Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så klart æ da endelig å kom mæ på Vesttoppen på Snøhetta. Planen har vært klar læng, men gjennomføringsevnen har det vært så som så med.

Værmeldinga for fredag og lørdag va god, og valget sto mellom en længe planlagt sykkeltur i fjellet, og en fottur. Og det vart sykkelen som avgjord valget; Tidlig i uka ga kranken på sykkelen opp, og selv om den ble raskt reparert, tok æ itj sjansen på en fjelltur før utstyret var gjennomprøvd. Dermed vart det tidlig oppstandelse og drøyt 2,5 timer i bilen.

Veien inn te Snøheim va, som tidligar meldt her på forumet, åpen og gratis. Itj helt perfekt etter vårens herjinga, men helt ok inn te nasjonalparkgrensa. Der va sikten opp mot Snøhettatoppan "som vanlig" hemma av tåkeskya, men med gløtt av blå himmel va det itj nå å spekuler på; I dag va dagen for en tur opp på toppen.

Ruta opp e godt beskreve gjentatte ganga, så æ nøye mæ med å si at det va en helt grei tur opp, litt prega av mangel på trening, men litt pust og pes samt svette skade itj.

Oppe på toppen forsto æ korfor æ neppe kjem te å besøk all Snøhettatoppan - Hettpiggen sjer helt rå ut! Men e det nån som tar jobben med å dra mæ opp, så ska æ nok prøv 8)

Lar bildan fortell om en topp dag i fjellet.

post-474-133474478076_thumb.jpg

post-474-133474478087_thumb.jpg

post-474-133474478096_thumb.jpg

post-474-133474478105_thumb.jpg

post-474-133474478114_thumb.jpg

post-474-133474478125_thumb.jpg

post-474-133474478134_thumb.jpg

post-474-133474478143_thumb.jpg

post-474-133474478152_thumb.jpg

post-474-133474478161_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Fine bilder! Snøhetta er for meg av en eller annen merkelig grunn Norges nasjonalfjell. At 9-timen for noen år siden kåret Stetind som nasjonalfjell velger jeg å overse, selv om jeg er nordlending.. :-)

En ting er sikkert: før eller siden SKAL jeg på Snøhetta! :-)8)

Skrevet

Flotte bilder fra en tur e kunne tenkt meg å prøvd selv....

Hvor lang tid brukte du til å gå inn til foten av fjellet fra bommen? Er den veien godt færbar med sykkel?

Hvor leng tid fra foten tiltoppen ca?

ew

Skrevet

EinarW skrev:

Hvor lang tid brukte du til å gå inn til foten av fjellet fra bommen? Er den veien godt færbar med sykkel?

Hvor leng tid fra foten tiltoppen ca?

Fra bommen ved nasjonalparkgrensa inn til stigningen startet fra Istjørni brukte jeg temmelig nøyaktig en time i jevn gangfart. Bortsett fra ca. en km inn til Snøheim, er det ingen vits med sykkel. Det går en vei videre oppover, men det foregår et eller annet arbeid - kabellegging? - slik at det neppe er noe å hente på å forsøke å sykle.

Fra Istjørni opp til toppen brukte jeg 2 1/2 time inkl. to avslappende spisepauser og diverse fotopauser. dvs. 3 1/2 time fra bilen til toppen.

Da jeg kom tilbake til bilen glemte jeg å slå av gps-en så jeg har vært nødt til å "doktorere" litt på sporloggen før jeg laget det vedlagte sporkartet. Men ifølge loggen brukte jeg totalt 6 1/2 time på turen inkl. nærmere 2 timer pause. Distansen var 7,8 km hver vei og total stigning var på vel 800 meter.

post-474-133474478214_thumb.jpg

Skrevet
Tiri skrev:

Ja, men hadde du fortsatt vært trønder hadde du husket at her gjelder det å benytte første anledning - godvær i morra bli ofte en vits :-)

Hehe.. så sant så sant!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.