Gå til innhold
  • Bli medlem

2 korte turer: Storflåtan 10-11 + 19-20 juli

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med nyinnkjøpt lavvo og fofrnyet fiske- og turinteresse har jeg fått meg to turer til Storflåtan hittil i juli.

Den første turen var fra 10. til 11. juli. Kjørte inn til Damtjern og gikk derfra på veien inn til Vassendvika og litt videre til sætra. Med litt sen avgang kl 18 og snill sneglefart (hadde med en 3-åring som gikk selv) gikk det med halvannen time på veien inn.

Værmeldingen var so-so og vi ventet regn - men heldigvis slapp vi det og fikk heller litt sol underveis.

Fisket med mark og dupp og fikk den første fisken omtrent kl 9 - en gjennomsnittlig abbor kanskje rundt 150-200 gram. Fortsatte fiske til 10-11 og endte opp med to sik og en liten abbor til.

I løpet av natten regner det og neste morgen tar det seg sakte opp og forblir regnvær på hele hjemturen.

Den andre turen fra 19-20 juli var omtrent som den første - men denne gangen var vi to pappaer og hadde med både en treåring og en fireåring. Med litt bedre værmelding var det adskillig flere folk i marka - både med kano, på sykkel og til fots. Plassen ved sætra var allerede opptatt av 3 telt - men med slitne tassaladder fant vi en annen leirmulighet rett i nærheten. Vi så masse av disse to-halede nymfene (eller hva de nå er - er det det som er vulgata?) flakse rundt på land.

Første fisk tok vi i 8-tiden på kvelden - en stor abbor på kanskje 300-400 gram. noen minutter senere får vi en til som er nesten like stor. kvelden avsluttes med en liten ørret. Alt ble tatt på mark og dupp. Fikk kanskje napp på sluk/spinner men det var litt vanskelig å vurdere for bunnen er ganske uryddig på dette stedet. Fortsatte utover kvelden men fikk ikke noe mer.

Neste morgen prøvde vi fisket mellom 9 og 12 men få vak og ikke noe aktivitet. Etter at vi har pakket sammen lavvo og annet utstyr og skal til å gå tilbake omtrent i 2-tiden ser vi at vakingen begynner å ta seg opp igjen - men da er vi dessverre på vei hjem igjen.

Dette har vært turer med hovedfokus på at ungene skal kunne trives, og jeg er overrasket over hvor greitt det gikk å ha med såppas små barn på tur - selv om det er lurt å ha litt motivasjon med på turen (litt snop og slikt :roll:)

Har lagt ved noen få bilder fra turen.

Når på døgnet finner dere at fisken biter lettest? Ser ut som om jeg har mest hell rundt 8-10 på kvelden, men har ikke prøvd spesielt tidlig på morningen - og tidspunktet endrer seg sikkert med når det skumrer? Det virket veldig vanskelig å få noe som helst fra 08 - 14.

Vi prøvde litt sluk/spinner men hovedsaklig var det mark og dupp -og det var det vi tok all fisk på.

post-2975-133474478333_thumb.jpg

post-2975-133474478339_thumb.jpg

post-2975-133474478346_thumb.jpg

post-2975-133474478354_thumb.jpg

post-2975-13347447836_thumb.jpg

post-2975-133474478364_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Jeg synes det er et fabelaktig bra tiltak å ta med ungene på slike turer.

De lærer en hel del og får et sunt og godt forhold til naturen og miljø.

Jeg er overbevist om at minner om slike turer bærer de med seg resten av livet.

Selv ble jeg bitt av friluftsbasillen i tenårene, men skulle ønske noen hadde tatt meg med ut på tur i min barndom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.