Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Dette har vært et stridsemne siden sko med membran ble presentert første gang, og det har vel forsåvidt også vært et spørsmål før dette også. Hvis du kjører et søk på forumet her tror jeg du vil finne at temaet har vært diskutert opp og ned i mente også på forumet her.

Selv om det er ørten fjørten meninger om saken, er at du uansett bør bruke noe, iallefall om du har en skinnsko. Jeg vil kategorisere valgene i tre muligheter:

- voks

- skokrem

- fluorkarboner

Problematikken i de fleste diskusjoner ser ut til å være pusting, altså at skoen skal kunne holde deg tørr for vann fra utsiden samtidig som den transporterer svetten din ut for å forhindre gnagsår og tåfis. Fokus leges ofte på hvordan man skal utnytte membranen ideelt.

Spørr du meg er dette en litt feil måte å se problemstillingen på. En sko i dag bør behandles akkurat slik man gjorde før all verdens fiksfakserier ble sydd inn på innsiden. (I realiteten er jo goretexen bare en avansert innersokk.) Glem at membranen eksisterer og tenk hvordan skoen skal holdes ved like samtidig som den ikke skal bli en gummistøvel.

Min erfaring er å bruke en voks som hovedimprignering. Denne sørger for næring til skinnet. Jeg brukte før litt stivere parafinvokser som minkoil og wetprufe, men har de siste årene brukt beeswax fordi denne er enklere å jobbe med.

JEg vet at mange sverger til bare skokrem på skoene. For meg er dette en midlertidig løsning siden min erfaring tilsier at skokremen stort sett blir liggende som en hinne utenpå skoen. Fluorkarboner (typisk sprayimprignering) bruker jeg ikke på fjellskoene. Det er mulig disse trekker noe inn i skinnet, men de gir ikke næring til skinnet, slik at skoene på sikt lettere vil bli utslitt av aldring.

Mange produsenter lager fjellsko med nubuc-skinn (børstet skinn) og anbefaler fluorkarboner på disse. Spørr du meg er dette det største sludder som finnes, og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det lages fjellsko med nubuc i det hele tatt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.