Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! ;-) Endelig ble det ei solgløtte i værmeldingen! Litt sprikende meldinger, men vi tok sjansen på tur denne dagen!! Valgte kun å ta Eggen denne dagen da været kunne forandre seg!! Ankom Vargplassen kl 0900 og langet ut innover dalen. Været var kjempefint!! Idag skulle vi prøve å gå opp til venstre for Bukkehåmartjønn mot Kvassryggen for å prøve en ny variant... Jeg dreit meg skikkelig ut på mitt siste forsøk for å nå toppen av Eggen i fjor høst da jeg gikk alene og ikke hadde lest kartet skikkelig! Hadde ikke planer om å gå denne turen til Eggen enda en gang til så i dag skulle vi gå opp rette veien til topps!! Det er en lang anmarsj inn dit og mye stein...... :(

Gikk forholdsvis jevnt med få pauser, men ikke for fort! Brukte 3timer inn til Toppen. Skumle skyer tårnet seg opp i vest og vi skyndte oss opp ryggen for å slippe våte steiner og berg!! En stor overraskelse møtte oss da vi var ca 100 høydemeter fra toppen! En ELG sto rett foran oss og ble vel rimelig overrasket den også. Fikk opp kameraet som jeg alltid har i beltet og fikk tatt noen bilder av den!! Har ikke opplevd noe lignende før! Hva gjorde den her oppe?? Kanskje den var toppsamler den også??? Elgen bykset oppover og dro helt til topps!! En virkelig artig opplevelse! :D Så ikke noe mer til elgen da vi kom til toppen i vårt tempo! Har noen sett elg på 2040m høyde?????

Må si at jeg ble overrasket hvor enkelt det var å komme til topps! Hadde ventet meg mye mer bratt klyving, men dette var svært greit! Dette sier jeg for andre som har planer om å "ta" denne toppen. Det verste er lang anmars og mye stein...

Vi knipset noen bilder på toppen, men ble ikke lenge da det dårlige været nærmet seg!! Valgte derfor en "raskere" vei ned!! Det går ei renne ned rett ved sørtoppen! Det var tørre fine forhold og vi lurte oss nedover vestveggen. Fikk et par overraskelser nede i veggen, men det gikk forholdsvis greit! Likevel,-jeg vil ikke anbefale alle å ta denne veien ned!! Gå den vanlig ruten ned!!! Det var kjekt da vi kom ned på flatere terreng.... og kunne senke skuldrene :) Tilbaketuren gikk greit og været ble igjen topp! Gikk Bukkehåmaren tilbake og sto ved bilen etter litt under 9 timer! En topp dag og endelig er denne avsides toppen på lista!!! :D

post-2015-133474478491_thumb.jpg

post-2015-1334744785_thumb.jpg

post-2015-133474478506_thumb.jpg

post-2015-133474478515_thumb.jpg

post-2015-133474478523_thumb.jpg

post-2015-13347447853_thumb.jpg

post-2015-133474478538_thumb.jpg

post-2015-133474478545_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Hehe, kul tur det der og da tenker jeg selvfølgelig på "skogens" konge! Måtte le når jeg leste elg! ;-):D

Forøvrig morro å prøve seg på noen snarveier som for blodet til å flyte litt fort på en ellers lang tur, ikke at jeg har gått ned der dere gikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.