Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ta sekken på ryggen og dra opp på Hellstugubreen alene mot slutten av mars. I den forbindelse lurer jeg på hvordan det er vanlig å feste teltet skikkelig. Er det noe annet jeg bør huske på når jeg skal innover vinterstid alene?

Annonse
Skrevet

Bruk ski og staver til å feste bardunene på teltet. Snøplugger er også veldig fine. Vanlige teltplugger blir som regel for korte vinterstid. Har du stormmatter er det fint å legge snø på disse for å tette teltet skikkelig og får å sikre det i tillegg til barduenene. Blåser det mye lag deg en levegg av snø mellom vinden og teltet.

Teltliv vinterstid er ikke så ille som mange tror. Har du med en bensinbrenner eller tilsvarende får du fort 15-20 varmegrader i teltet mens du fyrer. En god sovepose og skikkelig underlag som isolasjon mot bakken er viktig.

Smelt snø på kvelden og ha på termos. Legg klærne i posen så holder de seg varme til morgenen etter (ikke ytterbekledning, den kan du legge over deg). Sålene i skoa kan med fordel legges i posen slik at de er tørre og varme til dagen etter.

Om morgenen har du alt klart slik at det bare er å fyre opp brenneren. Varmen kommer fort i teltet. Lag deg noe varmt, gjerne havregraut. Så er det bare å komme seg ut å plukke 2000-metere :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Ville bare legge til for sikkerhets skyld at hvis du skal fyre i teltet så er det lurt å tenne brennern utenfor eller i åpningen av teltet. Spørs hvilken brenner du har, men det er alltid risk for en "høyere" flamme ved påtenning. Pass også på at du ikke brenner høl i botn... :wink:

Enkle sikkerhetsting er enkle å glemme... :D

Stian

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.