Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Rene inflasjonen av Alpe-rapporter her inne for tida.

Men det gjør såmen ikke noe, med slike lekre bilder fra et så overveldende landskap! :D

Takker så mye for innblikket! Kan se lenge på slikt... :!:

Skrevet

Det er ikke bare søndagsturer du går Lyngve (så sant du ikke går tur idag da..). :D Nydelige bilder, med heftige fjell! Ser jaggu spenstig ut den traversen. :!:

Å gå helt ut til Durrenhorn, også returnere hele ryggen tilbake, ville TATT SIN TID og gjort snøen fuktig og ustabil, spesielt i traversen mellom Stecknadelhorn og Nadelhorn.

Hvor lang tid ville en slik tur tatt? Og hvor lenge varte din tur?

Skrevet

Nils, ryggen ser nok mer dramatisk ut enn den virkelig er. Jeg gikk usikret hele veien, men så at de andre teamene valgte å rappelere ned fra det øverste partiet av Stecknadelhorn, og forøvrig bevege seg innbundet i tau, hvor tauet som oftest legges innom steiner og utspring som løpende forankring. I Martin Moran sin guide er ryggen mellom Hoberghorn og Stecknadelhorn gradert til AD- (II og III passasjer). Etter min mening må det ihvertfall være en veldig svak 3'er. Ved gode snøforhold ville nok eventulle III passajer (pinnakler) kunne omgås litt ned i vestsiden (skyggesiden av bildet), men det vil nok være vel så eksponert.

Tur/retur Hoberghorn til Durrenhorn, ville medføre 400 høydemetere ekstra i ganske tidkrevende terreng (II og kanskje III). Dette ville nok tatt 3 timer ekstra. Jeg var ikke komfortabel med å returnere til snø/is passasjen mellom Stecknadelhorn og Nadelhorn solo/usikret så sent på dagen.

Det skal også legges til at Durrenhorn, pga klimaforandringer, nå er blitt en svært så utilgjengelig topp. Skal jeg ta denne senere, må det bli et år med gode forhold i snørennen opp til Durrenjoch (40-50 grader), eller så må det bli nordfra i et langt og endeløst scramble-prosjekt (gradert til AD og III) fra Bordierhytten.

PS! Jeg startet alltfor tidlig fra min bivuakk ovenfor Michabelhytte (litt etter kl 02), hvilket medførte at jeg ankom Nadelhorn i stummende mørke (kl 05) og måtte vente der nesten 1 time på mer lys, for å vurdere ruten videre mot Stecknadelhorn. Dessuten satt jeg og ventet 1 time på Hoberghorn, før å høre om neste taulag visste noe om forholdene i snørennen fra Durrenjoch. Av dem fikk jeg vite at forholdene var svært vanskelig og farlig. De hadde ikke tenkt seg videre, og dermed bestemte jeg meg også for å snu. Litt ergerlig, men....

Skrevet

Gratulerer. Fin travers. Liker bildet med Weisshorn. Har selv prøved meg en gang der oppe men måtte snu grunnet møkkavær.

Går det an å gå traversen omvendt? Da kan man tar renna opp Dürrenhorn på morgen og kanskje slipper steinsprang.

VEt du?

Skrevet
Går det an å gå traversen omvendt? Da kan man tar renna opp Dürrenhorn på morgen og kanskje slipper steinsprang.

VEt du?

Ja, det er det som er normalen. Men i renna opp til Durrenjoch var det nå kun nederste halvdel som hadde noen snørester. Ovenfor var det blankpolert og mye løsgods. De har visst satt inn noen jernstenger (stanchions) i øverste halvdel, men disse var under de rådende snøforhold "utenfor rekkevidde" når man kommer nedenfra, og formasjoner til å plassere egne sikringer er vel heller sparsommelige i denne rennen. Mulig at rapeller ville fungert bra med utgangspunkt i disse jernstengene, men jeg hadde bare en 20 meters taustump og ville nok kommet for kort. Men hovedproblemet er alt løsgodset som bombarderer denne rennen. Den så veldig ufyselig ut da jeg senere på dagen studerte den med kikkert.

At ingen så ut til å gjøre hele Nadelgrat inkl Durrenhorn på en slik fantastisk skyfri dag, tyder på at forholdene var meget ugunstige. Det beste alternativet når snørennen er "off-limit" hadde nok vært å støte fra Bordierhytten og komme ned til Michabelhytten. Jeg vurderte dette også, men kom frem til at jeg ville prøve å gjøre Nadelgrat i begge retninger, fordi jeg da slapp et upraktisk utgangspunkt fra Bordierhytten eller en risky oppstigning/nedstigning fra/til Durrenjoch. Da jeg innså at jeg begynte å løpe opp for tid med hensyn til en "safe" retur til Nadelhorn, håpet jeg at teamet som kom etter meg ville forsøke Durrenhorn med en påfølgende nedstigning fra Durrenjoch (og forhåpentligvis ha et lengre tau enn meg), for så å slå følge med dem over den stedvis oppsprukne breen tilbake til Windjoch. Men de hadde de dessverre ikke planer om. Derfor returnerte jeg straks til Stecknadelhorn og normalruten på Nadelhorn før snøen ble altfor bløt og risikabel. På en slik gloheit dag, var nok det et fornuftig valg, med tanke på at jeg gikk alene og usikret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.