Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilsen fra ALPENE

coni

Anbefalte innlegg

Klatresesongen begynte på verst mulig måte i slutten av juni. Etter en dramatisk ulykke på Falkungen inklusive helikopterberging som endte på Hønefoss Sykehus ble sommersesongen i alpene preget av mindre krevende turer. Fingeren jeg holdte på å miste er fortsatt badasjert men kommer seg til hektene etter et bra inngrep av en spesialist i Wien.

Som bildene nedenfor viser, er det mulig å få seg noen fine fjellturer selv med bare en hånd.

post-83-133474484149_thumb.jpg

post-83-133474484158_thumb.jpg

post-83-133474484167_thumb.jpg

post-83-133474484181_thumb.jpg

post-83-133474484189_thumb.jpg

post-83-133474484198_thumb.jpg

post-83-133474484207_thumb.jpg

post-83-133474484217_thumb.jpg

post-83-133474484225_thumb.jpg

post-83-133474484233_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk og pris for at du greide deg såpass bra coni! :shock: Og det er da ikke småtteri det du har vært på til tross for hva du opplevde på Falkungen. Nordend, som nr.3 i Alpene, og du bare tar en tur på den med en hånd? Er den relativt enkel å bestige?

Fine bilder ihvertfall, og jeg har ventet litt på nærbilder av Nordend og Dufourspitze. De ser jo forlokkende ut, spesielt på noen av bildene Morten la ut i sin Alpeturrapport i juli:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=9323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordend er en forholdsvis enkel topp, rent teknisk.

Stort sett brevandring.

Men: Toppeggen er veldig smal og eksponert. Ikke noe sted for folk med høydeskrekk. Toppen byr på nok plass for en person stående. Ramler man her går det utfor i Monte Rosa østveggen. Intet mindre enn nærmere 3000 høydemeter.

Så kommer høyden og kulden. Dessuten må man opp 1.800 meter. Vil man returnere til Zermatt blir det 400 m til. Vi var ganske slitne etter turen.

Nordend lar seg kominere med Dufourspitze. Enda mer arbeid. Men teknisk ikke vanskelig.

Mest vanlig å ta toppen på ski, hørte jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatresesongen begynte på verst mulig måte i slutten av juni. Etter en dramatisk ulykke på Falkungen...

Auda! Det der så ikke godt ut! :lol:

Kan du si noe om ulykkesforløpet?

Kan jo være lærerikt for noen og enhver det, når selv en så komplett erfaren fjellkar som du er på nippet... :roll:

Men godt å se at det ikke har skremt deg, eller redusert deg. :lol:

Imponerende Alpe-raid dere gjennomførte i etterkant, må jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordend lar seg kominere med Dufourspitze. Enda mer arbeid. Men teknisk ikke vanskelig.

Takk for info coni! :lol:

Skulle jeg noengang få karret meg ned til Alpene igjen for å ta en skikkelig topptur, må jeg si at Nordend og Dufourspitze hadde stått meget høyt i kurs. Hadde vært stas å vandre på de for meg forholdsvis lite kjente toppene som dette er, nesten like høyt som Mont Blanc. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ulykken skjedde som sagt på Falkungen. Vi var egentlig ferdig med klatringen opp toppen til Falkungen, også ferdig med den mest utsatte traversen over eggen. Så skulle vi bare ned skaret mellom Falkungen og Falketind. Det var den desidert letteste delen av turen så langt. Kankjse en 2er. Jeg skulle klyve litt ned, tok et skritt over på en plate. Og den var løs. Så ramlet jeg ned ca 8 meter. Ikke fritt fall. Men problemet var at steinet traff fingeren eller blir fingeren klemt. Jeg vet ikke. Men det var en skikkelig tabbe. Ganske tåpelig feil. Men ting pleier å skje når man er ukonsentrert. Konklusjonen må være at man må være konsentrert også i lettere tereng. Problemet er bare at alle kan gjøre feil. Nybegynnere og erfarne klatrere. Og en feil på en klatretur har større konsekvenser enn en feil i tennis. Dessverre. Skal i hvert fall bli enda mer forsiktig i framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.