Gå til innhold
  • Bli medlem

klar for reinsdyrjakta :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jakta går unna så fort som bare det her.

Og nytt dyr felt grytidlig idag, ei stor gjeldsimle. Tok fridag på jobb og brukte den godt :!: .

Har sett utrolig mye rein igår og idag, kanskje bortimot 500 dyr bare idag :) . Lå på ei fin fjellbu inatt og dro ut grytidlig og fant en flokk umiddelbart på godt å vel 100 dyr. Åla meg framover i flatt terreng og kom på godt hold, før skuddet gikk av.

Skjer det noe i Grismdalen da, Tiri? Er vel mye dyr nordover nå?

post-126-133474487501_thumb.jpg

Annonse
Skrevet
Jakta går unna så fort som bare det her.

Og nytt dyr felt grytidlig idag, ei stor gjeldsimle. Tok fridag på jobb og brukte den godt :lol: .

Har sett utrolig mye rein igår og idag, kanskje bortimot 500 dyr bare idag :roll: . Lå på ei fin fjellbu inatt og dro ut grytidlig og fant en flokk umiddelbart på godt å vel 100 dyr. Åla meg framover i flatt terreng og kom på godt hold, før skuddet gikk av.

Skjer det noe i Grismdalen da, Tiri? Er vel mye dyr nordover nå?

Oj såå moro da, men du må da ikke gjøre deg ferdig så raskt :D:lol: .

Gjeldsimle er bra å skyte, litt mer kjøtt på dem!!

Mye dyr Nord for Grimsdalen nå 8) .

I går var jeg på hold flere ganger,men fikk ikke fritt noe dyr, dyra sto veldig tett :cry: .

I går var det den første dagen i jakta hvor jeg ålte meg innpå rein i snø!!!

Var skikkelig sur vind og snø på toppene, Høgstgråhøin/Høgstgravhøin var veldig kvite!!

I dag er det pakke deg her... skal på skole så blir ikke noe jakting på ei stund nå :cry::cry::cry::cry: !!

Håper kanskje å få lurt meg til å jakte i helga, men er egentlig skole i helgen også :D .

Men kommer flere dager 8) .

Du er ferdig med jakta for i år du nå da ell??

Skrevet

Tror været var dårligere lengre nord i fjellet ihelga, ja. Her var det bare litt kraftig kald nord-vest vind. Ikke noe snøbyger idet hele tatt. Men jeg hadde forberedt meg med både lue og votter. Men lå over natta i ei fjellbu uten å ha med sovepose, småkaldt og lite søvn :roll: , men stod opp grytidlig og kom meg ut i grålysningen, da var det bare å finne igjen flokken fra kvelden før....

Er ikke ferdig med jakta enda nei, har igjen den vanskeligste, ett bukke-kort på ett utrolig vanskelig terreng, som jeg ikke helt har trua på at jeg får tak i. Men jeg skal ihvertfall gjøre forsøk. Av erfaring så bruker jeg siste 4 uker av jakta på å prøve å få tak på den :lol: . Skal også være med lillebror, slik at han får tak i kalven sin.

Skrevet

Du får nok tak i bukken også 8) .

Var snø over Dovre i dag tidlig da jeg kjørte der, ikke noe på selve veien, men var veldig kvitt i fjellene!

Håper det blir litt mildere til jeg kan jakte igjen :!: .

Men er jo fin temperatur å gå i da... slipper å bli så veldig svett!

Du får ha fortastt lykke til med jakta, og håper lillebror får has på kalven.

• 3 uker senere...
Skrevet

Først i jakta så var det så varmt at det ikke gikk ann å skyte 8) .

Nå er det sterkvind og snøbyger :lol: .

Har fått fylt noe av kvoten men har fortsatt litt igjen, må vel ta en tur ut i morgen.

Blir nok siste dagen jeg jakter . Er ganske mye snø i fjellet nå så frister egentlig ikke :( .

Men men.. må prøve å få fylt kvota, og med GPS så går det nok greit :( .

Er egentlig vinden som er det værste.

Ellers, har dere fått fylt kvota?

Mange som har startet med hjortejakta?

Enn rypejakta?

Skrevet

Ja, har vært store værmessige utslag i høst. Å gå og vasse i snø tidlig i reinsjakta er jo ikke bare og bare. Men all nordvestlige vind som har vært har bare vært bra for min del. Den siste bukken fikk jeg tak i helt i starten av september. Da gikk jeg og vasset i nysnø, og plutselig fikk jeg øye på ett ca. 20 meter bredt belte av ferskt reinstrakk på motsatt fjellside. Er jo noen fordeler med snø også, var veldig lett å finne dyra. Tok igjen flokken på minst 100 dyr utpå ei myr langt nord i terrenget. Kom ikke innpå med engang, men etter litt tid så fikk jeg noen dyr rett i fanget. Og da var årets reinsjakt over. Det ble en halvstor bukk, egentlig noen kilogram for stor :-D , men en må ta vare på sjansene som byr seg i dette terrenget, det vet jeg så altfor godt fra tidligere.... :)

post-126-13347449409_thumb.jpg

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.