det ikke blitt stelt eller tatt vare på ( før min tid dette altså) Fikk demontert og hadde den med i delevasker/koker på jobb. Etter det ble tanken og tildels brenneren "rød" dvs de fikk et rød skjær.. Spørsmålet er da.. Går det ann å få en messingfarget igjen og evt hvordan? Har ikke fått satt meg ned å gnikket noe på den enda. Hva trengerjegå bytte etter denne overhallingen? grafitt pakningen er vel det eneste som ser litt løen ut. Og ja der er Oring på pumpa.. Det er jo noen guruer her inne så håper noen har noen tips.. Som jeg skrev: Autosol til å få fin messingfarge. Hvis grafittpakninga lekker, så skift, hvis ikke, så behold den. Pumper med O-ring bør kastes midtfjords, og erstattes av pumpe med lærpakning. Den o-ringen smuldrer opp akkurat i det du har virkelig bruk for varme.
Sokken Skrevet 27. desember 2009 Skrevet 27. desember 2009 Det lå ikke noe Primus under juletreet i år .. så jeg får skaffe ne selv Drømmer litt om Primus 210 og 96. Noen som kan svare meg på om disse fungerer som varme i teltet? Brenner disse gamle primusene rent nok?
Anbefalte innlegg