Gå til innhold
  • Bli medlem

Forholdene i Hurrungane nå og ukene fremover

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen her som kan si noe om forholdene i Hurrungane nå om dagen? Har sett at mengden nedbør og skydekke ikke akkurat har vert ideell for tindebestigning over 2000m, den siste tiden...

Er det snø i fjellene? Kan noen uttale seg om forholdene for å klyve Store Skagastølstinden eventuelt Skagastølstraversen?

Annonse
Skrevet

Jeg var riktignok i Øst-Jotunheimen, Vestre Torfinnstind, Torfinnsegga og Kvitskartind i helga. Der snødde det etterhvert som bare f...! Uten å kunne se toppene i sin helhet fra teltet ved Bygdin dagen etter så var det lett å se at de var snøhvite. Været vestover var egentlig ekstremt elendig! Skikkelig "ut på tur aldri sur-vær" eller " det finnes bare dårlige klær-vær". For en komplett fantastisk elendig sommer sier nå jeg! Hadde det ikke vært for jobb kunne i det minste forrige uke blitt utnytta ;-)

Synd ikke økonomien per i dag er god nok til at sommeren kunne ha blitt tilbragt i Nord-Norge...

Gjest Anonymous
Skrevet

Trasige greier dette her...

Ser dårlig ut med Skagastølstravers m.a.o...

Russerne dreiv med noe forferdelige greier, hvor de slapp ut et stoff fra jagerfly som visstnok skulle løse opp skyene.... kanskje det hadde vert noe? Noen som er med å spleise?

Skrevet
Hadde det ikke vært for jobb kunne i det minste forrige uke blitt utnytta 8)

Det har virkelig snudd fra midten av forrige uke til nå. Onsdag i forrige uke klagde vi over at det var for varmt til tider over 2000 meter. Nå hadde vi ikke gjort det... ;-)

Fleksitid oyvindbr! Eller feriedager i rest. Flere i vårt turfølge benyttet seg av dette i forrige uke.

Skrevet
..800 m..

Fra yr.no i dag:

Mandag og tirsdag: Nordvest liten og periodevis stiv kuling 15 m/s på kysten og i fjellet, i natt minkende til frisk bris 10, tirsdag morgen dreiende vestlig. Skyet, regnbyger. Nedbør som snø over 900-1100 m, i natt kan hende 500 m.

;-)

Skrevet
Trasige greier dette her...

Ser dårlig ut med Skagastølstravers m.a.o...

Russerne dreiv med noe forferdelige greier, hvor de slapp ut et stoff fra jagerfly som visstnok skulle løse opp skyene.... kanskje det hadde vert noe? Noen som er med å spleise?

Har tenkt mye på hvor fint det hadde vært å kunne løse opp skyer før jeg...

Jeg er kanskje den største skyhateren av alle i forhold til alpine landskap. En ting er skodde under toppene og knallvær over, det kan jeg godta, men enorme atombombesystemer som enten sluker toppene eller ligger over de ødelegger min estetiske opplevelse som kan fremkalle ekstasen jeg alltid er på jakt etter. Men det høres tvilsomt ut med det russerne bedriver...

Ja det høres ut som både du og Erling var heldige sist uke Nils :)

Satser på fleksitid jeg også, men er såpass fersk hos fylkesmannen at jeg ikke har opparbeida meg så mye rettigheter. Neste år derimot...

Har egentlig hatt en ok tursommer pga andre typer turer som ikke krever knallvær, men Jotunsommeren har vært total fiasko. Forlanger knallhøst, men som den pessimisten jeg er så frykter jeg at jeg skal være glad om det i det hele tatt blir en eneste legendarisk godværstur før vinteren kommer. I mars og april neste år kommer jeg til å utnytte første godværshelg på en slik måte at man skulle tro jeg hadde min siste mulighet til å se Jotunheimen for resten av livet, håper jeg da...

Fikk noe positivt ut av helgeturen, en søt røyskatt underholdt oss ganske lenge på 2065 m sør for Kvitskartind :!: Lurer på hva den finner å ernære seg av i den høyda der.

Skrevet
På tide og finne fram skia gutter :) Nysnø ned til 800 m på nordvestlandet i dag :!:

Er jo egentlig kjempeglad i snøtinder, men liker ikke prisen man må betale... Har sikkert dårlig holdning, men sånn er det bare. I tillegg synes jeg snøen kan vente til Store Austabotntind er i boks.

Ingenting er som krystallklare høstdager med melisdryss på toppene eller rett og slett vinterdager av beste merke! Gjør vondt å savne magiske toppturer av det slaget der mens man er fange i sommerens begrensninger; skydannelse og nedbør pga varme og luftfuktighet. Bryr meg ikke så mye om topper midt på sommeren av den grunn, men hadde jo trodd at august kunne bedre enn det vi har fått servert i år!

Skrevet

Heisann!

Gikk Austanbotntraversen på fredag.. ikke noe problem i fht snø da iallefall. Tørt fint fjell hele veien - en kanontur! Det så da heller ikke ut til å ligge snø på de andre toppene i området. Lørdag var det vel noe dårligere vær, men gikk da urdadalsryggen og vet ikke hvordan forholdene utviklet seg i hurrungane denne dagen, men ikke noe snøfall i området vi befant oss hverken lør el. søn.. hva fremtiden bringer er vel mer uklart..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.