Gå til innhold
  • Bli medlem

5 Bomturer!


Rune

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her å ergrer meg over topper jeg har forsøkt å bestige, men som har endt i retur før toppunktet er nådd. Ikke det at listen min er all verden, for det er den ikke, men irritasjonen er der allikevel, bl.a. fordi jeg ville følt "samlingen" litt mer komplett med disse 5 toppene som jeg ikke fikk besteget.

Hvorfor ikke bestige dem nå i sommer, vil sikkert mange spørre. Tja, hvorfor ikke, men saken er den at jeg rett og slett ikke gidder, avstanden for lang, elendig form og opptatt med andre ting. Lysten og interessen til å bestige flere 2000 metere, har igrunnen avtatt med aldreren, selv om jeg ikke er mer enn snaue 50.

Dette kan selvsagt endre seg med ett eller flere års pause, og at jeg igjen får viljen og interessen tilbake. For øyeblikket er jeg igrunnen dritt lei hele fjellet :? (det ble 2 turer i Jotunheimen sist sommer og 3 topper), så jeg har lagt det på is foreløpig. :wink:

De toppene som mangler er følgende:

1). Falketind (2067 m.) - Jeg og en kamerat (som forøvrig var breinstruktør og fjellfører på Glitterheim i sin tid), måtte snu inne i Morka-Koldedalen fordi vi ikke fant bekken, og den rette veien opp fjellsiden til breen og ryggen som fører opp til Falketind.

2). Urdanostind (2157 m.) - Etter en fin og vellykket bretur innover Urdanosbreen i strålende sommervær, ble vi sittende å prate og kaste bort tiden ved foten av ryggen som fører opp til topp-eggen på Urdanostind, rett syd for Slingsbytinden. Vi vurderte selvsagt "toppen", men det ble med praten da utsikten der vi satt var mer enn bra nok. Dessuten var ikke samlermaniet og iveren etter flest mulig topper, hverken noe tema eller mål på den tiden (80 - tallet). Nå i ettertid, angrer jeg selvsagt på at jeg ikke tok med meg denne toppen under slike forhold.

3). Store Memurutind (2366 m.) - Jeg har gjort 2 forsøk på å nå denne toppen, men har snudd begge ganger like under Veoskaret. Første gang alene, men snudde p.g.a. tykk tåke og lett regn. Andre gang ifølge med en kamerat, men snudde da også av samme grunn.

4). Store Dyrhaugstind (2147 m.) - Gjorde et forsøk på nitti-tallet, men snudde på eggen 150 meter før hoved-toppen. Jeg gikk alene på denne turen, og behersket ikke luftigheten i samme grad som før. Følte meg utilpass der oppe på eggen, og valgte derfor å snu ..... Nordre ble imidl. loggført.

5). Stetind (2020 m.) - Denne toppen skulle jeg egentlig besteget ifjor sommer, men måtte dessverre snu på nabotoppen (den rett syd for Stetind) p.g.a. kvalme og svimmelhet. Dette var ikke dagen min, for denne toppen burde være en enkel sak å bestige.

Jeg regner med at dette med "bomturer" er ganske vanlig og noe alle opplever før eller siden, uansett erfaring og ferdighetsgrad. Det kan allikevel være morsomt å høre andre fortelle om sine mer eller mindre mislykkede (topp)-turer!

__________________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg hadde vel på en måte en bomtur i forgårs. Vi sjanset på en sjanseværmelding, la oss til å sove i Veodalen kl. 23, vekkerklokka plaget oss kl. 01:30, skyfri himmel, alt så bra ut. 02:00 de første skyene, 03:00 mange skyer. Vi syklet og gikk senere inn mot Veobrean. 05:00 var alt skyet og 07:00 lå tåka tjukk på toppene. Vi kom på toppen, men når man står opp så tidlig er det mest for det fantastiske morgenlyset. Vi droppet også å sjekke opp en pinakkel i skaret mot Leirhøe pga. det dårlige været.

Bomturer har det blitt mange av, men manglende topptur pga. lysten gir seg mest utslag ved at man overhodet ikke legger ut på turen i første omgang for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 bomturer i sommerferien. Det var ikke den store toppen, men i hvert fall det høyeste punktet i det området jeg ferierte. Første gang gikk jeg i 2 timer, nesten til foten av toppen, da det begynnte å pøsregne og det kom tåke rullende inn i høyt tempo. Andre gang gikk jeg også i 2 timer i vindkraft 8(?) som føltes stadig sterkere da jeg kom opp på snaufjellet. I tillegg ble det regn. Det hadde kostet enda en timer mer oppover og jeg ble nesten blåst overende. Da snudde jeg også.

Det får vente til neste gang (en helg i august eller september).

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.