Gå til innhold
  • Bli medlem

Sørsmål om sekk


NJB

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe meg en sekk og skal bruke den på turer i fjellet og i marka. Skal kunne ta med meg Telt: Helsport fjellheimen x-trem (4kg), Sovepose: Helsport Raudfjorden (2,6kg),liggeunderlag: Exped downmat 9 (1kg),Primus omnifuel og kjelesett (ca2kg) Da er jeg oppe i ca 10kg bare der,så kommer jo mat og klær og div ting.

Det jeg lurte på om det vil holde med enn 100liter sekk eller om jeg burde gå for noe større,hva slags sekker anbefaler dere?

Jeg har jo lest litt om Norrøna Recon Pack Synkroflex 125liter og om Bergans Alpinist Escape Standard 130 liter.

Vil de være for store for mitt bruk?

Ser at Bergans Alpinist Escape kan gjøres om til en dagstursekk,men vet ikke helt om jeg trenger den funksjonen.

Jeg er 171cm høy og 65kg

Har også hørt rykter om at Bergans Alpinist Escape ikke er helt vantett. Stemmer det?

Og hvor kan man få prosenter på disse sekkene når man er medlem i DNT og hvor mye er det?

Takker for alle svar.

Mvh.

Nils-Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg har brukt Norrøna Recon Pack lenge nå, og har tidligere brukt Bergans Alpinist (største utgaven). Tror ikke den nye Alpinist sekken er sammenlignbar med den jeg hadde, den har nok blitt kraftig forbedret iløpet av de siste 8 årene...

Utifra min erfaring er Norrøna sekken klart å anbefale! Hvis du skal bære tungt så er det ikke noe å tenke på, spør du meg!

Man kan justere rygglengden relativt mye, men du bør prøve den før du kjøper for å være sikker. Jeg er lang i ryggen og har den innstil på ca 90% av max lengde... Jeg har gått på lange turer med 35+ kg i sekken, uten noen negative opplevelser med den. Lett å justere mens man går, og veldig solide og kraftige remmer. Har måtte byttet ut et par av spennene/klipsene etter å ha slengt sekken litt uforsiktig fra meg og knekt de... Men det kan skje med hvilken som helst sekk.

Hvis du er DNT medlem får du 15% rabatt hos Oslo Sportslager hvis du handler for 1500.- eller mer:

http://www.oslosportslager.no/kundesider/421068/DNT_Medlemmer.html

Jeg burde nevne at på kortere turer (f.eks 2 netter eller mindre) bruker jeg vanligvis ikke Recon Pack'en, ettersom jeg har en mindre lettere sekk til dette formålet.

Når det gjelder vanntetthet, så skal du bare glemme å stole på at en produsent sier den er vanntett! Sprutsikker er vel mer riktig. Anbefaler å bruke en søppelsekk inni hovedrommet OG pakk klær og sovepose i vanntette bagger eller plastposer (da flyter sekken og bra hvis du skal ut å svømme...) Regntrekk utenpå sekken fungerer og ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Er litt usikker på om jeg virkelig trenger en sekk på 130 liter,kanskje jeg burde gå for noe mindre.

Skal ha med det som er beskrevet i min første post +at jeg må jo ha litt klær og mat og ett speilreflekskamera med 2 objektiver.

Skal maks være borte 1 uke av gangen.og det blir å bære 15-25kg

Så kom med råd om hvor stor sekk dere tror jeg trenger ut ifra erfaringer dere selv har.

Var å så på en Bergans Viking II på 110liter,den satt veldig bra,prøvde også Bergans Alpinist Escape,den satt sånn passebra ,men jeg fikk ikke justert den skikkelig da jeg sto i butikken.

Er det noe kvalitets forskjell mellom de 2 sekkene,tenker da på løsninger på hvordan sekkene er i bruk?

Mvh.

Nils-jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... hørt mye bra om Recon pack nå ja...men samtidig noen som mener at jeg ikke trenger så stor sekk som 125liter.De mener jeg maks trenger 100 liter uten sidelommer.

Skal forøvrig ikke ha sidelommer da jeg synes sånne lommer av og til kommer i veien,så da kan jeg vel trekke fra sånn ca 10 liter (5liter per lomme)

Uff... er kjipt å ikke ha noen spesiell referanse selv om hvor stor sekk jeg trenger. :arrow:

Er redd for å kjøpe for stor sekk så jeg bærer meg ihjel og ødlegger gleden ved å gå i fjellet,men samtidig ønsker jeg ikke å kjøpe for liten sekk til det utstyret jeg har henvist til.

Og hvordan passer Recon pack`n til en person som bare er 171cm høy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Bergans viking II passet godt er den et godt valg. Den har vel samme bæresystem som alpinisten, men er beregnet for kortere rygger. Norrøna har jeg ikke noe erfaring med selv, men de skal visst være gode. Som du selv er inne på er det viktig å ikke kjøpe for stor sekk. Bæresystemet kan være så bra det bare vil, men passer ikke sekken er det bortkastet. Ikke vær redd for at sekken er 10 liter for stor. Man er ikke nødt til å fylle den helt opp. Dessuten er det en fordel å få mest mulig i sekken i stedet for utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Recon Pack selv - greit nok at sekken er enorm og kanskje veier litt mye. Men dette er er av de kraftigste sekkene du får tak i og vil vare i mange år.

Har en Para Ranger(anatomisk) som jeg kjøpte i 96 - er litt slitt her og der men ellers helt ok. Kjøpte kun ny sekk siden det var tilbud.

Remmene på siden gjør det enkelt å pakke sekken med mye mindre ting enn det den har plass til, synes det er bedre å ha en sekk man kan pakke alt man trenger uansett enn å måtte bruke masse penger på en sekk nummer to... en liten dagstursekk kommer jo ikke i nærheten i størrelse men mye lavere pris.

Finnes nok mange greie sekker rundt hundre liter. Husker ikke helt hva som anbefales i forskjellige tester men når det gjelder slitestyrke kommer Norrøa høyt på liste. Kan være de passer bedre for litt store/lange folk men men. Det er enkelt å justere på alle måter.

Lommene på de store sekkene er vel minst 10l totalt - men tror nesten de er nærmere 15l faktisk, husker ikke helt. De kan du ta av da de er festet med kraftig glidelås og kan brukes som en enkel småtursekk, enten med den ene eller begge lommene. Lokket på Para Ranger er løst/justerbart så du kan pakke veldig høyt i den, mens Recon Pack er fast men igjen vid og god åpning og enorm kapasitet på vekt og som sagt slitestyrke.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 110l sekk og har ikke sett behovet for noe større. Men en ting er sikkert - om jeg skulle ha noe mindre måtte jeg pakke teltet på utsiden av sekken for en ukestur.

Jeg mener det er mye bedre å ha for stor sekk enn for liten. Som det ble sagt tidligere her i tråden; man trenger ikke pakke den full. Teorien om at en mindre sekk tvinger deg til å pakke mindre holder ikke vann. Ikke bekymre deg for størrelsen, så lenge den er over 100l og den passer deg godt. Det er tross alt det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev: Skal kunne ta med meg Telt: Helsport fjellheimen x-trem (4kg), Sovepose: Helsport Raudfjorden (2,6kg),liggeunderlag: Exped downmat 9 (1kg),Primus omnifuel og kjelesett (ca2kg) Da er jeg oppe i ca 10kg bare der,så kommer jo mat og klær og div ting.

Vektmessig er du allerede oppe i nesten 15 kilo før klær, mat og sånt. Må huske at sekken veier endel også... Jeg glemte det på en av mine første lengre turer med min aplinist I på 130 liter, og kunne ikke skjønne hvordan sekken ble så inn i h...vete tung når jeg pakket den. Jeg hadde jo veid (nesten) alt som skulle opp i den, og sammenlagt ble det rett under 25 kilo. Overrasket når vekten stoppet på 30!

Når det er sagt funket sekken helt fint med den vekten. Beina mine likte det nok mindre...

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon pack har et magebelte som svinger på midten.

Jeg synes det er en kjempefordel når jeg bærer tungt i ulendt terreng. :)

Det eneste jeg har å utsette på sekken er at noen av spennen er direkte underdimensjonert.

De fester stroppene mellom hoftebeltet og sekken. Jeg har knukket en av de på 2 år.

Unn på Norrøna ordna ny på 2 dager.

Jeg synes det er greit med 110+20 l som det står på min.

Det er greit å ha litt ekstra volum så en slipper å vakumpakke sokkene.

Synkron utgaven er stiv nok synes jeg.

Med mat for 3 pers en uke og en stor Allykano på toppen merkekt jeg at ryggen svaia for første gang.

Når jeg bærer vanndunker til hytta er den grei med 40 l vann oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål rygglengda di,dvs fra toppen av hoftekam til midt oppe på skulderen. Har du kort rygg (40-45 cm) ,så vurder Bergans viking som er en shortversjon av Bergans Alpinist. Eller så er Norrønas Reconpack en bra sekk og er beregnet for personer fra 170 cm. Viktig at rygglengden din og sekk passer sammen,ellers så nekter hoftebeltet å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke har gått med skikkelig stor sekk før bør du ikke gå helt opp til 125 kg, det blir en stor påkjenning på skrotten.

Du kan satse på Bergans 110 kg og kjøpe inn ekstra brystlommer, tror dem rommer 5 liter hver. Dem er forøvrig gull verdt, her kan du legge ting du ønsker skal være lett tilgjengelig. Feks. kart og kompass, drikkeflaske, snop, kamera, penger, billetter osv. Jeg kjøpte det inn selv, har ikke angret ennå, jeg er storfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dersom du ikke har gått med skikkelig stor sekk før bør du ikke gå helt opp til 125 kg, det blir en stor påkjenning på skrotten.

Enig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... er ikke lett dette her.

Dere sier jeg ikke burde kjøpe så stor sekk som 125liter om jeg ikke har gått med sekk så mye før,men heller velge en Bergans viking II som er 110 liter.

Men er det ikke bedre å kjøpe Norrøna Recon pack og ta av sidelommene,de skal vist romme 10 liter hver i følge Norønna,da blir det jo en sekk på 105 liter?

I fysisk størrelse har jeg hørt at Vikingen virker endel større og klompete enn en Recon Pack som er strammet litt sammen.

Hva er best av de forskjellige bæresystemene som de forskjellige sekkene har ut i fra deres egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge sekkene vil helt sikkert kunne fungere. Dra til en butikk som har begge. Dytt oppi en del tunge ting og prøvegå litt rundt. Helst ikke bare på flatt gulv, trapper kan være greit. Viktig at de blir prøvd med ralistisk vekt! Kjøp så den som passer deg best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Da har jeg bestemt meg for hvilken sekk jeg skal kjøpe.

Det blir en Norrøna Para Ranger på 120 liter. Syntes den var behagelig å ha på med ca 15-20 kilo i sekken.

Prøvde også Norrøna Recon Pack og en Gregory sekk.

Syntes recon packen var behagelig men veldig høy. Da jeg justerte den til min høyde (171cm) så gikk sekken veldig langt over hode mitt og det likte jeg ikke.

Men Para Rangeren var perfekt.

Takker for alle forslag og råd jeg har fått her på forumet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.