Gå til innhold
  • Bli medlem

Fotturer i den svenske fjellheimen


Rino Holt Larsen

Anbefalte innlegg

Har lyst til å gå turer i "det svenska fjällhemmet", men kjenner svært lite til egnede områder. Har hørt om Sarek og Käbnekaise, men der stopper også kunnskapene.

Så; er det noen her inne som kan komme med tips om gode turområder hos Söta bror? (Selv så foretrekker jeg "flatere" fjellområder (vidder) over tregrensa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for tipsene, Bjørn S., Halvard og Arnt :)

Jeg har tidligere sjekket ut flere internett-sider om diverse fjellområder i Sverige, men det blir noe annet med konkrete tips basert på egne turerfaringer fra brukerne her inne. Fint om noen flere har spesifikke "der er det fint å gå"-tips :D

Selv så pleier jeg og familien å være på Hinnøya, som deles på midten av Nordland og Troms, hver sommer. Flotte turområder der oppe, samtidig som det er kort vei over til Sverige, Kebnekaise og Sarek.

Sarek-området kunne jeg svært gjerne tenkt meg å sett nærmere på ... Noen med turerfaring derfra? Gjerne med kort-kort beskrivelse av hvor du/dere begynte turen, og hvor dere gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag känner ju Norge mycket bättre än Sverige, men ett och annat har

man ju snappat genom ex.vis bekanta.

Kebnekaise och Kungsleden dit har en avskräckande egenskap: mycket folk.

Sarek är inte precis folktomt, men relativt vilt, inga hytter t ex.

Som Börgefjell, men med alpinare inramning.

Många, som gillar vidder, dras till Padjelanta. Det finns ingångar

från Norge, dels via Rago (Rako), dels via Sultijelma, Muorkihytta,

leden norrut från Pieskehaure. Området väster om de stora sjöarna

är mycket folktomt. Sen finns också omarkerade leder i det

inre av området. Claes Grundsten har beskrivit

sådana rutter i boken "Vandra Kungsleden", den grå delen,

Sulitelma-Padjelanta.

Nu ska jag berätta vad jag själv har gjort. 1997 gick jag 9 dagar

i Jämtlandsfjällen, Sylarna/Sylan, med två etapper i Norge.

Lite enformigt vissa dagar. Kan bli mycket folk men i början

av juli kan det vara rätt lugnt. Området erbjuder rika möjligheter

att gå på tvären mot lederna över mindre fjäll. I närheten

finns Gråsjöfjällen, Bunnerfjällen etc. som är helt utan leder.

Till pärlorna i Jämtland hör Härjångsdalen.

Året efter gjorde jag en norsk/svensk tur. Denna:

http://www.mai.liu.se/~pehac/salten.html

Saltfjellet, Graddis, Mavasleden i Sverige och åter till

Norge. Arjeplogsfjällen hör säkert till de minst

besökta i hela Sverige och man är beroende av tält.

Vidare är man beroende av båtskjuts (semafor finns)

över Mavasjaure. Här finns stora variationsmöjligheter

och kombinationsmöjligheter. Det är nog det första

jag skulle rekommendera: plocka ihop en tur med

delar från Arjeplogsfjällen, Sulitelma, Padjelanta.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha for meget nyttig info, Peter! :) Jeg har sjekket ut de stedene du foreslo, og det virker svært så fristende å prøve ut ett og annet av dette til sommeren.

Var også innom hjemmesiden din, og må gi deg litt skryt; du skriver svært så godt og levende. Kommer til å benytte meg av din hjemmeside som en liten "fjellvandringsguide" framover :D

Igjen; takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det är en elegant sida, fast jag förvånas lite att turerna är så korta.

Här är en sida av en f d student till mig:

http://www.lysator.liu.se/~nixon/lapponica.html

Den har ovanligt många och användbara tips om turer utanför lederna

och mycket levande berättelser från dessa turer.

Här nämns ju också Vindelfjällen., som ligger söder om Polcirkeln.

De kan ju också vara intressanta

för en norrman, eftersom de är lätta att ta sig till från Norge,

och går att kombinera med etapper i Rana-fjällen.

Granne med Vindelfjällen är Artfjället, som inte är stort

men mycket avskilt. Återigen, lätt för en norrman eftersom det gränsar

direkt till Okstindan.

En liten terminologisk petitess. Birgers hemsida talar

om "Lappland" och "Västerbotten". Det borde nog ha

stått "Norrbotten" i det första fallet. Fjällen i landskapet Lappland

brukar delas in i Norrbottensfjällen (i Norrbottens län)

och Västerbottenfjällen. Län motsvarar norska fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, Peter! :)

Avstandsmessig fra mitt sted i verden (Fredrikstad), kommer jeg først til å forsøke meg på Jämtlandsfjällen, med utgangspunkt i Sylarna. Härjångsdalen virker jo også svært så fristende.

Skal skaffe meg et kart over denne delen av Sverige, slik at det blir litt lettere å planlegge adkomst med bil til området og selve turene.

Dine øvrige forslag, Peter, med blant annet Padjelanta, har jeg mulighet til å gjøre noe med når vi er i Nord-Norge på familiebesøk på sommeren. Da er det kort vei over svenskegrensen, hvor vi kommer inn nord for Kebnekaise, og kan således "velge og vrake" innfallsporter til denne delen av de svenske fjellene.

Jeg er ingen veldig fjellvant person, men litt erfaring fra fjellvandring har jeg fra de norske fjellene i Sør-Norge (Hardangervidda/Jotunheimen/Femundsmarka) og fra Hinnøya i Nord-Norge. Årsaken til at jeg har festet meg litt ved de svenske fjellene, kommer nok fra mine to år i Sverige (1991-1993) hvor jeg så en del tv-programmer om nettopp vandring i svenske fjell. Det er noe ved de svenske fjellene som lokker her og nå ...

Vel, den som vandrer får se :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet over en utrolig flott og informativ internett-side om det vakre Kebnekaise-massivet i Nord-Sverige:

http://www.kebnekaise.nu/

Mange gode tips og råd om vandring generelt, turforslag med cirka tidsangivelser, osv, osv.

Er det ingen her inne som har erfaringer fra vanrdinger i den svenske fjellheimen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal finnes noen ubetjente hytter som er åpne hele året på Kebnekaise. Kvaliteten på noen av disse hyttene skal visstnok være så som så, men her er informasjonen fra min side relativt haltende.

Om jeg var deg, ville jeg kikket innom www.kebnekaise.nu Der er det en del informasjon om overnattingsmuligheter rundt dette fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jag var på en 6 dagers skidtur runt Sullis-fjellen runt 1:a juni førra året. Suverent.. Total stillhet (var alene). Vester om Sullis masivet kommer du till dessa oändliga vidder du tydligen søker. Går du lite mer norrut kommer du till Sareks høyfjell + 2000 m. Ett annat tips er att starta turen längst in i fjorden der Norge er som smalast. Husker ei navnet. Der finns en "canyon" som skal var spektakulär.

Det Sverige mangler i høyfjell tas igen av den, i jämførelse med Norge, enorma vildmarken (ok da minus Finnmarksvidda då).

God tur!

Svorsk er pent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, "svorsk" er bare helt fantastisk :lol: La oss nå like før 100 års jubilèet for frigjøringen, jobbe for Norge og Sverige som èn stat igjen :(

Spøk til side; takker for svaret - og, ja - det er den svenske villmarken med sine enorme vidder som jeg nok finner fascinerende og meget vakker. Jo mer jeg leser om de svenske fjellene, desto mer oppdager jeg hvilke kvaliteter som ligger like over nasjonsgrensa.

De siste dagene har jeg lest flere reisebeskrivelser på Internett om blant annet Sullis-området, og jeg må si det frister med en tur. Skal ikke se bort i fra at det blir noen dager der oppe i forbindelse med den årlige Nord-Norge-turen.

Noen gode linker om og fra Sverige:

http://www.lysator.liu.se/~nixon/lapponica.html

http://fjallen.nygardh.net/

http://home.swipnet.se/lagerelden/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Har kommet over en utrolig flott og informativ internett-side om det vakre Kebnekaise-massivet i Nord-Sverige:

http://www.kebnekaise.nu/

Mange gode tips og råd om vandring generelt, turforslag med cirka tidsangivelser, osv, osv.

Er det ingen her inne som har erfaringer fra vanrdinger i den svenske fjellheimen?

:!:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har nettopp briefet innom de linkene som er gitt i tråden. Tror det er flere en meg som vet svært lite om fjellene hos söta bror. Synes det er mye spennende de har å by på, spesielt i Kebnekaise-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK!

Snygga bilder finns det på dessa sidor, märkligt nog är sidorna gjorda av tyskar.

www.skarja.de

- massa bilder från sarek, klicka på dalgångarna...

www.rapadalen.de

- ännu fler bilder, från sarek och kebnekaise. Klickbara kartor, där man kan klicka för att få upp en bild.

Det är så vackert att man förstummas. Jag talar alltid väl om Norska fjellen, men frågan är om det ändå inte är vackrare i norra Sverige? Mindre stein i alla fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: Ja, det er mye spennende i Sverige på natursiden. Har også festet meg ved Funäsdalen; på svenskesiden vis à vis Røros-traktene.

Barre: Nydelige hjemmesider - og for noen bilder ...! Takker for linkene. Flotters :(

Ja, det er særdeles flott i de nord-svenske fjellene - derfor tar jeg også sikte på en tur til Sarek og/eller Kebnekaise i juli kommende sommer.

Nå har jeg riktignok ingen erfaring med å gå i eksempelvis Sarek Nasjonalpark eller i områdene rundt Kebnekaise fra før, men har vært på noen turer på den andre siden av grensen. Det vil si på Hinnøya (delt på midten av Nordland og Troms fylke). Det som er flott i nord, er den frodige naturen - og det selv på relativt høy høyde. Eller som du selv sier: Mindre sten :) Når det er sagt, så er Jotunheimen utrolig flott - det vil si vakkert på en annen måte.

Tror kanskje vi nordmenn kunne ha godt av å se til Sverige og de mulighetene på natur- og friluftssiden som ligger der. Etter hva jeg kan se på nettet av ulike tilbud, så bugner det av naturopplevelser av ulikt slag - og det like over grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Du som liker "flatere" terreng bør absolutt ta en tur til Sverige, men ikke til Kebnekaise eller Sarek som er mer "alpint".

Selv har jeg gått flere ganger i Sverige. Jeg har gått inn i Padjelanta fra Sulitjelma og Hellemobotn. I Sverige har jeg startet fra Abisko og Nikkaluoktha (som du kommer til med buss fra Kiruna). En vinter startet jeg fra Altevann og hadde tenkt meg til Sulitjelma, men pga for mye dyp løssnø ble det bare en rundtur sydover til Abisko og tilbake til Bjørnfjell over Alesjaure og Unna Allakas.

På Kungsleden fra Abisko er det om sommeren tildels stor trafikk, men i "utkantene" på vei inn fra Norge kan det være nesten folketomt. Du kan oppleve å gå to til tre dager uten å møte et eneste menneske.

Hyttene har høy standard og stiene/ledene er godt merket. Dagsetappene skremmer ingen som har litt trening og erfaring.

Myggen er heller ikke så plagsom som mange vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for noen flotte turtips, Brage! :twisted:

Svært nyttig å få vite hvor man kan starte fra, hva som venter av type natur innover i fjellheimen, osv. Slile tips er gull verdt for meg.

Jeg har Padjelanta på blokka (etter andre gode tips) over aktuelle steder å besøke til sommeren - og jeg må si det området frister ennå mer nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.