Gå til innhold
  • Bli medlem

Rosa fjellplante


inaktiv

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn
Det første bildet er opplagt fjellsmelle, og det andre er ikke det. Holder også en knapp på rødsildre, men det kan vel også være greplyng?

Ja, ja man blir visst ikke kvitt smella, en av de vanligste fjellplanter, iallfall i mine fjell:

http://www.krovoll.net/Ramsbrattskarv/slides/P13.htm

Litt artig å få noe nytt:

http://www.krovoll.net/Leverkinna/2007/slides/P8.htm

Greplyngen din var -- kremt -- litt "diffus".

Vi kan vel ta med rødsildra også for fullstendighetens skyld:

http://www.krovoll.net/Hoghoa/2004/slides/P15.htm

:)

Men kvite røslyng, se det, den har jeg aldri gått meg på -- ennå.

post-511-133474487685_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsmella skal være vanlig i høgfjellet. Trudde det var fjellsmelle på bildet under men er ikkje heilt sikker ? Bildet er tatt på Skori, sydligeste 1000-metertoppen i landet.

Blander meg ikke inn i blomsterdebatten men må bare korrigere din uttalelse om den sydligste 1000-metertoppen. Et par kilometer sydvest for Skori finner du trig.punkt D38T0282 på 1010 moh. Fastmerket har navnet Jensheia, men finner ikke navn på kartet. Ca 150 m vest-sydvest for trig.punktet ligger en topp på 1012 moh som jeg mener er norges sydligste 1000meterstopp etter litt finstudier av området. Vedlegger et bilde fra pinsen i fjor

post-480-133474487699_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, Fjellsmelle huskes fra nå. Beklager bildeoppløsningen, skulle kanskje crop-et bildet heller enn å pakke det tettere i jpeg. Bildet til Fjellfinn viste det var samme blomst jeg hadde tatt bilde av.

Imponerende at de vokser så høyt og tilsynelatende rett på steinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Men kvite røslyng, se det, den har jeg aldri gått meg på -- ennå]

Ser du har vært mange turer på Snota, Fjellfinn. På min første tur nå i sommer fant jeg den hvite varianten av røsslyng. Kanskje du finner den på din neste tur! Ellers en flott blomstring av røsslyng.

post-2227-133474487919_thumb.jpg

post-2227-133474487924_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snilen skrev:

--------------------------------------------------------------------------------

Dag G - Evje skrev:

Fjellsmella skal være vanlig i høgfjellet. Trudde det var fjellsmelle på bildet under men er ikkje heilt sikker ? Bildet er tatt på Skori, sydligeste 1000-metertoppen i landet.

Blander meg ikke inn i blomsterdebatten men må bare korrigere din uttalelse om den sydligste 1000-metertoppen. Et par kilometer sydvest for Skori finner du trig.punkt D38T0282 på 1010 moh. Fastmerket har navnet Jensheia, men finner ikke navn på kartet. Ca 150 m vest-sydvest for trig.punktet ligger en topp på 1012 moh som jeg mener er norges sydligste 1000meterstopp etter litt finstudier av området. Vedlegger et bilde fra pinsen i fjor

Var klar over de to punktene lenger syd, men så er det dette med primærfaktorer. Det kan vel diskuteres i det vide og det breie om Jensheia en topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.