Gå til innhold
  • Bli medlem

Skagastølsryggen vs andre

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Sitat:

Eg vil elles oppfordre folk her inne til ikkje å"frykte" skagastølsryggen meir enn nødvendig...det virkar som terskelen for å gjere Storen på eiga hand, er mykje høgre enn andre toppar i same område. Og det er det ingen grunn til. Ein må ta dei same førehaldsreglane same kva topp ein har som målsetjing. Og vel ein rett ruter, så er faktisk ikkje Storen frå bandet eller skagastølsryggen meir teknisk vanskeleg enn andre klassiske Hurrungane-toppar Så var no det sagt

God tur, folkens!

Hilde

Hilde skrev dette under et annet tema. Har ikke selv vært på noen topper i Hurrungane, kun lengtet på avstand. Noen som har kommentarer, spesielt til påstanden om teknisk vanskelighetsgrad.

Hilde:

Kanskje du kan presisere hva du mener med "andre klassiske Hurrungane-topper".

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er et greit faktum at de fleste andre, for ikke å si alle? andre Hurrungtopper er enklere enn Storen ad letteste rute.

Midtmaradalstindane, Dyrhaugstindane, Soleiebotntindane (også N), Austanbotntindane (S er litt mer tricky, men rent teknisk like vanskelig eller sogar enklere enn). Uten å ha vært der tør jeg vedrørende de andre toppene i Styggedals / Skagastølsmassivet å hevde etter å ha lest en rekke skildringer at heller ikke disse er teknisk vanskeligere. Sentraltind og Vesle Skagastløstind og Midtre samt Styggedalstindane er alle litt mer krevende å nå, og sammenlignet med et utgangspunkt på Bandet er de også mer utilgjengelige.

Styggedalstindane er kanskje, sammen med Maradalstindane blant de mer utilgjengelige i Hurrungane.

Siden innlegget til Hilde er tatt ut av en helt annen debatt, tviler jeg på om hun objektivt til hevde akkurat det samme i denne debatten.

Hilsen Storenbestiger 2004.

Gjest Anonymous
Skrevet
Hilsen Storenbestiger 2004.

Dæven, tidlig ute du :wink::D

Sitatet er tatt fra under "turfølge". Debatt og debatt, det ble vel bare konstatert fra Hildes side at..., ja du ser sitatet.

Skrevet

Det største problemet med Storen, slik jeg ser det, er at "alle" skal opp dit i høysesongen. Jeg har ikke vært der enda, men det er mest fordi jeg gruer meg til å bli truffet av steinsprang utløst av andre klatrere. Greit nok med selvforskyldte uhell, men jeg har ikke lyst til å bli skadelidende av andres feil. Selve toppen/utfordringen har jeg respekt for, men jeg frykter den absolutt ikke...

Har en viss plan om å komme meg dit i sommer, men det har jeg hvert år... Får se om Hilde klarer å dra meg og Tom opp dit :wink:

Skrevet

Jeg er enig med deg der Torgeir. Nesten alle går i samme skytefelt, og det kommer ganske mye ammunisjon nedover fjellsiden. Det er jo så mye løst der at selv om en er forsiktig er det fort gjort å sende avgårde en stein.

Man kan jo starte tidlig, men det er jo mange som gjør det også. Alternativt velge en anne, objektivt tryggere rute.

Skrevet
Det største problemet med Storen, slik jeg ser det, er at "alle" skal opp dit i høysesongen. Jeg har ikke vært der enda, men det er mest fordi jeg gruer meg til å bli truffet av steinsprang utløst av andre klatrere. Greit nok med selvforskyldte uhell, men jeg har ikke lyst til å bli skadelidende av andres feil. Selve toppenutfordringen har jeg respekt for, men jeg frykter den absolutt ikke...

Nettopp derfor valgte jeg å ta turen dit tidlig i september og på en hverdag. I nydelig høstvær traff vi kun på 2 andre klatrere, og hadde fjellet for oss selv :wink: . Og da gikk vi Heftyes renne!

Skrevet

Eller gjør som oss, start kl 0000 om natta. Da er det god plass selv i høysesongen.... Storen er ingenting å frykte, bortsett fra det som nevnes med steinsprang. Det er et problem som ikke er lett å eliminere.

Skrevet

Svein,

jeg har ikke gått der, men har jo lest.

Hvis du går fra Nordre må du forsere V-skaret (3+) mot Midtre og Patchells sva (3 - 4-) mot Vesle. Selve Storen blir enklere ad Mohns Skar(2). Rapell ned fra Vesle og Storen - rapellen fra Vesle kan omgår via skaret mot Centraltind og hyller til Mohns skar.

Hvis du velger Storen først går du antakelig Heftyes renne (4-) eller Andrews renne (3+). Den førstnevnte er den klassiske via Hjørnet og Galleriet. Du rappellerer så Halls hammer ned fra Vesle og V-skaret fra Midtre.

Det mest vanlige er nok å avslutte med Storen.

Skrevet

Såvidt meg bekjent er det slik ja. Man må riktignok klatre ned til Mohns skar da, men det er kun grad to. Opp mot Vesle er det ikke klatring hvis du ikke velger direkteveien (det gjør du selvsagt ikke). Jeg er litt usikker på hvordan det er fra V-skaret og opp på Nebbet, men siden klatringen motsatt vei starter i V-skaret, regner jeg med at det er greit å ta seg opp der.

Hvis man mestrer rapellering skal det være mulig å gå hele ryggen dersom man får hjelp opp til Storen.

Skrevet
Nils,

det bør vel legges til at det er stor fare for at det er isete i september, noe som øker vanskelighetsgraden voldsomt.

Ja, faren for dårlige forhold øker selvsagt en del i september. Det lå så vidt noen rester av nysnø i de værste skyggepartiene, men det var heldigvis ikke isete da vi var der. Med is hadde det nok blitt vendereis uten toppbesøk!

Når Skagastølsryggen og Styggedalsryggen skal gåes, tror jeg vi gjør som Kim: Starter midt på natta!

Skrevet
Hvis du velger Storen først går du antakelig Heftyes renne (4-) eller Andrews renne (3+).

Heftyes renne er gradert 4+. Det er fort å gå feil hvis du velger Andrews renne med høyere vanskelighetsgrad som resultat.

Gjest Anonymous
Skrevet

Næmmen...har noko eg har sagt starta ein heilt ny tråd? :wink:

Sitatet over er jo tatt ut av samanheng og inn her, men eg står sjølvsagt ved det! Grunnen til at eg skreiv det, er at eg har fleire klatrevener med "overdriven" ærefrykt for akkurat Storen, medan dei utan å blunke fyk rundt på Dyrhaugsryggen, Austabotnmassivet, Maradalstindane, Soleibotntindane etc etc. Det er litt rart, meiner eg...for forutan at Storen innebèr risiko ut frå stor trafikk, er det ingenting som skulle tilseie at det er "tryggare" å klatre andre toppar og ryggar i same område. Så det er dèt eg meiner ut frå sitatet...:)

Når det gjeld steinsprang: det lyt ein nesten vere merksam på same kvar ein er. Eg hadde ein stygg episode på Falkungen for nokre år sidan, og har fått større respekt etter det. Stein kan kome når som helst og kvar som helst når ein driv på med slike aktivitetar...

Til gjest som starta det her: Morten reknar opp alle dei klassiske Hurrungane-toppane i innlegget sitt, så då treng jo ikkje eg presiserer noko meir.

Svein: du er hjarteleg velkomen med på tur med meg og Torgeir (hadde vore morosamt å få det til...så kan me ta bilete på toppen medan me peiker nase til Tom!). Godt det finst skikkeleg mannfolk der ute :D

Hilde :)

Skrevet

Tom, Hilde o.a.,

Enkelte diskusjoner bør etter min mening heller tas ved bruk av private meldinger.

Tilbake til temaet:

Et lite sidespor, i diskusjonen Skagastøsryggen vs andre, er problemene ved ta Skagastølsryggen i samme slengen med Styggedalsryggen. Det jeg ikke liker ved Storen er (1) å stå opp så sykt tidlig om morgen :wink: og (2) og all ventingen på eget og andre taulag på standplassene m.v. Dette bør kunne unngås ved nevnte travers.

En slik travers må vel uansett gå over 2 dager, slik at man slipper å stå opp så tidlig første dag. Jeg overnatter heller på en fjellrygg enn å måtte stå opp tidlig. :D Så slipper man klatringen opp fra bandet med masse trafikk og irritasjon. Så vidt jeg har skjønt blir det kun noen korte klatreetapper ved V-skaret og Halls hammer – pluss noe sikring opp og ned fra Mohns skar. I tillegg kan det være problemer med is opp til Gjertvasstind.

Spørsmålet er om noen av dere har gjennomført dette og har noen anbefalinger. Jeg tar gjerne imot tips til passende overnattingssted underveis. Været er vel alltid et problem. Det nytter antageligvis ikke å prøve seg med en tilfeldig dato, men heller ha sekken pakket klart til det kommer et høytrykk og så stikke av fra jobb.

Skrevet

Fortsetter på sidesporet ditt, Erik...

Onkelen min har gått turen fra Gjertvasstind til Nordre Skagastølstind for en del år siden. Husker ikke hvor mange de var, men tror de var enten 2 eller 4 personer på tur.

De overnattet ikke på ryggen. I stedet gikk de inn til ei brakke/hytte i Styggedalen kvelden før og overnattet der. Vet ikke om denne står der enda. Grytidlig neste morgen var det avgang, og de kom ned til Turtagrø utpå kvelden. De gikk ikke ut på Storen, da dette er en flere timers omvei.

Onkel bor i Luster kommune, og er svært godt kjent i Hurrungane. Han svarer sikkert på spørsmål hvis du vil ha detaljer fra turen. Send meg evt. en pm, så kan du få e-postadresse/telefonnummer.

Skrevet
Tom, Hilde o.a.,

Enkelte diskusjoner bør etter min mening heller tas ved bruk av private meldinger.

Ja så absolutt, slike diskusjoner ødelegger det opprinnelige temaet!

Været er vel alltid et problem. Det nytter antageligvis ikke å prøve seg med en tilfeldig dato, men heller ha sekken pakket klart til det kommer et høytrykk og så stikke av fra jobb.

Helt enig, Erik! Hurrungane er ikke plassen for bestemte datoer. Når det meldes fint vær i Hurrungane er det bare å kaste alt man har i hendene og feie av sted for å erobre tindene! Husk at på Fannaråken er det 300 dager med gråvær i året.

Skagastølsryggen - Styggedalsryggen blir gått i et uten overnatting. Men selvfølgelig, da nytter det ikke å starte sent. På fine sommerdager er det nok ingen sak å overntatte på ryggen.

Skrevet

Har hørt om flere som har gått Styggedalsryggen-Skagastølsryggen på 16-18 timer, og starter man ved 3-tiden på natta, skulle ikke overnatting være nødvendig da ihvertfall. Er det tidlig Erik ? 8) . Men tiden går vel fort hvis det er kø, så det gjelder å være først i køen. Håper ikke det er for mange som tenker det samme til sommeren :? .

Et alternativ vi vurderer er å gå opp (eller ned) Jervvassbreen til Jervvasskaret for å korte ned turen litt. Å gå den breen tar nok litt tid, men det må vel uansett ta litt kortere tid enn å gå over Jervvasstind? Dermed kan vi forhåpentligvis kose oss litt mer oppå ryggen :) .

Fjellsportgruppa i HHT gikk denne turen i 1997, og referat og noen bilder fra turen over Styggedalsryggen-Skagastølsryggen er på denne siden:

http://www.hht.no/fjellsport/fjellposten/fp1998-1.htm

De måtte allikevel overnatte selv om de gikk opp Jervvassbreen, men så var de 8 personer også.

Nils

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kjappeste er nok å gå opp Gjertvassbreen til skaret, gå opp på Gjertvasstind, tilbake til skaret og over Styggedalsryggen. Ha respekt for breklysene i breen. Det raser fra tid til annen, og veivalget kan være alt fra lett til komplisert. Det er nok like raskt å gå ut Skagastølsryggen som å gå over Storen.

Jeg har selv gått over Styggeldalsryggen etter å ha klatret Nordpillaren på Gjertvasstind. Det tok ca. 12 timer tur/retur Tindeklubbhytten. Jeg har også gått ut Skagastølsryggen etter å ha gått Vestveggen og Vesteggen på Storen.

Det bør ikke være nødvendig å overnatte på disse turene. Bedre å vente til man er "klar" til å gå det som dagstur. Tung sekk betyr mindre klatreglede og mindre mobilitet. Overnatting betyr at du er eksponert for de notoriske værforholdene i Hurr i en lengre periode. Våkner du til snøstorm på Centraltind har du et problem. Speed is safety.

Skrevet
Det bør ikke være nødvendig å overnatte på disse turene. Bedre å vente til man er "klar" til å gå det som dagstur. Tung sekk betyr mindre klatreglede og mindre mobilitet. Overnatting betyr at du er eksponert for de notoriske værforholdene i Hurr i en lengre periode. Våkner du til snøstorm på Centraltind har du et problem. Speed is safety.

Så enig så enig. Værmeldingen i Hurrungane kan endre seg på kort varsel, så det er alltid en fordel å ta med seg litt flaks i sekken hvis overnatting står på programmet. Speed is safety, det var et godt uttrykk!

T/r Styggedalsryggen på 12 timer fra Tindeklubbhytta? Hvordan fikk du det til, hvilken rute gikk du da?

Skrevet
Det har vært folk som har gått opp renna til Gjertvasskaret fra Maradalen også. Er det noen som vet noe om denne ruta? Vanskelig?

Ja den renna lurer jeg også på vanskeligheten av :? Har studert den på bilder, men det er jo så vanskelig å vurdere utfra det. Den ser ut til å være en gedigen oppsamler for ras, så det må da være mye løsgods i den 8) . Mener å ha lest at den renna er et alternativ for å komme opp i Gjertvasstind, men hvor godt alternativ??

Skrevet

Nils, jeg regner med at du mener et alternativ for å komme opp i Gjertvasskaret?

Ruta er i hvert fall gått, og jeg har lest om det i en eller annen årbok fra rundt århundreskiftet. Jeg kan prøve å finne det igjen. Tror de gutta måtte søke en del for å finne veien. Jeg har selv en drøm om at det skal kunne være mulig å nå Styggedalstind alene på denne måten, men jeg må si at jeg er litt skeptisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Annonse

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.