Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du kommer deg langt fra folk så forsvinner dekningen, vanligvis holder telenor lengst, men avogtil lever netcom lengre.

Finnes det noe mobil abonnement der man kan velge mellom netcom eller telenor? stod på fonnabu i forrige uke og fant ingen netcom dekning, men telenor nettet var der, men telefonen vil ikke bruke telenor sitt nett hvis ikke jeg ringer nødnummeret...

noen som skjønte hva jeg skrev, eller ble det bare rot? :-)

hva gjør jeg?

må jeg ha to simkort?

Annonse
Skrevet

Det er ingen norske selskap som har roamingavtale med både Telenor og Netcom på samme sim-kort etter det eg kjenner til. Imidlertid kan du bruke eit mobilabonnement/kontantkort frå ein operatør utanfor Norge, då desse somregel har avtale med både Telenor Mobil og Netcom. Telefonen vil då automatisk veksle mellom Telenor Mobil og Netcom (operatøren har ofte satt opp ei prioriteringsliste som bestemmer kva som skal velges først, men det kan også vera noko tilfeldig/basert på signalstyrke). Handover mellom Telenor og Netcom støttes ikkje, dvs samtalen flyttes ikkje mellom nettverka automatisk. Å bruke ein utanlandsk operatør er imidlertid ei dyr løysning, så det beste er nok å ha to sim-kort.

Når det er sagt, så skal det vistnok vera mogleg å få ein del mobiltelefonar til å fungere med dobbelt simkort, dvs at du kan velge kva slags nettverk du vil bruke. Sim-korta blir då kutta ut og lagt i eit adapter som puttes inn i telefonen. Likevel vil du då måtte ha eit nr for kvar nettverk, så det hjelper kanskje ikkje særleg. Eventuell vidarekobling kunne ha løyst problemet, men norske operatører støttar ikkje kopiering/vidaresending av sms (samtalar går greit).

Skrevet

Jeg har opplevd det samme. Da jeg så på telefonen hadde jeg en rød strek over ringesignalet, hvilket betyr at det ikke er forbindelse. Da jeg plutselig oppdaget at det var noen streker på forbindelsen min, men at den røde streken fortsatt stod der skjønte jeg ingenting.....Hmmmmmmmmmmm....resultatet var ganske enkelt at Telenor hadde signaler der jeg var, og jeg hadde Netcom abbonement, og følgelig kunne ikke bruke disse signalene......fillern.......Det jeg ganske enkelt gjorde var at jeg gikk inn i oppsettet på telefonen og søkte manuelt på nettverk. Da oppdaget selvsagt telefonen Telenor sine signaler, og jeg prøvde for moroskyld å velge disse, og det gikk greit. Da ringte jeg fra et Netcomabbonement med Telenor sitt nettverk! Mulig det koster litt ekstra, noe jeg ikke sjekka, men dette fungerte bra, noe jeg har sett andre steder på fjellet også. Ellers opplever jeg oftere at Netcom har dekning enn Telenor.

En god løsning er jo å ha to sim-kort, et fra Telenor og et fra Netcom. Dette ordnes enkelt ved å kjøpe to kontantkortabbonement, noe som for eksempel bare brukes på tur.

No problem, men det er deilig med ro, som noen her antyder..

Skrevet

Må jeg klare meg i ti minutter uten telefonen i byen føler jeg meg helt alene og naken, men ingenting er så herlig som å reise til fjells, skru av telefonen og legge den nederst i sekken. Men når jeg er på ukestur og familien hjemme e hysterisk når jeg ikke sender meldinger og forteller dem at jeg lever og har d bra to ganger i halvtimen, så kan d være greit å bruke dekningen og fortelle dem ´én gang i løpet av uken at jeg fremdeles lever og ikke har blitt slaktet av skogsmus eller andre monstre! :)

Noen andre som sliter med hysterisk familie? :roll:

Det er jo tross alt livsfarlig å være utendørs! :?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.