Gå til innhold
  • Bli medlem

Skagastølsryggen vs andre

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis man bruker abakalov-anker som rapellfeste i is, slipper man å etterlate dyrebare isskruer. Man bruker en isskrue til å lage to hull som er vinklet slik at de møter hverandre innerst. Man kan da tre en slynge gjennom hullet med hjelp av en bit streng med bøy på enden. Dette ankeret er meget solid i god is og billig.

Vi brukte heller ikke sikring på Styggedalsryggen, eller ut Skagastølsryggen (ved en annen anledning). Helt greit med unntak av at vi rotet oss litt for langt ut i nordsiden på Centraltind, og følte et visst ubehag noen minutter, pga løst fjell, langt ned o.s.v.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som har gått opp Gjertvassbreen i mai/juni, på ski for eksempel?

Skrevet

Hei !

Takk for påminnelsen om isanker !

Rapellankeret kan jo ellers også lages med øks selv om det er mere arbeid !

Tipset om slange som sugerør fikk jeg ellers av min gode venn og tinderangler Einar Skage Andersen !

Kjenner ikke renna fra Maradalsbreen.

Gjertvassbreen i mai/juni.

Ut fra forholdene da jeg så på en mulig oppgang i juli, ville jeg krevd optimale forhold dersom jeg skulle gått der usikra på ski.

For meg innebærer det at været skulle vært optimalt, snøen tint og frosset noen ganger, samt at det skulle vært skare etter skikkelig nattekulde. Eller med andre ord de samme forholdene som jeg ville krevd for å gå Småttene usikra.

knut

Skrevet

Knut skrev:

Gjertvassbreen i mai/juni.

Ut fra forholdene da jeg så på en mulig oppgang i juli, ville jeg krevd optimale forhold dersom jeg skulle gått der usikra på ski.

Jostedalen breførarlag arrangerer tur midt i mai opp Gjertvassbreen til Gjertvasstind og Styggedalstind: http://www.jostedalen-breforarlag.no/norsk-skiturar.htm

Jeg synes nok det høres skummelt ut, men breførarlaget vet vel hva de driver med. Skulle gjerne vært med selv, men breen er sikkert så bratt at det er en fare for at jeg psyker ut der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Annonse

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.