Gå til innhold
  • Bli medlem

telemark vs Randonne


heihal

Anbefalte innlegg

I år kom en ny binding på markedet, Marker Duke. Det er en alpintbinding med gåfunksjon. Den skal vistnok være vridningsstiv og veldig god kjørebinding. Minuset er at den er veldig tung. Når man skal gå oppover en fjellside er vekt viktig for de fleste. Randobindinger varierer i vekt. De letteste dynafitbindingene veier ca 300 gram og marker duke bindingene veier rundt to kg (tror jeg). Det kommer altså an på om man velger å prioritere turen opp eller turen ned. Selv har jeg brukt Fritchi diamir og dynafit bindinger og er mest fornøyd med dynafit. Minuset er at man kan ikke bruke vanlige alpintsko i de bindingene. Dette problemet løser man ved å kjøpe en rig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skaffer man seg den nye Dynafit bindingen Low Tech Race på 160 gram og kombinerer med den nye telemarkskoen Terminator X Thermo NTN (som passer til dynafit) så vil jeg tro man har et ganske så heftig utstyr til toppturer. Med flex i tåen blir det adskillig bedre å gå også. I tillegg har man jo bruke skoen på telemark og kan spare noen lapper på det. En morsom ting er at det bør være mulig å sette bakbindingen til Low Tech Race bak NTN bindingen og dermed få kombindert telemark og Randone. Denne bakbindingen er mikro og veier neppe mye. Men dyrt er slikt utstyr uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.