Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan gjøre turene kjekke for de minste...? Og mattips.....?


Anbefalte innlegg

Hei igjen. Jeg har fått så fine tilbakemeldinger her, at jeg gjerne vil høste mer av deres erfaringer...........

Jeg vil gjerne at mine barn skal bli glad i naturen, og det å være ute. Og det gjøres vel best med å gi dem fine opplevelser? Hva gjorde inntrykk på dere da dere var små, og hva har dere erfart fungerer godt for å få de minste "hektet"?

Mine erfaringer hittil er:

1. Ikke legge listen for høyt/ha for store ambisjoner om hvor langt vi kommer............. (De minste er snart 4)

2. Øve dem opp til å SE det som er rundt oss: Legge merke til planter, fugler og småkryp o.l. og snakke om det.

3. Ha en fin stemning og snakke sammen

4. Huske mat! (Jaggu blir store og små gretne når sulten gnager :roll: )

5. Ikke bli FOR pedagogisk korrekt og jatte/gnåle for mye........ :o

1. For min egen del tror jeg at jeg er glad i naturen fordi vi hadde et landsted som lå veldig pent til, og hvor det var lite andre barn. Så jeg var mye ute i naturen i fred og ro, og lærte å sette pris på den. (Er fra storby)

2. I ungdommen hadde jeg hund som var MITT ansvar. Da måtte jeg ut i skauen til alle døgnets tider i all slags vær. Og da fikk jeg mange flotte naturopplevelser som sitter i fremdeles.

(P.S. Jeg og min familie er ikke på langt nær så aktive og flinke friluftsmennesker som dere altså, men vi prøver da og har som mål å bli flinkere. Altså: Ikke mange topper på merittlisten, og ikke noe overnatting ute (ennå....?))

Og så: Mat! Jeg ser at ungene synes det er kjempekjekt når vi lager mat på bål/primus. Blir litt lei av de evindelige pølsene og lappene. Hva har vært suksess på den fronten hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjøp kniv til de små så fort de er i stand til å håndtere den.

Ta med teltet for overnatting selv om dere ikke kommer dere lenger enn en halvtime unna bilen.

Tenn bål (på de steder og tidspunkter det er lov, forsvarlig osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Vi har nylig vært på 3 dagers tur med jentungen på 4 år. (nylig fyllt 4)

Turen var kjempebra, hun (jentungen) klarte å gå helt fram (ca 1 time å gå) for egen maskin.

Jeg var klar til å bære henne på skuldrene hvis det trengtes men det gikk fint.

Man må være flinke å gi de ros og oppmerksomhet med hvor flinke de er å gå, samt gå i deres tempo, og stoppe når barna vil. Gjerne for å se på ting og prate om ting.

De må få lov til å være med på alt, enda de ofte er i veien. Hjelpe til å sette opp telt, finne ved, fyre opp bål. Grille pølser og fiske.

Jeg pleier å kaste ut sluken og hun sveiver inn. I helga juksa jeg, og lot henne sveive inn makk og dupp med fisk på. Det var stort kan dere skjønne. Min fisk... min fisk.. og min fisk. Den måtte vi sløye med "min" kniv også.

Jeg har kjøpt kniv som hun kan bruke når mor eller far bistår.

Er også lønnsomt og ha med kosebamse på tur, den er veldig kjekk når man skal sove.

Ellers så er jeg storimponert, vi har sovet de siste 3 netter i telt, det har gått utrolig bra.

Far er fornøyd og stolt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene mine er med i butikken når jeg handler inn til turen. Dette er viktig slik at dem føler dem har valgt dette selv. Det er også viktig at du gir uttrykk for at du gleder deg fælt til turen (om du gjør det da :D ). Videre er det fint at dem er med å lager sin egen mat når du har dem med på tur. Så er det selvsagt viktig å bygge opp stemningen når det nærmer seg mat-laging. Det er hvertfall et av høydepunktene for mine barn. Dem velger gjerne selv ting som: Real-Tur mat, nudler m/krydder, tomatsuppe + div. andre supper, kakao, pannekakemiks (enkelt), egg & bacon (alltid sukksess) evt. m karbonader, potetmos med forskjellige varianter, kyllinglår, gryteretter.

Go-Nutts er enkelt å ha tilgjengelig under forflytning.

En flaske solbærsaft er kjekt å ha med, vann finner du gjerne underveis.

Ikke så veldig avansert, men du verden så godt det smaker etter en lang dag på tur i fjellheimen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

En stor fordel når vi går med våre unger er at vi ikke kommer så veldig langt enda - derfor er det lett å putte noe ekstra i sekken :)

En slager på tur hos oss er pasta og skinke i ostesaus. Lager på stormkjøkken.

Saus: I pakke matfløte kokes opp. Ha i en halv boks kremost - jeg bruker som regel urteost. Ha i evt annet krydder og gjerne en buljongterning. Slå sausen over pasta/skinkebitene når osten har smeltet.

Ellers så er det for vår del alltid stas med elvekryssinger (småelver)- ihvertfall om 5 åringen må ta av seg på beina og vasse. Utrolig hvor fornøyde de blir av iskaldt fjellvann.

De minste (tvillinger på 2.5 år) er vel de som er mest vanskelig å motivere egentlig. de er ikke så nysgjerrige som den eldste enda. Vi har hatt suksess med egen sekk (som er så og si tom). Lommegodt fungerer for alle ungene. Nonstop og rosiner er greit å ha i bakhånd.

Fiskestenger er alltid med om sommeren. Viktig å ikke bruke for lang tid om det ikke er fisk. Lurt å gå på plasser hor det nesten alltid biter.

Fugle-, blomter- og insektsbok er tilgjengelig på hytta sånn at vi kan finne ut hva vi har sett på turen. Spesielt for 5 åringen det da. Håper jo de minste kommer dit også. Ting blir veldig mye lettere når de blir litt mer mobile. Småturer utenfor sti er kjempemessig for dem egentlig. Det som for oss voksne er småkjerr er jo en hel urskog for dem.

Vi legger alltid opp disse turene etter ungene. Finner de et sted hvor de vil leke, så stopper vi og har pause der.

Viktig å være tålmodig, og ikke ha for store mål for turen. :D

En kjempefin tur er kort - har gode leke/klatremuligheter - god matpakke eller stormkjøkken/bålmat - og om det er litt hustrigt blr de minste overlykkelige over en kopp kakao. dessuten er ungene vandt til å være ute i all slags vær, og de er like blide om det regner eller er sol. Det glemmer vi innimellom.

Dette jeg har skrevet her gjelder for oss når det ikke er snø - det blir nok ikke så store turene i vinter med hele gjengen. Tungt å dra pulk med to i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

# Lag pinnebrød! Du finner foskjellige oppskrifter, men den til DNT har jeg brukt mye (men sløyfet en god del av sukkeret)

500gr mel, 2 ts bakepulver, 1 ts salt, 1 dl olje, ca 2 dl lunkent vann og 5! ss (jeg bruker 1/2) sukker. Blandes tørt + tilsett væske.

Tilsett ingredienser ettersom hva ungene liker, selv har vi ofte revet ost, soltørkede tomater, oliven og urter (datteren min spiser alt..), men ellers er det også godt med kanel og rosiner (litt mer dessert).

Deigen legger du i en pose, stekes surret rundt en pinne.

# Pannekaker har alltid vært populært hos oss, stekes i panne eller på en flat stein over bål. Lag røre på plaske hjemme før du går.

# Ta med fiskestang og krydder (fisk uten salt = æsj!) Men husk reserveproviant dersom fiskelykken uteblir.

# Ved sjøen kan man koke blåskjell rett på grill/i panne.

# Frukter som ananas og eple er kjempegodt grillet, og banan+sjokolade i folie er min favoritt

# Selv om det er lettvint å lage ting klart hjemme, er det ekstra stas å få være med å putte ting i gryta ute på tur. Legg ingrediensene i hver sin pose og spe på med sopper (kun trygge) og urter dere finner underveis. Fordelen er at man slipper å bære på så mye væske.

Neslesuppe: Unge stornesleblader (bedre kjent som brennesle), gulrot, purre, sellerirot, buljong og eventuelt annet man har liggende.

Linsesuppe: Kokte linser eller røde linser (20 min koketid) + div grønnsaker og gjerne hokaido, smør og buljong.

Små biter blir raskere ferdig.

# Det gøyeste datteren min vet er å lage mat av ting vi finner i naturen, det finnes flere bøker om dette, vi har akkurat kjøpt "Plukk ville matvekster", der stor det mye bra, også mye nytt for meg. I helgen laget vi neslesuppe og granskuddsaft.

# Å få lov å bruke kniv er også veldig stort,

# Bygg en leir dere drar til flere ganger med bålplass, do, gapahuk, og eventuelt en ferdighetsløype. Følg opp fugler som hekker i nærheten og se etter sportegn.

# Ha sportegnbøker og enkle artsoppslagsbøker i sekken.

Husk- det er ikke hvor lang bort man drar som er avgjørende for om turen blir en suksess, slå opp teltet i hundremeterskogen i nærheten!

Dersom det blir uvær/skjer noe galt er det fint å kunne dra hjem.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.