Gå til innhold
  • Bli medlem

Hurrungane sommeren 2004

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Planlegger tur til Hurrungane til sommeren og lurte på omtrent når snøen normalt er vekke? dvs. til de vanskeligste passasjene er tilstrekkelig snøfrie:

Tur 1: Dyrhaugstindene til Midtmaradalstind n-1 2062

Tur 2: Soleibotntindene til s-2 2049, samt til n-1 2030

Fint om noen også har tips om de to rutene.

Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kan tipse deg om ruta til Solei, S2. Den er ganske lett, vi gikk den med ned nysnøforhold.

Gå langs kanten mot skardet mot S1 fra varden på Store, ikke langt ned treffer du på en varde der en skråhylle fører nedover mot skardet. Litt lurt å være litt oppmerksom her, slik at du ikke passerer nedgangen uten å merke det.

Fra bunnen av skråhylla anbefaler jeg å gå litt opp igjen til venstre, før det går greit å klyve seg ned i skardet. Fra skardet går du ca10-20meter nedover renna mot Berdalsbreen før du klyver bortover noen hyller skrått til høyre. Etterhvert kan du svinge opp til venstre og til S1. Fra S1 er det temmelig lett mot S2, det er noe klyving i skardet mellom disse.

Denne utstikkeren burde gå greit, selv med litt snø.

Skrevet

Prøvde å finne den ruta i sommer, men tror jeg bommet på nedgangen. Er det noen som har et bilde av passasjen ned fra Store ?

Lurer også på: Går det an å klatre/rusle S1 og S2 fra dalen mellom Soleibotntind og Austabottind ??

Og når jeg er inne på det: er denne dalen greit tilgjengelig ? Hører liksom aldri om at noen har gått gjennom der. Har jo sett den ovenfra noen ganger og den ser litt fin ut med breene som henger ned fra Austabottind.

Bjørn

Skrevet
Planlegger tur til Hurrungane til sommeren og lurte på omtrent når snøen normalt er vekke? dvs. til de vanskeligste passasjene er tilstrekkelig snøfrie:

Fint om noen også har tips om de to rutene.

Hurrungane er et alpint område med bra høyde over havet. Snøen legger seg hele året. Fra månedskifte juni/juli er det normalt greit å ta seg frem. Jeg gikk begge turene du nevner i fjor,

Du finner bilder og turreferat her:

http://www.bergtatt.net/turer/2000m/2000m.htm

Jeg har også beskrivelse til toppene:

http://www.bergtatt.net/topper/2000m/omr5.htm

Skrevet

Fantastiske turer du planlegger, som absolutt bør gåes i godvær pga at de begge har sine utsatte punkter med klyving og småklatring.

Selve Dyrhaugsryggen er grei men luftig til tider. Noen små klyvepunkter er det mellom store og søre Dyrhaugstind. Det vanskeligste stedet er nok ned i skaret fra søre Dyrhaugstind og opp til Midtmaradalstind N-2. Litt mer kronglete her, men liker dere luftige egger og klyving kan dere bare glede dere. På sånne steder er det viktigste å trå varsomt...som så ofte i fjellet.

Vi hadde optimale forhold i begynnelsen av september et år, og gikk tur/retur samme dag. Det er ikke overvettes mange muligheter til å komme seg ned på breene eller ned i dalene underveis, så for oss var det mest naturlig å gå samme vei tilbake. Da fikk vi dobbel dose berg- og dalbane også :wink: .

Turen ut til Soleibotntind N-1 (2030) er den vanskeligste. På vei ned mot skaret mellom store Soleibotntind og N-1 er det flere små hammere som vil tvinge dere litt ut i vestsiden. En bratt snøfonn må som regel passeres (den ligger der mye av sommeren :? ), og hvis den er hard kan det bli litt vel spennende. Når dere er forbi den og er i bunnen av skaret, lønner det seg å gå noen meter ned mot venstre, og så klatre rett opp mot eggen. Det er bratt, men det er snakk om enkel klatring, på grensen til klyving. Vi følte aldri behov for sikring. Siste biten opp eggen til topps er ganske luftig, men enkel. Morsom topp! :D

Når det blir bart på de utsatte stedene er selvsagt veldig væravhengig, men fra juli og utover bør det normalt gå bra. De utsatte og bratte stedene blir jo fort snøfrie vanligvis da.

Panda:

Ja, jeg har et ganske bra bilde av denne passasjen (viser veien Espen beskrev ovenfor), men siden bildet ikke ligger ute på nettet får jeg ikke vist det her. Vet ihvertfall ikke hvordan jeg gjør det?? Jeg kan legge det ved via Outlook.

Nils

Skrevet
Prøvde å finne den ruta i sommer, men tror jeg bommet på nedgangen. Er det noen som har et bilde av passasjen ned fra Store ?

Lurer også på: Går det an å klatre/rusle S1 og S2 fra dalen mellom Soleibotntind og Austabottind ??

Og når jeg er inne på det: er denne dalen greit tilgjengelig ? Hører liksom aldri om at noen har gått gjennom der. Har jo sett den ovenfra noen ganger og den ser litt fin ut med breene som henger ned fra Austabottind.

Bjørn

Nedgangen til skaret mellom Store Soleibotntind og S-1 skal ikke være vanskelig å finne. Det er bare å følge kanten fra Store og så gir det seg igrunn selv, du ser skaret og da er det bare å skrå venstre ned mot det. Bratt og løst, men bare klyving. Se bilde http://www.bergtatt.net/fjellforum/solei.JPG

Du kan nå Soleibotntind, S-2 fra sørøst. Opp i kanten av Berdalsbreen og opp til skaret mellom denne og Store Ringstind. Jeg har ikke gått der, men jeg antar det må være en grei tur på våren med ski (bre). Jeg så ned til skaret fra S-2 og det så helt greit ut.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi rota oss for lant ned da vi skulle ut på S1 og 2. Da kom vi ned i renna mot berdalsbren. Den var ganske bratt, og det var veldig løst i og rundt, så jeg tror ikke jeg vil anbefale den som rute. Skal se om jeg kan få lagt ut et bilde..

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ruta ned i skaret fra søre Dyrhaugstind og opp til Midtmaradalstind N-2 veeeldig luftig og utsatt? - vi har også planer om å gå Tur 1 i sommer (faktisk pga. anbefaling fra aktive Tom og etter å ha lest (og sett) turreferatet ditt Kim).

Veldig vanskelig å bedømme graden av "utsatthet" på grunnlag av bilder - men det er vel ingen skam å snu. Forstår det slik at vi må gå samme veg tilbake - er det da slik at de luftigste punkene går nedover på tur sørover, for meg er det iallefall slik at jeg mestrer å klyve oppover bedre enn nedover.

Hvor tidlig på tilbaketur er det mulig (uten å bruke sikring) å komme seg ned i dalene på hver side av ryggen?

haldis

Gjest Anonymous
Skrevet

Takker for tips.

Helst skulle jeg tenke meg å ta disse turene engang mellom 10-25/6 (svært høytrykk :wink: ) for å få det til å passe med andre planer. Alternativet er mot slutten av august. Får se hvordan vær og føre blir i juni. Noen som vet om jeg kan ringe f.eks Turtagrø (evt. annet) for info om snøforholdene på rutene når det nærmer seg??

Skrevet
Er ruta ned i skaret fra søre Dyrhaugstind og opp til Midtmaradalstind N-2 veeeldig luftig og utsatt? - vi har også planer om å gå Tur 1 i sommer (faktisk pga. anbefaling fra aktive Tom og etter å ha lest (og sett) turreferatet ditt Kim).

Veldig vanskelig å bedømme graden av "utsatthet" på grunnlag av bilder - men det er vel ingen skam å snu. Forstår det slik at vi må gå samme veg tilbake - er det da slik at de luftigste punkene går nedover på tur sørover, for meg er det iallefall slik at jeg mestrer å klyve oppover bedre enn nedover.

Hvor tidlig på tilbaketur er det mulig (uten å bruke sikring) å komme seg ned i dalene på hver side av ryggen?

haldis

Ned fra Søre Dyrhaugstind mot Midtmaradalsryggen er det klyving, men ikke spesielt utsatt. Du må kanskje søke litt, ruta er lettest ned på vestsiden/midten av eggen. Ned til laveste og opp mot N-2 er det også klyving, litt kinkig akkurat opp fra laveste skaret. Jeg vil ikke si det er så enormt luftig noen steder.

Retur samme vei ja, det er ikke spesielt lett å komme seg ned fra Dyrhaugsryggen før du er tilbake på Store og fortoppen til den. Mot Ringsdalen er det bratt og løst og ikke helt ufarlig å gå. Vi gikk samme vei tilbake, finner du en forsvarlig vei ned fra Dyrhaugsryggen må du si fra :wink:

Skrevet
Noen som vet om jeg kan ringe f.eks Turtagrø (evt. annet) for info om snøforholdene på rutene når det nærmer seg??

Bare spør her på forumet du, det er nok flere her som sikler voldsomt etter Hurrungane i sommer.... :wink:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.