Gå til innhold
  • Bli medlem

Galdhøpiggen vs Glittertind

Hvilken topp liker De best?  

21 stemmer

1. 1. Hvilken topp liker De best?

• Galdhøpiggen
      11
    • Glittertind
      12

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå skal vi endelig få kåret en vinner her..

Annonse
Skrevet

For meg må det bli glittertind. På grunn av den manglende utbygging og tilrettelegging på selve toppkronen. I tillegg har Glittertind etter min mening flere estetisk flott flanker enn Galdhøpiggen og sist men ikke minst, den har en "bre" på toppen... Sånt verdsetter en breelsker!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tom, akkurat som sist gang, må jeg få oppfordre deg til å holde deg unna avstemningene mine dersom de ikke faller i smak. Det er ditt valg. I fremtiden ville jeg satt pris på om du ikke kommenterte avstemningene, det holder at du stemmer, eller ikke stemmer. PÅ forhånd, takk. Det er ikke interessant med "Vet ikke"-type-alternativer, da blir det tamt.

Skrevet

Glittertind - uansett vær og årstid.

Glittertind gir et mektigere inntrykk uansett vinkel og er klart mer spennende enn Galdhøpiggen. Breen gir fjellet en elegant tildekning samtidig som fjellet blir en tanke fryktinngydende.

Jeg har ikke null ærefrykt for Galdhøpiggen. For meg fremstår den som en ordinær topp uten andre særegenheter enn at den er høyest. Høyden veier ikke opp for det Glittertind har å tilby av eleganse og særegne alpine trekk. Galdhøpiggen er heller ikke noe spennende på avstand, på samme måte som f.eks. Glittertind, Storebjørn, St. Knutholstind, Falketind/Uranostind, Hurrungane osv.

Jeg har ennå ikke sett et bilde av Galdhøpiggen som gjør at jeg får lyst til å bestige den. Glittertind derimot...

Kommersialiseringen av Galdhøpiggen gjør den ikke akkurat mer attraktiv, uten at dette er av betydning for ovennevte vurdering.

Skrevet

Galdhøpiggen, helt klart! Fordi øynene mine alltid søker mot den uansett hvilken annen topp jeg står på. Det er noe spesielt med denne toppen, både historisk og fysisk. Glittertinden er en parantes i forhold, og tar du med okslene på hver side har den også form som en parantes ;)

Gjest Anonymous
Skrevet

HAHAHAHA, det er det beste innlegget jeg har lest, Torgeir!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er fersk i dette forumet, så jeg vil bare først si at dette forumet er av utrolig bra web standard. Beste jeg har sett.

Jeg er ingen 2K samler, men vil gjerne gi min

stemme til Glittertind. Den ser ikke spesielt flott ut fra Galdhøpiggen, men på vei opp fra Glitterheim hadde den det "lille ekstra". En "cone" er gjerne et flottere skue enn en klump.

Skrevet

Glittertind... Mitt fyrste fjell over 2000. Fordi på netthinna sat bilete av breen og linjene frå eit utall naturfoto. Ser ein gjennom kameralinsa, er det Glittertind som har linjene og snøen og kontrastane det er verdt å bruke film på... Var på Galdhøpiggen dagen etter på same tid som brelaga frå Juvvasshytta kom. Topp-punktet var som eit fuglefjell, og hytta på toppen gav meg ikkje heilt villmarks kjensle.

Og det at høgda på Glittertind varierar med snømengda, gjer den enda meir spesiell. Er snøbreen framleis høgare enn Galdhøpiggen?

Skrevet

Men Oddvar, er det alle folkene på Piggen som er problemet..? Jeg synes ikke den er mindre verdt av den grunn. Den er jo tross alt landets høyeste, og den er et landemerke som ses fra et stort antall utsiktspunkter i Jotunheimen og Breheimen. Jeg synes Piggen er flott på avstand, men har ikke noe behov for å gå opp igjen dit sammen med folkemassene. Gå heller utenfor sesongen, så kan du ha den helt for deg selv :?:

Skrevet

Akkurat da var det alle folka, ja. Men eg var ikkje bunden til noko taulag for å returnere til Spiterstulen, så etter ein halv time var eg ganske aleine om å nyte utsynet frå Piggen, og det gav meg den gode fjellkjensla. Men å sitja på toppen når alle skal ringe til slekt og vener for å fortelja at no er dei på Noregs høgaste topp, ellers takk..

Skrevet

Hvis Galdøpiggen er mer estestisk enn Glittertind må Glittertind være den som blir vinneren, for derfra ser du jo ikke Glittertind, men du ser Galdøpiggen... Eller motsatt kanskje, hvis Glittertind er mest estetisk? :?:

Skrevet

Kim: En tese, men den holder ikke. En topps magi er langt mer enn opplevelsen ved selve toppunktet. Alle topper uansett hvor har opplever tusenere eller millioner ganger så mange menneskelige enhetsbetraktningsminutter nedenfra som ved toppunktet. (ebm=et menneskes betraktning av fjellet i ett minutt)

Tenk på alle de som ikke har vært på en topp, men som likevel har nytt synet av og har formeninger om fjellet.

Jeg har ennå ikke stått helt på toppen av Store Skagastølstind, men jeg har da mange formeninger om dens estetiske og fysiske kvaliteter.

Altså fortsatt: Glittertind, i alle fall så lenge toppbreen består...

Skrevet

Galdhøpiggen for meg, men kanskje ut fra totalt feil utgangspunkt.

Jeg har nemlig ikke vært der enda og ble temmelig skuffet sist sommer rundt og på Glittertind. Utsikten fra toppen er flott nok, men en gruppe ungdom med ølbokser og masse bråk ødela hele gleden for meg.

Glittertind synes jeg heller ikke er særlig interessant av utseende. Fra Vestre Gl.oksle er det jo et fint stup å se, men toppen er alt annet enn en topp. Minnet meg for mye om Kalvehøgde-ryggen. Fra Ryggjehøe bedre, men for bred.

Kanskje jeg forandrer mening hvis jeg må dele Galdhøpiggen med 200 andre 'fjellfolk', men til da forblir denne min favoritt.

Skrevet

Hei,

fant dette i DNT's årbok fra1874 (Emanuel Mohn om Glittertind):

"Galdhøtind og Glitretind , det er storkjæmperne i Jotunheimen og hele Norge. Men medens Galdhø imponerer med sin magt og kraft, glæder man sig ved Glitretindens rene skjønhed; man bøier sig for Galdhø, men man elsker Glitretind."

Emanuel Mohn ville stemt på Glittertind!

Skrevet

Tom skriver:

Jeg har vært alene på toppen av Piggen klokken 7 om morgenen

Morten og jeg har vært på Piggen til solnedgang og på Glittertind til soloppgang. Så vi har opplevd begge fjell folketomt og under fantastiske lysforhold. Men fortsatt er Glittertind-turen den allerflotteste og mest magiske vi noen gang har hatt - det endrer heller ikke utsikten på Piggen noe på.

Glittertind vil derfor alltid fremstå som den vakrere og mest spesielle av de to for oss.

Gjest Anonymous
Skrevet

Selv om det var jeg som startet denne avstemningen føler jeg et behov for å forsvare Galdhøpiggen. Jeg synes dette er en mektig topp, den ser flott ut fra Juvasshytta, med den hvite breen foran stikker den ravnsvarte trekanten majestetisk opp.

Dessuten er den vakker å se til fra syd, den ser så til de grader ut som Norges høyeste topp der den rager over kjemper som Skarstind, Storgjuvtind og Bukkehø. Det er liksom ingen tvil, Galdhøpiggen er sjefen.

For meg blir Glittertind for kjedelig, rent bortsett fra snøfonna på toppen er det for meg bare en svær steinhaug, med kjedelige og golde omgivelser. MEN, jeg var så heldig å få oppleve toppen alene i sommer, og jeg skal villig innrømme at den bølgende snøskavlen fascinerte meg, det var også spesielt å titte over snøkanten og ned på Trollsteineggi. Ellers synes jeg utsikten fra Galdhøpiggen er mye mer dramatisk og betagende, man får mer høyfjellsfølelse her oppe, etter min mening. I tillegg føles de vestlige fjellene mye nærmere herfra, først skarstind, så smørstabbtindene, før en kan se Hurrungane bakerst i det fjerne.

Skrevet

Emanuel Mohn hadde en helt enestående evne til å beskrive naturinntrykk. Hans beskrivelser fra Jotunheimen er at stor viktighet. Hvis man leter etter gode sitater for å forklare kjærlighet til fjellet, så er Mohn den rette mann å søke til.

Ellers er det nesten slemt å skulle sdammenligne to så flotte topper. Det blir som å sammenligne Knutsholstind og Hellstugutind - Det er ikke godt for noe. Jeg er enig med Espen i at Piggen ser veldig bra ut fra Juvvass, men for meg personlig er det vanskelig å føle kjærlighet til noe som er så kommersialisert som Galdhøpiggen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.