Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om veien inn til Slålell seter er brøyta fra Soleggen? Hadde tenkt å ta en tur til de 3 Kvitingskjøltoppene på søndag. Er også litt usikker på snømengde i denne delen av Jotunheimen for øyeblikket. Noen som har vært der i det siste?

Roger

Annonse
Skrevet

Du kan jo se her, info fra en som var der 25.01. Bla deg litt ned.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=820&highlight=kvitingskj%F8len

Jeg tror ikke veien til Sålell er brøytet, men jeg skal ikke si det sikkert. Trolig er det brøytet bare til Soleggen, eller hva Erik (brukernavn Erik :wink: )? Det er nok mer vanlig å starte fra Brimi Fjellstue ved nordenden av Tesse. Dit er det jo også bittelitt kortere å kjøre fra Hamar :P

Skrevet

Vel, det var ikke brøytet forbi Soleggen da jeg var der tidligere i vinter. Det er jo bare noen få hytter innenfor Soleggen, så det lønner seg nok ikke heller. Jeg fikk også inntrykk av at de ikke er så kjappe med å brøyte etter snøfall. Ihvertfall hadde de ikke brøytet i 10/11-tiden om morgen da jeg var der og måtte derfor dumpe bilen et stykke nedenfor Soleggen. Da er det bedre å kjøre til Brimi.

Skrevet

Er det så stusselig med snø der altså? Vi får prøve likevel, men siden veien sannsynlig vis ikke er brøytet til Sålell får vi gå fra Brimi. Tenkte å starte ved soloppgang for å ha hele dagen på oss. Blir tidlig start fra Hamar, men det har vel du gjort noen ganger før har jeg skjønt, Kim?

Roger

Skrevet

Starte ved soloppgang? Da håper jeg du mente å starte og gå ved soloppgang og ikke fra Hamar :roll: Det er utrolig fasinerende og starte i mørket for så å få med skumringen og soloppgangen til fjells. Det er et hakk bedre enn solnedgangen (det er selvfølgelig litt avhengig av hvor du befinner deg..).

Det er nok ikke mye snø i området. Jeg ser at det er forholdsvis lite på skianlegget ved Lemonsjøen også. Men ta de dårlige fjellskia og bare tråkk i vei. Det er et fint området! God tur!

Skrevet

Erik Aa kunne vel funnet på å gå fra Hamar, men jeg tror vi tar bilen opp. :roll: Vi gikk en tur på Ringebufjellet med oppstart i skumringa og det var utrolig fint. Satser på godvær til søndag også. Jeg så også at snømengden er forholdsvis beskjeden på Lemonsjøen, men vi får prøve. Nautgardstind er jo også et alternativ. Har du (eller andre) andre forslag?

Roger

Skrevet

Dere har vel vært nok i Rondane kanskje, ellers er jo det et alternativ til Øst-Jotunheimen. Været er mye av det samme i disse områdene i motsetning til Vest i Jotunheimen.

Toppene rundt Nautgardstind er et flott alternativ. Vi var jo i området i november med ski, det kan umulig være dårligere nå! Besshø er en fin tur fra Bessheim. Uansett tror jeg ikke Kvitingskjølen blir noe problem til helgen.

Skrevet

Synes disse skiturene høres forferdelig fristende ut :roll: Dvs at jeg bare MÅ opp i Jotunheimen/Rondane i løpet av ikke altfor mange dager.

Så det jeg lurer på er da: Selv om det er gøyalt å bo i telt midt på vinteren, er det gøy å ikke gjøre det også. Finnes det billige hoteller e.l. i nærheten av Nord-vest Jotunheimen eller Rondane (altså så nært at man kan kjøre derfra til utgangspunktet for en 2000-meter topp i løpet av en times tid).

Standard på hotellet betyr lite.. skal tross alt bare sove der.

Er Spiterstulen og veien dit åpen om dagen forresten ? okey, jeg misliker plassen, men alternativene er kanskje ikke så mange.

Bjørn

Skrevet

Andre fine skifjell er også toppene fra Lomseggi og vestover mot Hestbrepiggane og Hestdalshøgdi. Da blir det riktignok noe lengre å kjøre og litt mer utsatt for vestaværet.

Panda:

Billig overnatting har jeg hatt på Otta camping, som bl.a. har motellrom og hytter til ca 2-300 kr pr natt. Vet ikke om hyttene brukes nå om vinteren? Derfra er det ihvertfall kort vei til Rondane. I Lom har jeg overnattet på Nordal turistsenter som også har hytter og motell-/hotellrom. Litt dyrere der så vidt jeg husker.

Skrevet

Hestbrepiggane er et glimrende alternativ, men de har vi tenkt å ta noe senere på vinteren (hvis tida strekker til....).

Panda,

Hvis du går inn på denne siden finner du en oversikt over overnattingssteder i Vågå. Noen av de er nok billige.

http://www.visitvaga.no/

Roger

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor eksakt setter en bilen dersom en skal på Kvitingskjølen fra øst, finner ikke Brimi på kartet :cry:.

Er det lurt å sette den ved Nordsætrin?

- OK, jeg fant det :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Espen, hvis utgangspunktet ditt fortsatt er å finne kjappest rute opp 2000meterne i Jotunheimen, bør Soleggen være utgangspunktet.

Den ligger 50-100 høydemeter høyere enn Brimi og er etter hva jeg kan se endel nærmere Kvitingskjølen. Riktignok må man kjøre noen km lenger men den er nok fortsatt kjappest uansett.

Utrolig at vi bruker så mye energi på å diskutere en "Rondane"-topp som Kvitingskjølen. :roll::cry:

Erik

Gjest Anonymous
Skrevet

Erik, jeg var på 2025 fra Soleggen men måtte snu pga tåke i 2002, det var nærme ja, men da hadde de akkurat brøytet, og det var i mai!

Tviler på at det er brøytet helt frem!

Snurp igjen smella, Kvitingskjølen ekke Rondane! (selv om det nærmer seg :roll:)

Skrevet
Dere har vel vært nok i Rondane kanskje, ellers er jo det et alternativ til Øst-Jotunheimen. Været er mye av det samme i disse områdene i motsetning til Vest i Jotunheimen.

Toppene rundt Nautgardstind er et flott alternativ. Vi var jo i området i november med ski, det kan umulig være dårligere nå! Besshø er en fin tur fra Bessheim. Uansett tror jeg ikke Kvitingskjølen blir noe problem til helgen.

Jeg tok en skitur oppover Russdalen til Russvatnet i går (14. febr.). Det er fortsatt lite snø i området. Det er nok snø i Russdalen til å bruke nye ski, men det er skuffende lite oppover sidene på Nautgardstindene. Der jeg gikk var det et tynt skarlag som man lett går igjennom. Ellers var det nesten ikke snø på utsatte flanker og egger og få steder hvor man kan få den herlige ubekymrede nedkjøringen på ski. For så vidt er det nok snø til dette på sydvestsiden av Nautgardstind hvor det vanligvis er et snøfonn sommerstid. Men det er et par hundre meter fra toppen og ned dit.

Det så heller ikke ut til å være mye snø på Besshø. Så vidt jeg kunne se må man bære skiene opp Brui og så være forsiktig det siste stykke opp. Når man skal ned blir det et helvete å unngå alt som stikker opp. Nedenfor Brui var det partier med masse snø.

Nei, det er fortsatt en stund til paradistiden på fjellet (april/mai :))

Skrevet

Fryktelig lite snø i fjellet ja. Vi kom riktignok opp på de 3 toppene på Kvitingskjølen i går, men fra Brimi og opp til ca 1600 moh måtte vi lete etter hvite flekker å gå på. Ble litt bæring av ski i går. Ellers ble det etterhvert en nydelig dag i fjellet. Sterk vind hele tiden, men nesten skyfritt fra midt på dagen og ut.

Roger

Skrevet

Vegen inn til Soleggen er som regel brøyta det meste av vinteren, Steinerskulen har leirskule der. (Det er ihvertfall brøyta der nå). Inn til Solell blir det ikkje brøyta før langt på våren. Det er uansett ikkje langt å gå frå Soleggen til Solell.

Som regel er det mykje betre skiføre dersom ein går frå Soleggen (og inn til Solell) enn frå Brimi Fjellstugu.

Og når ein går frå Soleggen er det som regel best føre dersom ein går innover Skjennarvollane og opp Krokågjelet. Det er litt lengre å gå, men som regel mykje betre skiføre.

Eg tykkjer også det er raskare å gå frå Soleggen enn frå Brimi Fjellstugu.

Svein

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg var en tur på Kvitingskjølen igår (28. feb.). Gikk fra Soleggen og skulle egentlig følge rådet til vårdøl om å gå opp på sydsiden av Krokågjelet. Tålmodigheten tok imidlertid slutt ved Skjenarvollane - jeg bare måtte opp i høyden fortest mulig. :D Gikk opp ryggen nord for Krokågjeldet via vestre og østre toppene og så ned Veselkjølen til Sålell. Solen gikk ned mens jeg var på østtoppen. Droppet N-1 og peiste ned mens det ennå var litt lys. Brukte hodelykt siste stykke.

Det var ikke påtrengende mye snø, men mer enn nok til gamle ski. For såvidt er det nok snø til nye ski dersom man går opp syd for Krokågjelet og går på bena de siste 200 høydemetrene. Problemet er at man vil gjerne også opp på østtoppen. Fra skaret (1971 m) og opp til østtoppen samt videre bort til N-1 er det masse stener som lurer like under snøen. Samme gjelder dersom man følger Veselkjølen ned. Eneste "redning" for nye ski er altså å gå på bena fra 1971 til de østretoppene og så returnere via vesttoppen og ned Krokågjelet. Det er lange stykker å gå på bena, så gamle ski er tingen.

For så vidt var det overraskende mye pudder der. Det var rene pudderhimmelen ned breen fra vesttoppen til skaret før østtoppen. Nesten verdt å dra dit kun for disse 80 høydemetrene. :?: Ellers var det mellom 5-15 cm pudder oppå hardt skare. Kvitingskjølen er vel egentlig ikke en klassisk toppturfjell på ski ettersom det er få partier som er bratte nok til å kunne leke på ordentlig.

Jeg brukte 8 timer på turen. Det var litt for kaldt til å ta lange pauser og det gikk ellers i rolig tempo. Turen går kjappere dersom man følger eksisterende skispor, og ikke på død og liv må gå i jomfruelig pudder og tråkke egne spor slik jeg liker. :?: Ingen andre hadde gått på de 2 ryggene jeg fulgte. :D

• 3 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann!

Er det noen som vet hvor langt veien mot Sålell er brøytet? Lurte på om det ville være kjappere å gå fra denne kanten enn fra Brimi, selv om det ikke var brøytet helt frem...

Håper på tur til helgen :oops:

Skrevet

Espen - de 2 gangene jeg har vært i området denne vinteren var det ikke brøytet lenger enn til Soleggen. Som det fremkommer i annet innlegg over blir det heller ikke brøytet videre før til våren. Det er heller ikke satt opp brøyepinner langs veien innover så brøyting er nok uansett utelukket før til våren. Det er parkeringsmuligheter på venstre side av veien like før Soleggen.

Jeg ville satset på Soleggen fremfor Brimi. Tror jeg har forklart noe om dette før (?)

God tur.

Gjest Anonymous
Skrevet

OK! Takk! (orket ikke lese hele tråden for å se om spørsmålet var besvart først :oops: )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.