darni Skrevet 16. juli 2007 Skrevet 16. juli 2007 Jeg skal snart på stortur til Australia. Har klatret en del her hjemme, men kun i boltede ruter. Tanken var å finne tak i et klatrekurs "down under" og lære kileklatring. Men da kan det jo være en fordel å ha litt peiling på engelsk klatrespråk. Noen som kan gi et lynkurs her, eller kanskje enda bedre, noen gode nettsider? Siter
mor10 Skrevet 16. juli 2007 Skrevet 16. juli 2007 I klatreboka til Stein Tronstad - Innføring i klatring - er det en liste over vanlig brukte ord og uttrykk Siter
Vandrelysten Skrevet 17. juli 2007 Skrevet 17. juli 2007 www.google.com finner nok frem en del ved søk på ord som "climbing terms" f.eks. Siter
-st. Skrevet 18. juli 2007 Skrevet 18. juli 2007 Beklageligvis skriver jeg stort sett norsk i boka mi, men det ligger ei bra australsk-engelsk ordliste på http://www.chockstone.org/dictionary.htm (klikk "show all"). Samme nettsted har forresten en god del informasjon om Mt Arapiles, som er verdens nest fineste sted for kileklatring. Dit må du komme deg hvis du skal til Adelaide eller Melbourne eller deromkring! Som taurop funker stort sett følgende i Oz/NZ: - On belay (climb when ready) (sikring klar) - Climbing - Safe! (Selvforankring/standplass) - That's me - Take! (Stram inn) - Off belay (du er ute) Siter
mor10 Skrevet 14. oktober 2007 Skrevet 14. oktober 2007 Sorry Stein, Jeg tenkte på Klatreføreren for Jotunheimen, der står det en del av de vanlige uttrykkene på engelsk. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.