Gå til innhold
  • Bli medlem

Langhelg i Jotunheimen i September, noen tips?


karlap

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi er to kammerater som skal på en langhelg i jotunheimen i september (har fått innfridd guttetur fra våre bedre halvdeler). Vi har to ruter vi vurderer og lurer på om noen har erfaring med.

1. gjendesheim – memurubu (båt) – glitterheim fredag, glitterheim – glittertinn – glitterheim lørdag, glitterheim – gjendesheim søndag

2. gjendesheim – gjendebu (båt) – spiterstulen fredag, spiterstulen – glitterheim (over glittertinn ved bra vær) lørdag, glitterheim – gjendesheim søndag.

Vi er i OK form begge to, men har ikke tenkt oss i fjellet for å trene men for å oppleve naturen. Hvordan er disse rutene i så måte? Kan de gjennomføres uten å stresse? Hvilken anbefales 1 eller 2 evt andre i samme område?

Takker for alle tips,

Karl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville gått for alt. 1.

Turen fra Gjendebu til Spiterstulen er lang og helt den store naturopplevelsen fikk jeg ikke i tåka i Uradalen. Alle jeg har snakket med om den etappen sa at den var tøff, og nå kan jeg melde meg inn i den klubben selv. Det blir også en del høydemeter fra Spiterstulen opptil Gliitertinden i forhold til Glitterheim. De kan bli litt tunge hvis dere bærer på tunge sekker.

Jeg har aldri gått mellom Memurubu og Glitterheim men har blitt anbefalt turen av flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at valget av alternativ særlig er avhengig av to forhold:

1) Hvordan været er

2) Hvor sterke og i god form dere er

Turen fra Gjendebu til Spiterstulen er en av de aller flotteste merka rutene i hele fjellet etter min oppfatning, men dette avhenger selvfølgelig av at været er bra nok. Ved god sikt er dette absolutt mitt valg, sjekk bare på kartet tinderekka langs denne ruta :shock:

Når det er sagt, det kjennes i beina på slutten, noe som gjør at en bør tenke på hvor mye bagasje, egen form og hvor greit det er å føle at en sliter litt, særlig hvis tanken også er å ha lyst til Spiterstulen-Glitterheim over tinden neste dag.

Hvis skodda henger allerede på 1800, ta det letteste alternativet, hvis pent vær hadde jeg tatt Gjendebu-varianten hvis jeg hadde bein til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info.

Tror alt 2 blir i tøffeste laget, mer slit enn fornøyelse. Alt 1 gir også større mulighet til å justere i forhold til vær, kan bli sittende på glitterheim å spise rømmegrøt hele dagen dersom det slår seg vrangt :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.