Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisk og vand i Jotunheimen


halbergmandsholm

Anbefalte innlegg

Hilsen fra Danmark! :D

Dette indlæg skulle gå ind under både vandring og jagt/fiskeri... nu kom det i Vandring - håber det er ok :wink:

Jeg og kæresten skal 5-6 dage rundt i Jotunheimen fra 9. august (ikke toptur, men cirka Gjendesheim-(over Vestlæggerhøe)-Glitterheim-Spiterstulen-Leirvassbu-Gjendebu).

Jeg har to spørgsmål, som jeg håber, I kan hjælpe mig med:

1) Hvordan er vandforholdene? Vi drikker meget, når vi vandrer (har rensepumpe med) og det ser ud til, at der er masser af fosse og søer på ruten, hvor vi kan "tanke op" - Er det rigtigt?

2) Vi elsker at fiske og tager fiskestangen med i bilen til andre søer og fosse, som vi kommer forbi med bilen (skal videre op til fjordene ved Åndalsnes). Men måske vil vi også tage fiskestangen med på turen rundt i Jotunheimen - er der gode fiskemuligheder på ruten? Er der nogen, der har set fisk i år? 8)

mvh

Rikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fisker ikke og har aldrig interesseret mig for det, så jeg kan ikke besvare spm. nr. 2. Men til spm. nr. 1 kan jeg sige, at jeg aldrig har set nogen bruge vandrensningsudstyr i norske fjelde. Man bruger vandet direkte, som det er. Dog skal man være lidt forsigtig med smeltevand fra gletschere. Det findes der en diskussionstråd (https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6247) om under underforummet "Breer og brevandring" her på Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nu fylder min rensepumpe ikke mere end end hånd... og vejer 10 gram :) Så den slæber jeg gerne med - vi skal også vandre i lavere egne, og en almindelig sø i et skovområde, den er altså ikke bare lige til at labbe i sig :)

Men jeg tænker også mest på, om den er masser af almindeligt IKKE-bre vand på den her meget besøgte rute, som jeg nævnte i mit indlæg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan være trygge på å finne det vann dere har behov for på turen i Jotunheimen, både til å drikke og til renhold.

Det er abslutt fiskemuligheter i det området du omtaler, og fisk kan tas både på flue og sluk/spinner både i elv og vann. Ofte er det lettere å få fisk i de mindre vann enn i de største, men også elver som Sjoa og Veo kan gi fin fangst. Sensommer er også vanligvis den beste fisketiden for fjellfiske, og ørreten i Jotunheimen er for det meste av superb kvalitet. Det finnes et felles fiskekort for store deler av Jotunheimen (Langmorkje-kortet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nu fylder min rensepumpe ikke mere end end hånd... og vejer 10 gram :wink: Så den slæber jeg gerne med

Hva slags rensepumpe snakker vi her om? Den letteste jeg har funnet veier ca 300g... Føler ikke at jeg trenger den når jeg rusler i fjellet, men har hatt noen turer i lavlandet der de fine ulldottene vi må ha overalt har gjort fra seg i annenhver vannkilde, og da kan jo filter være lurt :?

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. jaja, den vejer nok lidt mere end 10 gram (men den fylder ikke mere end en hånd!). Det er en Katadyn, en af deres mindste modeller. Jeg kan ikke finde den på nettet nu, dels fordi jeg ikke kan huske det præcise navn på modellen, eller måske er den udgået.

Super i områder, hvor der kun er stillestående vand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.