Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyeste norske fjelltopp uten toppvarde

TL

Anbefalte innlegg

Hvilken norsk fjelltopp (PF minst 30 m) er den høyeste uten toppvarde?

Spørsmålet meldte seg første gang sommeren 1999, da jeg besteg en topp langt nord i Børgefjell, uten norsk navn. På samisk heter toppen Gierkietjahke og er 1514 moh (noen få km sør for Golvertind). Til vår overraskelse var toppen tilsynelatende uberørt, da det verken fantes antydning til varde, flysignal, el.l.

I sommer meldte spørsmålet seg igjen, da jeg var på topptur i ytre Rana. Her (Tortenviktinden) var varden satt opp på kommunegrensen og ikke på selve toppunktet, 100 - 150m lenger nord.

Andre eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Galdhøpiggen har faktisk ingen toppvarde. Toppen er mer eller mindre ribbet for stein. Om alle gikk med til å "mure" hytta, eller om de har blitt souvenirer vet jeg ikke, men det eneste du finner helt på toppen er en trebeint sikteskive i metall, samt et par gamle 2x8" bjelker som fungerer som sittebenk. Men ingen varde. Men uberørt er jo toppen alt annet enn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.