Gå til innhold
  • Bli medlem

Gran Paradiso


Erling

Anbefalte innlegg

Vi er en liten gjeng som skal på en ukestur fra hytte til hytte (eller hotell) i Gran Paradiso i Italia 10-18.juli i år. Vi skal bo på hytter i fjellet, og det er disse jeg lurer på om noen har erfaringer med. Jeg tror f.eks. disse hyttene vil være aktuelle: Vittorio Sella, Federico Chabod eller Vittorio Emanuele.

Er det viktig å booke hytter på forhånd i dette området eller er dette i en tid av året da det vil være greit å få plass på hyttene :?: Jeg vet jo at Vittorio Emanuele er stappfull i august av folk som skal på toppen av Gran Paradiso, men midt i juli er det kanskje ikke så fullt siden italienere gjerne har ferien i august ?

Bør man være medlem av en alpeforening :?: Må man være med i CAI (Club Alpino Italiano) eller kan man være medlem i DAV (Deutschen Alpenverein) eller DNT :?: Jeg forstår jo ikke et ord italiensk, så CAI ville jeg ikke meldt meg inn i hvis det ikke er nødvendig.

Håper det er noen her med konkrete erfaringer (forsåvidt relevant med erfaringer fra fjellhytter andre steder i Italia også) og ikke bare synsing om emnet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi er en liten gjeng som skal på en ukestur fra hytte til hytte (eller hotell) i Gran Paradiso i Italia 10-18.juli i år.

Er det viktig å booke hytter på forhånd i dette området eller er dette i en tid av året da det vil være greit å få plass på hyttene :) Jeg vet jo at Vittorio Emanuele er stappfull i august av folk som skal på toppen av Gran Paradiso, men midt i juli

Bør man være medlem av en alpeforening :( Må man være med i CAI (Club Alpino Italiano) eller kan man være medlem i DAV (Deutschen Alpenverein) eller DNT :?: om emnet :D

I Italien, åtminstone de områden som inte är överlupna med tyskar

(t ex Sydtyrolen), är säsongen mycket starkt koncentrerad till

augusti. Italienarna är i allmänhet MYCKET mer roade av toppturer

än av vandring, vilket också brukar leda till överfulla stugor

på helgernahela säsongen.

Normalt bokar man från dag till dag, ty vädret kan ju välta

alla planer. Personalen på stugan hjälper

ofta till, i värsta fall får man telefonera. Har du tur finns någon

som kan engelska eller tyska.

Medlemskap i CAF, SAC/CAS, OeAV, DAV ger rabatt och förtur, fast

det sista tror jag inte på, egentligen. Jag undviker stugor så mycket jag kan,

numera.

Det finns inget avtal mellan alpklubbarna

och DNT.

Trots att jag älskar Italien, och gått det mesta,

från Karniska Huvudkammen till Havsalperna,

har jag aldrig vandrat i Grajiska Alperna. Gran Paradiso inger

respekt eftersom övergångarna är MYCKET höga, t ex Col

Lauson, 3.200 meter. Stegjärn och isyxa verkar ofrånkomliga

så tidigt. Plus kunskap.

Min egen drömtur i Grajiska Alperna vore en tälttur bland sjöarna

i Valli di Lanzo, kombinerat med etapper i Sydalperna.

Pyreneerna, Norge och Sydalperna verkar vara det jag nu

mot slutet av mitt vandringsliv (jag blir snart 60 år) vill

koncentrera mig på.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i området sist sommer i august (mer informasjon er allerede gitt på forskjellige steder på dette forumet).

August er sikkert den travleste tiden. Ellers er det en enorm forskjell mellom helgene og resten av uken: italienerne selv kommer opp fra blant annet Torino. Opplevde overfull hytte fra lørdag til søndag (Rifugio Benevolo) og deretter ro og fred. På søndag var det mer enn to hundre 'turister' som prøvde å slippe unna varmen i lavlandet.

Selv har jeg ikke personlig erfaring med de tre hyttene du nevner. Det er antageligvis vel de tre travleste av alle hyttene i området.

Mine erfaringer er med:

Rifugio Benevolo: hyggelig, litt rotete, flott utgangspunkt for (topp)turer, brukbar mat, mannen til den kvinnelige verten er fjellfører og kan (hvis du får noen ord ut av ham, han vil jo heller tjene penger på føring enn gi gratis råd) gi ypperlig informasjon om topper og turer.

Rifugio Citta di Chivasso: kjempehyggelig, verten er en ekte kjernekar med et varmt hjerte for å beholde Gran Paradiso, kom ut på kvelden med (gratis) Herbetet Genepy (urtelikør, farlig god), forteller gjerne om alle topper i området fra sin egen fortell-spesialplass utenfor hytta, brukbar mat, dessverre er området 'belastet' med dagsturister som kommer opp kjøreveien.

Rifugio Arbole (ligger litt utenfor Gran Paradiso, mellom Cogne og Aosta): ny hytte drevet og oppsatt som kooperativ av ca. 200 frivillige, mye mindre travel, koselig i norsk stil med mye treverk, har rykte som hytta med beste mat og det underskriver jeg: fire retters restaurantkvalitet-middag og overnatting/frokost for 35 euro (standardpris i området: 50% mindre enn i Sveits!!), anbefales på det varmeste

Hvis du trenger mer informasjon om (andre) hytter, har jeg standardinformasjon for alle sammen som telefonnummere, ofte E-mailadresser osv. De har for øvrig alle sammen egne sites.

Medlemskap i DNT, som Il Camaoscio sier, gjelder ikke.

Omvendt har jeg ingen fordel av mitt eget medlemskap i den Nederlandske Bergforeningen på besøk i Norge: temmelig irriterende, etter min mening emne for forandring innenfor DNT!!. Hvis Sveits, som er like (forferdelig) dyrt som Norge kan opprettholde en rabatt-ording, burde det vel kunne i Norge også. Men kanskje problemene ligger i Alpelandene?? Noen som vet mer om dette???

Jeg vet ikke om det er store prisforskjeller mellom Alpeforeningene, men selv synes jeg den nederlandske er rimelig (husker ikke prisen, men kan se etter om du er interessert) + at man kan få en bra helårsforsikring i tillegg som også er rimelig + gir god dekning.

Medlemskap er jo ikke nødvendig, men for en uke lønner det seg vel.

vennlig hilsen,

Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tok min norske kjæreste opp på gran paradiso i fjor.

Vi sov på vittorio emanuelle. det er altid travelt på alpehytter, spesiellt i august. hytta er bra, vi fikk en plass i matrasslageret sammen med 50 andre. ikke noe koselig men greit å overnatte. gran paradiso er forøvrig en kjempefin, og ikke særlig krevende tur som kan anbefales i høeste grad. hele området er kjempepent. masse muligheter fra lette vandrestier til tøffe klatreruter. snille mennesker og god mat og vin på hyttene.

om du er medlemm i dav, oeav eller cai eller sac spiller ingen rolle. disse foreningene har avtaler imellom. du sparer en del penger hvis du er medlemm. jeg selv er medlemm i den østerrikske. gå inn på www.oeav.at og bli medlemm. da har du rabatt på hytter og en god forsikring i tillegg.

god tur

coni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man være medlem av en alpeforening :wink: Må man være med i CAI (Club Alpino Italiano) eller kan man være medlem i DAV (Deutschen Alpenverein) eller DNT :D Jeg forstår jo ikke et ord italiensk, så CAI ville jeg ikke meldt meg inn i hvis det ikke er nødvendig.

Håper det er noen her med konkrete erfaringer (forsåvidt relevant med erfaringer fra fjellhytter andre steder i Italia også) og ikke bare synsing om emnet :)

Her kommer litt synsing :)

Hvis du skal melde deg inn i en av disse alpeforeninger, kan det være en fordel å sjekke om de har en engelsk avdeling. Ved medlemsskap her skjønner man ihvertfall språket.

Jeg vet ihvertfall at SAC har en engelsk avd.:

http://www.abmsac.org.uk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal melde deg inn i en av disse alpeforeninger, kan det være en fordel å sjekke om de har en engelsk avdeling. Ved medlemsskap her skjønner man ihvertfall språket.

Jeg vet ihvertfall at SAC har en engelsk avd.:

http://www.abmsac.org.uk/

Och OeAV har en nederländsk sektion, Hollandia, som rentav äger en

hytte i Osttirol! Den som kan tyska kan förstås pröva på någon sydtyrolsk

sektion i CAI, bör finnas i Bozen, Meran, Bruneck, t ex, kanske

även Brixen eller Sterzing. Kolla siten deras.

Nu har jag varit med i SAC sen 1990, och det är så DYRT att jag funderar

på att gå ur nästa år; jag sover jag ju ändå så lite i hytter.

Tidningen, die Alpen, handlar också väldigt lite om vandring,

även om de vetnskapliga rapporterna om väder och glaciärer

kan vara intressanta.

Några år var jag med i CAI, Sezione di Brescia, och jag har negativa

erfarenheter; om det nu är av CAI eller av just den sektionen. T ex skickar

de ingen påminnelse om ny årsavgift, vilket betyder att man får

gissa. Ett år märkte jag att la Rivista del CAI slutat komma, så

jag antog att jag glömt betala. Gick till banken och ordnade det.

Efter ett par månader, när la Rivista fortfarande uteblev insåg jag

att jag inte var kvar i föreningen. Jag hittade också papper

hemma under städning, som påminde om att jag verkligen betalat

avgift tidigt på året, dvs. jag betalade TVÅ årsavgifter utan att

lyckas behålla mitt medlemskap!!!

Om man bara ser till de tidningar som ges ut, skulle jag påstå

att CAF och den spanska föreningen (glömt namnet, den

som ger ut Desnivel), är bäst. Men jag vet inget om avgifterna.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.