Gå til innhold
  • Bli medlem

Med Dronninga på Slogen


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Det var tid for toppturer og kjerringa hadde i år ønske om i år å ikkje gå opp på bare "fusketopper". "Fusketopper" kaller ho det å kjøre høgast mulig,1100 moh,1400 eller 1800 og så gå opp det siste stykket. Dessuten kunne ho gjerne tenke seg å slippe posesupper og boksemat for ein dag. Skulle begge ønsker oppfylles måtte det bli å gå opp på Slogen frå Øye Union Hotel i Norangsdalen. Hotelrom ble bestilt og for et hotel!! Her sitter gammel tindekultur i veggene.

 

Både Patchell og Slingsby hadde tilhold her. Vært et besøk for alle med interesse for norsk fjellhistorie. Og turen opp frå Øye til toppen var bratt og flott. Kanhende ein av dei lengste og brattaste oppoverbakkane i landet. Utsikten var vid og været bra. Et tynt skylag streifet av og til toppen. Turen og overnattinga ble topp for dronninga. Sherpaen ho hadde med til å bære sekk var litt støl dagen derpå. 1564 m frå sjø til topp, med horisontalstrekk på kun 3000 m kjentes. Det blei ein nedtur å reise til Jotunheimen etterpå. Tåka låg tett over 2000 meter og alle bildene blei like grå. Det blir nok tilbake til Sunmørsalpane neste år.

post-728-133474486333_thumb.jpg

post-728-133474486341_thumb.jpg

post-728-133474486347_thumb.jpg

post-728-133474486355_thumb.jpg

post-728-133474486362_thumb.jpg

post-728-13347448637_thumb.jpg

post-728-133474486378_thumb.jpg

post-728-133474486385_thumb.jpg

post-728-13347448639_thumb.jpg

post-728-133474486395_thumb.jpg

post-728-133474486401_thumb.jpg

post-728-13347448641_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Dronninga hadde litt av hvert å by på til sherpaen. Noe spøkelse såg vi ikkje, bare hørte noen uforklarlige knirkelyder, men så hadde vi heller ikkje det blå rommet hvor tjenestepika går igjen på. Burde vært ein fin overnattingsplass for "eaa". Ser han har en del (røver)-historier om uforklarlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Sikkert en fin tur. Og dere kom vel helt opp. Jeg husker tilbake til min ungdom (ca 1995) hvor jeg kranset rundt Slogen. Gikk opp fra Stranda et år og Urke året etter. Men aldri om tåka lot vær å dukke opp den dagen vi kom frem til fjellets fot. Jeg har vært værfast på Patchellhytta og sett behovet for varding for hver en meter på vei ned og opp. Jo takk Slogen byr på utfordringer og opplevelser. Vi møtte masse hyggelige vestlendinger som tok oss med opp mot toppen ( men vi måtte snu ) og noen andre førte oss over breen ( ?? hva heter den mot vellesæterhytta ) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en fin tur. Og dere kom vel helt opp. Jeg husker tilbake til min ungdom (ca 1995) hvor jeg kranset rundt Slogen. Gikk opp fra Stranda et år og Urke året etter. Men aldri om tåka lot vær å dukke opp den dagen vi kom frem til fjellets fot. Jeg har vært værfast på Patchellhytta og sett behovet for varding for hver en meter på vei ned og opp. Jo takk Slogen byr på utfordringer og opplevelser. Vi møtte masse hyggelige vestlendinger som tok oss med opp mot toppen ( men vi måtte snu ) og noen andre førte oss over breen ( ?? hva heter den mot vellesæterhytta ) :)

Er det Gullmorbreen du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.