Gå til innhold
  • Bli medlem

Heillstugubreen

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi hadde muligens tenkt oss på Heillstugubrehestene, har hørt at det er endel sprekker i området.

Har noen peiling på hvor de verste partiene er, særlig i nærheten av den nordre hesten?

vet noen om det går an å gå opp bakken fra breen mot Vestre Memurutind, 2280, på vinteren. Rasfare?

Takknemlig for all hjelp!

Annonse
Skrevet

Når jeg har gått der om vinteren (påsken) har det vært bare steinura den første bratta opp fra Vestre Hellstugubre hvor man måtte bære skiene. Dette er like syd for der den lille breen kommer ned fra skaret syd for Vestre Memurutind. Noe rasfare var det overhodet ikke snakk om. Opp fra kanten og til skaret er det fint å gå på ski, men videre opp til toppen er det snøforholdene som bestemmer om det blir ski- eller fottur. Ellers har jeg aldri observert sprekker om vinteren rundt hestene kanskje bortsett fra nord for Nordre, men der trenger man ikke gå. Opp til Nordre hest er det forresten litt klyving.

Skrevet

Vi var på Heillstugubrehestene i begynnelsen av april for 2 år siden, og da var det en del sprekker nord for nordre brehest. Vil anbefale å ikke rote for mye der ihvertfall. Ellers var det antydninger til sprekker mellom og nedenfor brehestene også, hvor breen faller litt brattere. Du får forøvrig god anledning til å studere forholdene når du går oppover Heillstugubreen fra nord.

Det anbefales å gå på østsiden av Heillstugubreen oppover, hvis du kommer nordfra. Vi gjorde det til breen flata ut og vi var rett øst for søre Heillstugubrehest. Den rundes på sørsiden, og du kommer opp til NVE-hytta i skaret mellom søre hest og midtre Heillstugutind (2339). Herfra virker forøvrig midtre Heillstugutind ganske majestetisk.

Den tryggeste adkomsten til nordre Heillstugubrehest er nok fra NVE-hytta og rett over breen til du er sørvest for nordre brehest. Der settes skiene igjen, og man klyver opp ryggen til topps. Jeg gikk samme vei tilbake også.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for bra svar!

Kan klyvingen til nordre hest by på problemer nå i slutten av februar f.eks?

Skrevet
Takk for bra svar!

Kan klyvingen til nordre hest by på problemer nå i slutten av februar f.eks?

Du kan bare runde rundt hesten på nordsiden og opp ryggen fra vestsiden. Da unngår du klatringen. Vi kløv opp på nordsiden egentlig mest for moro skyld. Vær uansett oppmerksom på breen!

Skrevet

Espen:

Klyvingen opp til nordre hest, opp ryggen fra sørvest, husker jeg var litt værre enn jeg hadde trodd. Men jeg hadde delvis snø (og litt tørt fjell) opp ryggen, og snøen gjorde det selvfølgelig noe mer spennende. Det var ikke vanskelig og ikke lange biten, men jeg husker jeg tok det pent pga snøen. Stavene satte jeg igjen med skiene i skaret mellom hesten og midtre Heillstugutind; ikke hadde jeg hatt noe nytte av de heller.

Det er vel noe mer fare for is og snø nå i februar :? . Sola hadde jo tint bort noe snø da jeg var der, det gjør den nok ikke ennå.

Gjest Anonymous
Skrevet

Isøks kjekt å ha med kanskje? Stegjern?

Vet noen om veien inn til Spiterstulen er åpen rundt 28.februar?

Skrevet
Isøks kjekt å ha med kanskje? Stegjern?

Vet noen om veien inn til Spiterstulen er åpen rundt 28.februar?

Isøks er alltid greit å ha med :? Skal du gå der det er klyving på denne tiden av året ville jeg nok tatt med stegjerna.

Er det en enorm trang til å komme i gang med 2000-meterne nå Espen? 8) Husk at breene er tryggest jo lenger ut på vinteren du kommer. Mars-mai er nok de tryggeste månedene med ski på breen, men 28. feb er jo ikke så langt unna....

Når det gjelder veien har jeg jo sagt at du skal ringe til Spiterstulen. Får du ikke svar? De skal ha viderekoblet telefonen. Hvis ikke ringer du bare til Elveseter eller noe, de vet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er chill å gå over Vestre Memurubre bort til Hinnotefjellet? Ikke tett med sprekker vel?

Skrevet
Det er chill å gå over Vestre Memurubre bort til Hinnotefjellet? Ikke tett med sprekker vel?

Breen er ganske trygg der ja pga. at den er såpass flat. Det er der hvor breen beveger seg at det blir sprekker. Hinnotefjellet er forøvrig en flott topp med særdeles fin utsikt mot Svartdalen. Legger ved et bilde fra en kveldstur på Hinnotefjellet i mars 2000.

hinnote.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.