Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp trenger nye programer til pc`n

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei sann!

Jeg har nå mistet alle programene jeg hadde på pc`n :?: ..

Men sånn går det desverre når man ikke kopierer noe :roll: .

Men det verste er at jeg har mistet foto programet mitt og jeg finner ikke igjen linken på nettet :o .

Var et gratis program jeg hadde, er det noen som har noen tips å gi meg?

Tar i mot tips på andre bra program også!

Annonse
Skrevet

tiri skrev:

Men det verste er at jeg har mistet foto programet mitt og jeg finner ikke igjen linken på nettet

Du må nok si mer om hva dette programmet gjør hvis vi skal hjelpe deg.

Men dersom du vil ha et godt program for å se på bilder, forminske dem, beskjære dem eller gjøre enkle forbedringer, holder jeg en knapp på: http://www.irfanview.com/

Skrevet

Tiri skrev:

Jeg vil ha et program til å forminske bilder, både til web sider og mail.

Må være enkelt å bruke

Da er Irfanview det du trenger. Ved installering setter du opp at bildeformater(f.eks. jpg) skal bruke irfanview som standard. Når du klikker på en bildefil vil den bli åpnet i irfanview og du kan forminske ved å trykke ctrl+R. For Fjellforum kan du velge 1280 på den lengste siden så vil den andre bli justert automatisk. Lagre den nye fila ved å trykke på S, men husk å gi den et nytt navn. Irfanview prøver å lagre i den mappa du lagra til sist, så husk å endre mappe hvis det er det du vil.

Det kan også være lurt å installere Plugins/AddOns til ifanview slik at du kan få frem flere opplysninger om bildene dine.

Lykke til :roll:

Skrevet

Bare så en er klar over det, programmer har ulike måter å komprimere jpg-filer på. Noen har hardere komprimering enn andre. Jo mer komprimering, jo dårligere bildekvalitet. Jeg kjenner ikke til om det finnes gratisprogrammer hvor man kan velge kvalitet på jpg-filen, men f.eks photoshop har denne funksjonen.

Man bør f.eks sjekke om noe så enkelt som å snu bildet 90 grader i programmet gjør at man komprimerer. Eller om bildefilen er like stor før/etter snuoperasjonen.

En annen test man kan gjøre er å gjøre en minimal endring av bildet for deretter å lagre og se hvor mye filstørrelsen endrer seg. Denne testen kan en gjøre i ulike programmer og dermed sammenligne komprimeringen.

Gjør testene på en KOPI av originalfilen.. :o

En annen ting, Adobe har vel annonsert at de vil hive seg inn i kampen med Google og Microsoft når det gjelder gratisprogrammer, så da er det vel litt gratis snacks i vente for oss som skyr pirater, ...plystreplystre... :roll:

Skrevet

Før så brukte jeg picasa, det var jeg veldig fornøyd med.

Men vet ikke helt hvajeg skal velge nå. Må jo være veldig enkelt å bruke :-) .

Skrevet

Tiri skrev:

Før så brukte jeg picasa, det var jeg veldig fornøyd med.

Men vet ikke helt hvajeg skal velge nå. Må jo være veldig enkelt å bruke

Hvis du var fornøyd med Picasa, så fortsett med det. Ingen grunn til å skifte hvis du liker programmet og får gjort det du ønsker å gjøre.

Jeg har som tidligere nevnt satset på Irfanview til de enkle tingene og andre programmer når jeg skal gjøre mer kompliserte redigeringer. Men de mer krevende tingene blir uansett mer krevende - de "små grå" er ikke lenger så innstilt på å lære nye kunster :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.