Erling Skrevet 4. februar 2004 Skrevet 4. februar 2004 På lørdag hadde jeg en flott dag med alpinski på føttene i 30 cm (?) puddersnø i Hemsedal. Jeg har ikke vært interessert i løssnøkjøring før, men har de siste par årene oppdaget at dette er utrolig morsomt. Siden det var første gang jeg har opplevd slik snø i Norge lurer jeg på om slike forhold som det var på lørdag kan oppleves ofte her i landet Altfor ofte er jo nysnøen våt, mer hardpakket eller vindblåst. Hørte forøvrig at forholdene var enda bedre på Norefjell enn i Hemsedal Siter
morten Skrevet 4. februar 2004 Skrevet 4. februar 2004 Min erfaring er at sjansene er større for å oppleve slike forhold i fjellområder som ligner mer på f.eks. alpene, dvs. bratte fjell medf markerte lesider. Typisk eksempel på dette er Sunnmørsalpane som er populært blant løssnøkjørere De mer åpnefjellformasjonene som dominerer store deler av fjellnorge gir få hjemmesteder for vinden. Er ingen stor løssnøkjører selv, men har kommet over noen herlig lesider i Valdres, Jotunheimen og Breheimen på ordinær fjellskiturer. I markerte, gjerne litt brattere fjellsider som ligger i le for vinden vil det ofte "snø" selv etter at snøværet har gitt seg ved at vinden blåser snøen over fjellryggen og drysser den ned på lesiden. Det må selvsagt sies at disse sidene ofte er MEGET rasfarlige, både på grunn av store snømengder og ofte store skavler der vinden passerer over fjellkammen. Med unntak av disse lesidene er det bare en mulighet, og det er å være på fjellet en stille dag like etter snøfall, men hvor lenge pleier det å være stille i fjellet etter et snøfall? 1, 2 maks 3 dager. Så kjenn ens besøkelsestid. I skogen er det selvsagt bedre, men løssøkjøring i skogen er vel ikke helt det samme rent bortsett fra alle trærne man må passe seg på. 10-30 cm. dunlett puddersnø oppe på et forholdsvis jevnt og hardt underlag, det er drømmen det. Siter
Svein Skrevet 4. februar 2004 Skrevet 4. februar 2004 Dessverre er det jo slik at etter snøfall blir snøen altfor for "ødelagt" av vind eller plussgrader. Utover våren vil også kombinasjonen sol og nattefrost fort gi skare. Også kommer selvfølgelig snøfallet tidlig i uka, slik at når helgen kommer så..... Har faktisk opplevd 80cm pudder!! (en natts snøfall) ble litt for mye av det gode. Går du på tryne da må du ha kranbil for å komme deg opp igjen. Det året hadde vi 3,5m snø i fjellet. I skrivende stund er 90cm snø og +3 på 1100m (Sunnmøre) Spørsmålet ditt om det er ofte slik i Norge. Ja, etter hvert snøfall. 20-30 cm er optimalt (syns jeg), men ned mot 5-10cm med skare under er heller ikke å forrakte. Vest for langfjella har oftere nedbør, og du vil derfor oppleve "nylagt" pudder oftere. Så var det bare å få det til å klaffe med fri + sol, så var dagen komplett. Siter
Erling Skrevet 4. februar 2004 Forfatter Skrevet 4. februar 2004 Morten skrev: I markerte, gjerne litt brattere fjellsider som ligger i le for vinden vil det ofte "snø" selv etter at snøværet har gitt seg ved at vinden blåser snøen over fjellryggen og drysser den ned på lesiden. Jeg tror ikke man kan kalle det puddersnø. Pulversnø kanskje ? For å få puddersnø kreves det etter hva jeg vet kaldt og "tørt" vær og lite vind. Forrige uke var det slike forhold på østlandet med temperaturer ned mot -10gC, østavær og store snøfall - opptil 50 cm på onsdag-fredag. Ikke til forkleinelse for Sunnmørsalpene, men snøen som vi hadde på østlandet i slutten av forrige uke tror jeg ikke Sunnmøringene har opplevd maken til. Det er oftest nordvesten som legger igjen bra snø i Sunnmørsalpene, men den er gjerne litt tyngre og fuktigere. Jeg kjørte ned fra toppen av Slogen i romjula for noen år siden i nesten perfekte forhold: 30 cm nysnø, og lite vind. Men puddersnø var det ikke etter min definisjon Har forøvrig tråkket rundt på Emblemsfjellet, på Ørskogsfjellet og i Vagsvika noen hundre ganger om vinteren også, men skikkelig puddersnø kan jeg ikke huske noe om. Løssnø og puddersnø er altså ikke det samme etter min definisjon. Er dere enige i det Siter
Svein Skrevet 4. februar 2004 Skrevet 4. februar 2004 For å få puddersnø kreves det etter hva jeg vet kaldt og "tørt" vær og lite vind. Forrige uke var det slike forhold på østlandet med temperaturer ned mot -10gC, østavær og store snøfall - opptil 50 cm på onsdag-fredag. Ikke til forkleinelse for Sunnmørsalpene, men snøen som vi hadde på østlandet i slutten av forrige uke tror jeg ikke Sunnmøringene har opplevd maken til. Det er oftest nordvesten som legger igjen bra snø i Sunnmørsalpene, men den er gjerne litt tyngre og fuktigere. Jeg kjørte ned fra toppen av Slogen i romjula for noen år siden i nesten perfekte forhold: 30 cm nysnø, og lite vind. Men puddersnø var det ikke etter min definisjon Har forøvrig tråkket rundt på Emblemsfjellet, på Ørskogsfjellet og i Vagsvika noen hundre ganger om vinteren også, men skikkelig pulversnø kan jeg ikke huske noe om. Løssnø og puddersnø er altså ikke det samme etter min definisjon. Er dere enige i det Er enig i at det kan være forskjell på snøen pga luftfuktighet, men poenget er vel at snøen er som "luft". Når jeg tar fingrene gjennom snøen, og den bare drysser av (eller at jeg kaster den opp i luften og den "snør" ned igjen), da kaller jeg det pudder. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.