panda Skrevet 26. august 2007 Skrevet 26. august 2007 Etter at Knutsholstindturen som var planlagt i helgen gikk i vasken pga sykdom og overbooking av Gjendesheim. stakk jeg oppom en topp i Valdres som jeg ikke har vært på før. Det dreier seg om Skogshorns ukjente og nærmest nabo: Skarvanfjell 1735 Toppen ligger ved siden av Skogshorn og er like høy og på mange måter mye finere. Men mens bortimot 100 mennesker gikk på Skogshorn hadde jeg et helt fjell for meg selv, og det var på en fin turdag i en helg i august. Og her er poenget: Hvor mange mennesker besøker topper som Skarvanfjell eller naboene Nibbi og Veslebotnskarvet i løpet av en sommer ? Eller hva med topper i Jotunheimen som er under 2000 meter, f.eks Surtingstinden 1997 eller Stehøe ? Og hva med litt bortgjemte Rondetopper under 2000 som f.eks Smedhamran (tror det heter det) ? Mange av disse toppene trenger ikke være så veldig vanskelige, men hva gjør vel det ? De er gjerne mye finere enn alternativene. I stedet tråkker altså folk i tusentall opp og ned grussklier osm Storronden, Besseggen og Galdhøpiggen. Underlig! Siter
Erling Skrevet 26. august 2007 Skrevet 26. august 2007 Skarvanfjell på 1735 moh var jeg også på for første gang 5.august i år. Målet var egentlig Skogshorn hvor jeg har vært to ganger før, så når jeg så at Skarvanfjell var såpass enkel tenkte jeg å prøve noe nytt. En flott tur som gjerne kunne vært forlenget bortom 1741-toppen og Nibbe på 1717 moh. Skogshorn sin fordel er at den er det siste høye fjellet før Østlandet. Utsikten mot Hemsedal og sørøstover tror jeg derfor noe bedre fra Skogshorn enn Skarvanfjell. Har du vært på flere topper i Hemsedal Mange av dem er ypperlige skiturtopper som Høgeloft og Ranastongi - begge over 1900 moh og det er også et vell av andre topper på begge sider av dalen. At folk går Besseggen skyldes vel Ibsen og at folk vil på Galdhøpiggen synes jeg ikke er noe underlig - det er Norges høyeste fjell Grussklia opp Storsmeden har jeg ikke prøvd ennå - det er det eneste over 2k jeg mangler i Rondane Siter
panda Skrevet 27. august 2007 Forfatter Skrevet 27. august 2007 Storsmeden skal selvsagt være Storronden. Det er mange fine fjell i området ja, selv om ingen av dem er særlig krevende. Grindane f.eks er det nok ganske populær tror jeg, men der kan man rusle helt ut på den ytterste toppen over Grindaheim (Veslenibb ?!) og se 1000 meter rett ned i pipene til folk omtrent. Siter
erge Skrevet 27. august 2007 Skrevet 27. august 2007 Og her er poenget: Hvor mange mennesker besøker topper som Skarvanfjell eller naboene Nibbi og Veslebotnskarvet i løpet av en sommer ? Eller hva med topper i Jotunheimen som er under 2000 meter, f.eks Surtingstinden 1997 eller Stehøe ? Og hva med litt bortgjemte Rondetopper under 2000 som f.eks Smedhamran (tror det heter det) ? Godt poeng! Har spesielt tenkt på dette når det gjelder Jotunheimen. Her tror jeg spesielt mye av fokuset på 2000 meterne har ”forvridd” folks holdning til fjelltoppene ellers. Kanskje det neste kunne være å lage en turguide for Jotunheimen for topper mellom 1500 og 2000 meter - med liste bakerst for avkryssing (utrolig hva slike lister har av virkning) Hadde kanskje blitt meningsfylt å gå til lavere topper også da Siter
Busken Skrevet 27. august 2007 Skrevet 27. august 2007 Eller hva med topper i Jotunheimen som er under 2000 meter, f.eks Surtingstinden 1997 Lurer på om det ikke var denne de kjørte snowboard ned fra i "Fritt Vilt". Har inntrykk av at brattkjørerne er lite opptatt av høyden på toppen og mer opptatt av lengden på nedkjøringen. En fin topp med høy primærfaktor øst for Rondane er Sølenkletten. Fin sykkeltur på ca 13 km på dårlig grusvei til Breisjøseter ved foten av fjellet. Totalt 7-8 timer uten å se mye folk. Anbefales. I samme området ligger en fin skitopp kalt Gravskarhøgda. Under gode forhold gjøres den unna på 3-4 timer og gir en utrolig utsikt mot Rondane fra øst. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.